آمریکا مالک صرافی بایننس را به چهار ماه زندان محکوم کرد!

وزارت دادگستری آمریکا، مالک صرافی بایننس را به چهارماه زندان محکوم کرد.

صرافی ارز دیجیتال بایننس محکوم

چانگ پنگ ژائو، مالک صرافی ارز دیجیتال بایننس، به جرم نقض قوانین ضد پولشویی به چهار ماه حبس محکوم شد. وزارت دادگستری آمریکا نوامبر سال گذشته، اتهاماتی را علیه ژائو به دلیل عدم اجرای راهکارهای مناسب ضد پولشویی در صرافی بایننس مطرح کرده بود. ژائو به این اتهامات اعتراف کرد و از سمت مدیرعاملی خود در این صرافی استعفا داد.

دادستان های وزارت دادگستری معتقدند بودند برای جرائمی که او مرتکب شد باید دست کم سه سال حبس در نظر گرفته شود. اما وکلای ژائو درخواست تعلیق مجازات را دادند. در نهایت قاضی پرونده مدیرعامل سابق بیاننس را به چهار ماه حبس محکوم کرد. این حکم در حالی صادر می‌شود که صنعت ارزهای دیجیتال با چالش‌های نظارتی زیادی در سراسر جهان روبرو است. مقامات دولت ایالات متحده در تلاش هستند تا قوانینی را برای این صنعت به تصویب برسانند که از فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی و تامین مالی تروریسم جلوگیری کند.

وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) ژائو را متهم کرد که اجازه داده فعالیت‌های مجرمانه در صرافی ارز دیجیتال رونق بگیرد. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا نوامبر گذشته گفت: «بایننس برای دستیابی به سود بیشتر، چشمان خود را بر روی قوانین بست. سهل‌انگاری‌های او باعث شد تروریست‌ها، مجرمین سایبری و سوءاستفاده‌کنندگان از کودکان از طریق این پلتفرم بتوانند راحت پولشویی کنند.»

دولت آمریکا این صرافی را به سرپیچی از قوانین ایالات متحده و عدم گزارش تراکنش‌های مشکوک مرتبط با مواد مخدر و آزار جنسی کودکان متهم کرد. طبق ادعای دادستان ها، ژائو به کارمندان بایننس گفته است: «بعد از انجام کار، از خدا طلب بخشش کنید». او در دادگاه با گستاخی زیاد گفت: «اگر بایننس از قانون پیروی می‌کرد، به این جایگاه نمی رسید.» بر اساس مفاد توافقنامه‌ی اعتراف جرم، بایننس موافقت کرد مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار را مسدود کند و ۱.۸ میلیارد دلار جریمه پرداخت نماید. خود ژائو هم به عنوان بخشی از توافق، مبلغ ۵۰ میلیون دلار به دادگاه پرداخت کرد.

هرچند اتهامات ژائو با سم بنکمن-فرید مدیرسابق صرافی FTX فرق دارد. اما حکم او نسبت به ۲۵ سال محکومیت سم بنکمن-فرید، بسیار ناچیز است. بنکمن-فرید که به SBF شهرت دارد، به دلیل ارتکاب 7 فقره جرم مجرم شناخته شد.

چانگ پنگ ژائو نقش مهمی در سقوط سم بنکمن-فرید و افول کلی صنعت ارز دیجیتال در طول 18 ماه گذشته داشته است. بنیانگذار بایننس در نوامبر 2022 با انتشار پستی در توییتر اعلام کرد که شرکتش تمام دارایی‌های خود را در توکن اصلی صرافی FTX به فروش خواهد رساند. او علت این تصمیم را «افشاگری‌های اخیر» و «ملاحظات اخلاقی» و «خطرات نظارتی»، بیان کرد. این پست‌ها نه تنها باعث سقوط FTX شد، بلکه کل دنیای ارز دیجیتال را تکان داد. پس از سقوط سریع پلتفرم FTX ، ژائو برای مدت کوتاهی با خرید این صرافی موافقت کرد. اما خیلی سریع از پیشنهاد خود منصرف شد.


چاپ