مدیر FTX از شرکت Alameda مخفیانه میلیاردها دلار وام گرفت!

مدیر سابق صندوق تامین Alameda اعتراف کرد که سام بنکمن-فرید مدیر سابق صرافی FTX به همراه چند تن از مدیران دیگر مخفیانه میلیاردها دلار وام از شرکت Alameda دریافت کردند.

بکمن فرید مدیر سابق FTX

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ رئیس سابق صندوق تامین Alameda پس از اعتراف به نقش خود در سقوط صرافی به قاضی گفت که سام بنکمن-فرید و سایر مدیران FTX میلیاردها دلار وام مخفی از موسسه تحقیقاتی Alameda غول رمزارز دریافت کردند.

کارولین الیسون، مدیر اجرایی سابق Alameda Research گفت که با در خواست بانکمن-فرید موافقت کرده است تا بدون اطلاع سرمایه گذاران، وام دهندگان و مشتریان FTX مخفیانه مبالغ نامحدودی را از صرافی وام بگیرد. الیسون به رونی آبرامز، قاضی دادگاه فدرال ایالت منهتن آمریکا گفت: "ما اسناد مالی تنظیم کردیم که میزان استقراض آلامدا و میلیاردها دلار وام هایی را که آلامدا به مدیران FTX پرداخت کرده بود، پنهان می کرد."

الیسون و گری وانگ یکی از بنیانگذاران FTX، در بازجویی ها موافقت کردند تا برای تخفیف در مجازات با دادستان ها همکاری کنند. آن ها طبق این توافق به جرم خود اعتراف کردند. این دو نفر از همکاران سابق بانکمن-فرید در دادگاه علیه او به عنوان شاهدان دادستان حضور خواهند داشت و اظهارات آن ها نیز به عنوان مدرک ارائه می شود.


در یک جلسه دادرسی جداگانه که در 19 دسامبربرگزار شده بود، وانگ گفت که به او دستور داده شد که تغییراتی در کد FTX ایجاد کند. این تغییرات به Alameda امتیازات ویژه ای در پلت فرم معاملاتی می داد. البته ویژگی جدید از سرمایه گذاران و مشتریان مخفی نگه داشته شد. اما، وانگ نگفت چه کسی به او این دستور را داده بود!

نیکلاس روس، دادستان ایالتی روز پنجشنبه در دادگاه گفت که محاکمه بنکمن-فرید با حضور "شاهدانی که از همکاران او هستند" برگزار خواهد شد. روس گفت Bankman-Fried یک "کلاهبرداری بزرگ در تاریخ آمریکا" انجام داد که باعث شد مشتریان و سرمایه گذاران زیادی سرمایه خود را از دست بدهند.


Bankman-Fried مسئولیت ورشکستگی FTX را پذیرفت اما، هیچ جرم کیفری مرتکب نشده است. فرید صرافی FTX را در سال 2019 تأسیس کرد و باعث شد بازار بیت کوین و سایر دارایی های دیجیتالی رونق بیشتری بگیرد. این صرافی در مدت فعالیت خود چندین میلیاردر سود کرد تا حدی که، یکی از تامین کنندگان مالی کمپین های سیاسی ایالات متحده به حساب می آمد.

در اوایل ماه نوامبر، هجوم مشتریان برای خالی کردن حساب های خود در این صرافی باعث شد FTX در 11 نوامبر اعلام ورشکستگی کند. بانکمن-فرید 30 ساله روز پنجشنبه با قید وثیقه 250 میلیون دلاری آزاد شد. وکیل او از هر گونه اظهار نظر درباره اظهارات الیسون و وانگ خودداری کرد.
الیسون گفت: "من می دانستم کاری که انجام می دهم اشتباه است و به خاطر انجام آن واقعا متاسفم اما، قول می دهم که به برگرداندن دارایی های مشتری کمک کنم."

مدارک دادگاه نشان می دهد که متن جلسه استماع الیسون ابتدا به دلیل این که افشای همکاری الیسون می توانست تلاش های دادستان را برای استرداد بانکمن-فرید از باهاما، محل زندگی و محل استقرار FTX خنثی کند، مخفیانه نگه داری شد.
بانکمن-فرید 12 دسامبر در ناسائو پایتخت باهاما دستگیر شد و روز چهارشنبه به ایالات متحده استرداد شد. قاضی پرونده دستور داد او تا زمان محاکمه باید در خانه والدینش در کالیفرنیا بماند.


چاپ