40 تا 50 سال زندان در انتظار مدیرسابق صرافی ورشکسته FTX

دادستان های وزارت دادگستری ایالات متحده معتقدند سم بنکمن فرید باید به 40 تا 50 سال زندان محکوم شود.

سم بکمن زندان

دادستان های وزارت دادگستری روز گذشته اعلام کردند که سم بنکمن فرید به علت سرقت 8 میلیارد دلار از مشتریان صرافی ورشکسته FTX باید به 40 تا 50 سال حبس محکوم شود. نوامبر گذشته هیئت منصفه دادگاه این مرد 32 ساله را در هفت فقره کلاهبرداری و توطئه مجرم شناختند. طبق آماری که دادستان ها منتشر کرده اند، هزاران نفر از مردم عادی از جمله ساکنان کشورهای جنگ زده در این صرافی سپرده گذاری کرده بودند.

داداستان ها در یادداشت صدور حکم او نوشتند:"حتی در چنین شرایطی بنکمن از اعتراف به جرائمی که مرتکب شده، امتناع می ورزد. زندگی او در سال های اخیر به علت طمع و غرور زیاد، جاه طلبی های سیر نشدنی و قمار های پشت سرهم با پول دیگران تغییر کرد." هدف اصلی دادستان ها در این پرونده، مصادره 11 میلیارد دلار از سرمایه های او است که می تواند سهامداران FTX و وام دهندگان Alameda را تحت تاثیر قرار بدهد. مارک موکاسی، وکیل ورشکسته میلیاردر سابق به قاضی منطقه‌ای ایالات متحده گفت که حکم زندان ¼۵ و ½ ۶ سال مناسب خواهد بود. او مدعی است اکثر سرمایه مشتریان FTX به آنها بازگردانده می‌شود و بنکمن-فرید هرگز قصد سرقت از آنها را نداشته است.

بنکمن-فرید پسر دو استاد حقوقدان دانشگاه استنفورد است. بنکمن-فرید فارغ‌التحصیل مرکز فناوری ماساچوست است. او قبل از این که باعث رونق بازار ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین شود، طبق آمارمجله فوربس سرمایه ای به ارزش ۲۶ میلیارد دلار کسب کرد. اما تمام این سرمایه در نوامبر 2022 به هوا رفت، زمانی که FTX با هجوم سهامداران برای برداشت سرمایه مواجه شده بود. بزرگترین صرافی ارز دیجیتال بعد از این اتفاق اعلام ورشکستگی کرد. دادستان ها معتقدند دادگاه باید به علت تربیت ممتاز و تحصیلات بالایش، مجازات شدیدتری برای او در نظر بگیرد.

آنها در دفاع از خواسته خود گفتند:"بنکمن از قوانین و ارزش های اخلاقی جامعه خبر داشت اما، همه آنها را به علت احساس خود برتر بینی زیر پا گذاشت. سیاست مدارانی که با حمایت های مالی او کمپین های انتخاباتی خود را برگزار می کردند باید تمام آن پول ها را به دادگاه برگردانند. علاوه براین، مبالغ هنگفتی که او به واسطه پول مردم در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کرد باید به آنها بازگردانده شود."

به گفته دادستان ها، تا کنون 251 نامزد و کمیته سیاسی ایالات متحده حدود 3.3 میلیون دلار از کمک های بانکمن-فرید و سایر مدیران FTX را به دولت بازگردانده اند. کمپین انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات و کمیته ملی جمهوری خواهان از جمله کسانی هستند که این بودجه را پس داده اند. بانکمن-فرید در شهادت دادگاه گفت که از اینکه شرکت آلامدا چقدر به FTX بدهکار است خبر نداشت تا زمانی که هر دو به ورشکستگی رسیدند. دادگاه این میلیاردر جوان حدود یک ماه طول کشید.

والدین بانکمن-فرید در نامه ای به کاپلان، قاضی پرونده گفتند که پسرشان مسئولیت اشتباهاتی را که منجر به سقوط FTX شد به عهده گرفت و قبل از دستگیری تلاش زیادی کرد تا پول مردم را به آنها برگرداند. بانکمن-فرید دسامبر 2022 در باهاما، دفتر مرکزی FTX دستگیر و به ایالات متحده استرداد شد. او از ماه اوت در بازداشتگاه متروپولیتن شهر بروکلین زندانی است. قاضی پرونده زمانی که فهمید او از آزادی مشروط خود برای دستکاری در شهادت گواهان استفاده کرده است، حکم وثیقه را لغو کرد.


چاپ