بیت کوین رکورد زد: قیمت به بالای 70 هزار دلار رسید!!

قیمت جهانی بیت کوین برای یک مدت کوتاه به بالای 70 هزار دلار رسید.

بیت کوین

قیمت بیت کوین در بازار های جهانی  روز گذشته برای مدت کوتاهی از مرز 70 هزار دلار عبور کرد. چه عاملی باعث رشد بی سابقه محبوب ترین ارز دیجیتال جهان شد؟! آیا این روند صعودی همچنان ادامه دارد! علت اصلی افزایش قسمت این رمز ارز در سراسر دنیا، بالارفتن آمار تقاضای سرمایه گذاران برای محصولات جدید رمزنگاری شده قابل معامله در بورس آمریکا و پیش بینی کارشناسان بازار سرمایه در خصوص کاهش نرخ بهره جهانی بود. قبل از این که سیگنال صعودی به سرعت کاهش پیدا کند، قیمت Bitcoin برای یک مدت کوتاه به رقم 70,105 دلار رسید. آخرین رقم فعلی آن در حال حاضر 68,317.72 دلار است.

سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) با پذیرش درخواست صندوق های EFT بیت کوین باعث شد این صندوق ها شاهد سرازیر شدن میلیاردها دلار سرمایه از سوی سرمایه گذاران باشد. البته این رونق شامل حال پلتفرم بلاک چین اتریوم عرضه کننده دومین رمزارز محبوب جهان یعنی اتریوم هم شد.

پذیرش رسمی صندوق های ETF بیت کوین در بورس اوراق و بهادار آمریکا، ارتقای پلتفرم اتریوم و رویداد نصف شدن بیت‌کوین که ماه آوریل رخ می دهد؛ در جلب اعتماد دوباره سرمایه گذاران به این بازار نقش زیادی ایفا می کند. رویداد نصف شدن بیت کوین چگونه اتفاق می افتد؟ معمولا هر چهار سال یک بار است. بازار ارز دیجیتال با کاهش پاداش استخراج رمز ارز تورم آن را کنترل می کنند. با کاهش پاداش، ماینرها به زمان بیشتری برای استخراج تمام بیت کوین ها نیاز دارند. به علاوه، با این کار آنها کمیاب تر هم می شوند و به این ترتیب در بلند مدت قیمت Bitcoin افزایش می یابد.

در حال حاضر، هر بار که ماینرها یک بلاک جدید استخراج می کنند، 6.25 بیت کوین پاداش دریافت می کنند. اما زمانی که این پاداش به نصف می رسد آنها به ازای هر بلاک یک 3.125 بیت کوین پاداش می گیرند.
با این حال کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ارزش رمز ارزهای بیت کوین و اتریوم معمولا برپایه حدس و گمان تعیین می شود و نه واقعیت! بیت کوین پس از رکورد جدید در سه شنبه گذشته مسیر نزولی داشت و با افت 10 درصدی به کمتر از 60 هزار دلار رسیده بود.

آنتونی ترنچف، بنیانگذار شرکت Nexo ارائه دهنده وام های ارز دیجیتال در این جریان اخیر حاکم در این بازار می گوید:"عبور کردن از رکوردهای بالا که در گذشته رخ داده کار راحتی نیست. بیت کوین به راحتی از سدهای مقاومتی عبور نمی کند. برای رکود جدید به زمان و تلاش زیادی نیاز است. به همین خاطر من فکر می کنم سال 2024 ما شاهد افت 10 تا 20 درصدی قیمت در این بازار خواهیم بود!"

این صنعت در 18 ماهه گذشته شاهد زمستان سختی بود. در طول این مدت ما شاهد ورشکستگی افراد زیاد و رسوایی بزرگترین صرافی های رمز ارز بودیم. پذیرش 11 صندوق ETF بیت کوین توسط کمیسیون SEC در اواخر ژانویه امسال می تواند نوید بخش فصل جدیدی در این صنعت باشد. حتی بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری که زمانی به علت نوسانات شدید این بازار از سرمایه گذاری در آن اجتناب می کردند، حالا شروع به سرمایه گذاری بلندمدت کرده اند. طبق گفته کارشناسان بورس این اقدام ها می تواند به افزایش قیمت رمز ارز کمک کند.

براساس تجزیه و تحلیل شرکت LSEG، هفته منتهی به اول مارس جریان ورودی خالص به 10 صندوق بزرگ بیت کوین در آمریکا به 2.2 میلیارد دلار رسید که از این مبلغ حدود 2 میلیارد دلار آن به صندوق iShares Bitcoin Trust بلک راک اختصاص دارد. البته این سیگنال های مثبت فقط به این رمز ارز محدود نمی شود و به توکن های دیگری مثل اتر هم سرایت کرد که از نظر ارزش جهانی نسبت به بیت کوین در جایگاه دوم قرار دارد. اتر از ابتدای سال 2024 تا کنون حدود 60 درصد رشد را تجریه کرده است. ارزش اتر در بازارهای جهانی آخرین بار با 1.62 درصد افزایش به3939.84 دلار رسید. سهام کریپتو هم روز جمعه با افزایش همراه بود. به عنوان نمومنه: سهام کوین‌بیس (COIN.O) با 8.2 درصد ، ماینرهای ارز دیجیتال Riot Platformsبا 5.1% و Marathon Digital با 9.6% افزایش را تجربه کرد.


چاپ