صرافی FTX با تغییر کد نرم افزاری از سپرده مشتریان برداشت کرد

در اواسط سال 2020، مهندس ارشد FTX یک تغییر مخفیانه در کد نرم افزار صرافی ارزهای دیجیتال ایجاد کرد.

دستگیری بکمن

او کدهای این نرم افزار را تغییر داد تا شرکت Alameda Research متعلق به Sam Bankman-Fried را از یک ویژگی در پلتفرم معاملاتی معاف کند. براساس این تغییرات، در صورت از دست دادن وام های زیاد، دارایی‌های Alameda به طور خودکار فروخته می شد.


این معافیت به Alameda اجازه داد تا بدون توجه به ارزش وثیقه ای که این وام ها را تضمین می کند، وجوه استقراضی FTX را حفظ کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC)، موفق به کشف این تغییرات در نرم افزار شد و روز سه شنبه بانکمن-فرید را به جرم کلاهبرداری متهم کرد. SEC گفت این تغییرات به این معنی است که Alameda درآمد نامحدودی از این راه به دست آورده است. SEC در ادامه گفت: "میلیاردها دلاری که FTX مخفیانه به Alameda تا دو سال آینده وام داد، از روی ذخایر ارزی پرداخت نشد بلکه، از روی سپرده‌های مشتریان FTX این وام را پرداخت کرد."

SEC و سخنگوی Bankman-Fried از هرگونه اظهار نظر در خصوص این موضوع خودداری کردند. این رگولاتور ادعا کرد که Bankman-Fried مخفیانه سپرده‌های مشتریان FTX را به Alameda هدایت کرد. این مبالغ در زمینه‌های خطرناکی مانند خرید املاک لوکس و کمک‌های سیاسی هزینه شد. دادستان‌های ایالات متحده و کمیسیون معاملات آتی کالا نیز به صورت جداگانه بکمن را متهم به اقدامات جنایی و مدنی کردند.

این شکایات به همراه اسناد محرمانه FTX‌، تئوری جدیدی را در مورد این که Bankman-Fried سرمایه مشتریان را چگونه بدون اطلاع آن‌ها خرج کرده است مطرح می کند.


پلیس باهاما، روز دوشنبه بانکمن-فرید را در دفتر مرکزی این صرافی دستگیر کرد. این پایان غم انگیزی برای میلیارد سابق 30 ساله صرافی FTX است. شرکت او در ماه نوامبر پس از برداشت های متعدد سپرده از سوی سرمایه گذاران، سقوط کرد. FTX در 11 نوامبر اعلام ورشکستگی نمود و Bankman-Fried از سمت مدیر اجرایی استعفا داد. Bankman-Fried از مشتریان عذرخواهی کرد اما، گفت هیچ جرم کیفری مرتکب نشده است.

در شکایت SEC آمده است که "معافیت انحلال خودکار نوشته شده در کد FTX به Alameda این امکان را می دهد که به طور مداوم سرمایه خود را تا زمانی که به ده ها میلیارد دلار برسد، افزایش دهد". Bankman-Fried از طریق همین راه سپرده مشتریان را به شرکت زیر مجموعه خود Alameda هدایت کرد. او علاوه بر این، یک حساب مخفی برای Alameda ایجاد کرده بود که مشتریان صرافی، مبالغ بالاتر از 8 میلیارد دلار را به آن حساب واریز می کردند.


چاپ