سم بانکمن فرید مدیر عامل صرافی FTX بلاخره اعتراف کرد!

سم بانکمن فرید بنیانگذار صرافی ارز دیجیتال FTX بلاخره در دادگاه به اشتباهات خود اعتراف کرد. اما اتهام کلاهبرداری را نپذیرفت.

سام بانکمن صرافی FTX
طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ سام بانکمن-فرید بنیانگذار صرافی ورشکسته FTX در اولین جلسه دادگاه که روز گذشته برگزار شد، گفت:"درست است که افراد زیادی در این ورشکستگی آسیب دیده اند اما، من از مشتریان کلاهبرداری نکردم."

Bankman-Fried در اولین روز شهادت خود با حضور اعضای هیئت منصفه اعتراف کرد که مرتکب "اشتباهاتی" مانند عدم تشکیل یک تیم مدیریت ریسک شده است. اما، به عقیده او مقصر بیشتر مشکلات پیش آمده کارولین الیسون مدیر عامل سابق شرکت است . صندوق Alameda Research او یکی از شاهدان اصلی این دادستان بود. پاسخ‌های میلیاردر سابق 31 ساله با اظهارات قبلی او مطابقت داشت. فرید عقیده داشت به عنوان کارآفرین یک شرکت تازه تاسیس که به سرعت در حال رشد بود، نتوانست روی همه فعالیت ها توجه لازم را داشته باشد. اما، در شرایط سخت هم هیچوقت به کلاهبرداری فکر نکرده است.

جلسه روز گذشته دادگاه فدرال منهتن حدود 6 ساعت طول کشید. بنکمن-فرید در ادامه گفت:" ما فکر می کردیم که شاید بتوانیم بهترین محصول موجود در بازار را بسازیم. اما، نتیجه برخلاف پیش بینی های ما پیش رفت. بسیاری از مردم، کارمندان صرافی و مشتریان آسیب دیدند و در نهایت شرکت ورشکسته شد." بانکمن-فرید در دو فقره کلاهبرداری و پنج فقره توطئه به قتل بی‌گناه است. اما، اگر در یکی از اتهامات مجرم شناخته شود احتمال دارد به چندین دهه زندان روبرو شود. دادستان های ایالتی معتقدند Bankman-Fried مبالغ مشتریان صرافی را در صندوق Alameda سرمایه گذاری کرده است. علاوه براین، حدود 100 میلیون دلار را نیز برای برگزاری کمپین های سیاسی ایالات متحده هزینه کرده است. به غیر از این دو مورد؛ او متهم به فریب دادن وام دهندگان Alameda و سرمایه گذاران FTX شده است.

بانکمن-فرید در پاسخ به سئوالات وکیل مدافع خود گفت:"وجوهی که برای حمایت مالی و املاک هزینه شد برخلاف تصور دادستان ها که معتقدند از پول مشتریان در FTX نیست، از درآمد یا سرمایه شرکت پرداخت گردید. علاوه براین، هزینه برگزاری کمپین های سیاسی نیز از وامی پرداخت شد که از صندوق Alameda دریافت کرد."

او نسبت به اعترافات سه نفر از همکاران سابق خود که او را متهم به تقلب کرده بودند، گفت:" آنها تمام کارها را بدون اطلاع من انجام دادند." این سه نفر در اعترافات خود گفته بودند که بنکمن فرید به آنها دستور داده بود که از وجوه مشتریان دزدی کنند و به سرمایه گذاران و وام دهندگان دروغ بگویند." اما، مدیرسابق FTX گفت که به عنوان مدیرعامل وظیفه یک سری از کارها را به زیردستانش سپرده بود چون، به آنها اعتماد کامل داشت.

یکی دیگر از شاهدین پرونده، الیسون دوست دختر سابق بانکمن-فرید بود. او در 11 اکتبر شهادت داد که فرید به او دستور داده بود تا ترازنامه شرکت آلامدا را جعل کند تا جریان سقوط بازارهای کریپتو در ژوئن 2022 را از دید وام دهندگان مخفی نگه دارد. Bankman-Fried روز جمعه گفت که برگه های الیسون را یک نگاه کلی انداخت و متوجه چیز غیرعادی در آن نشده بود. به همین علت، امضاء کرد.

Bankman-Fried در دسامبر 2022، یک ماه پس از اعلام ورشکستگی FTX در پی موج برداشت از مشتریانی که نگران امنیت وجوه خود بودند، دستگیر شد.
دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل سابق صرافی FTX همچنان ادامه دارد. دادستان ها هفته آینده در حضور اعضای هیئت منصفه از بنکمن-فرید بازجویی خواهند کرد.


چاپ