اتریوم پایدارترین ارز دیجیتال در جهان شناخته شد!

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به دلیل تولید بیش از حد استاندارد دی اکسید کربن در خطر ممنوعیت قرار گرفته اند. اما، اتریوم به دلیل تغییر ساختار، آینده روشنی را برای طرفداران ارزدیجیتال ترسیم می کند.

اتریوم
طبق گزارش scitechdaily، بیت کوین پس از افشای اطلاعات اخیر که میزان انتشار دی اکسید کربن حاصل از استخراج آن به اندازه یک کشور است، در خطر ممنوعیت از سوی کشورهای مختلف جهان قرار گرفت.


اتریوم، بزرگ ترین رقیب بیت کوین با تغییر نحوه استخراج توانست مصرف برق خود را حداقل تا 99.84 درصد کاهش دهد. الکس دی وریز، کارشناس بازار ارزهای دیجیتال به تازگی مطالعه ای انجام داد که نشان می دهد چگونه اتریوم این تغییرات را ایجاد کرد و سیاست‌گذاران و مصرف‌کنندگان چگونه می‌توانند به سمت استفاده از مدل‌های پایدارتر حرکت کنند. نتایج مطالعه او، ۶ دسامبر در مجله Patterns منتشر شد.

اتریوم در 15 سپتامبر 2022 یک بروز رسانی جدید تحت پروژه "ادغام" یا همان که The Merge انجام داد. این تغییر نحوه ایجاد بلوک های داده ای را که ستون فقرات اتر را تشکیل می دهند، تغییر داد. De Vries دانشمند علوم داده معتقد است: «قبل از ادغام، اتریوم از نظر عملکرد و میزان انرژی مورد نیاز برای استخراج خیلی شبیه به بیت‌کوین بود. هر دو ارزدیجیتال از یک مکانیسم انرژی به نام اثبات کار یا " proof of work" استفاده می‌کردند. اما، اتریوم از این مکانیسم فاصله گرفت و حالا بهتر از سایر ارزهای دیجیتال عمل می کند.

تولید بلوک هایی که یک بلاک چین را تشکیل می دهند به یک کامپیوتر نیاز دارد. بیت کوین رایانه‌هایی را دارد که تا زمانی که دستگاه شرکت‌کننده به این نتیجه‌ای برسد که الزامات تکمیل یک بلوک جدید را برآورده کرده است، هش کریپتو تولید می کند. با این روش کار، شما باید شانس بیاورید. نحوه کار آن شبیه به یک بازی حدس عددی است، با این تفاوت که باید با سرعت عمل زیادی حدس بزنید. دی وریس می‌گوید: «وقتی شما عدد برنده را حدس می‌زنید مجوز ساخت بلوک بعدی را در بلاک چین دریافت می کنید.»

تنها عامل محدود کننده در این روش استخراج می تواند پهنای باند محاسباتی ماینرها باشد. به طور خلاصه، هر چه تعداد رایانه های شما بیشتر باشد، احتمال برنده شدن شما هم بیشتر است. این همان چیزی است که استخراج کنندگان را تشویق می کند تا انبارهای بزرگی از این رایانه ها بسازند که در 24 ساعت شبانه روز کار می‌کنند. برق موردنیاز آن‌ها بیشتر از سوخت‌های فسیلی تامین می شود.

ادغام، اتریوم را از سیستم اثبات کار به سیستم اثبات سهام منتقل کرد. در این سیستم، بلاک چین اصلی تغییر نمی کند اما نحوه ایجاد بلاک‌های جدید تغییر می کنند. دی وریس می‌گوید: «این بخش در واقع زنجیره‌ای از بلوک‌های تراکنش قبل و بعد از عملیات The Merge است. بعد این تغییرات نیز، بابت ساختن بلوک‌ها پاداش دریافت می کنید. در این سیستم رقابت زیاد است. افراد سعی می کنند اولین نفری باشند که در این مسابقه، حدس درست می زنند. شما در این مدل، سی و دو اتر خود را باید وثیقه بگذارید تا مجوز ساخت بلوک برای شما صادر شود. سپس، نرم افزار به طور تصادفی یکی از این ذی نفعان را برای ایجاد بلوک بعدی در بلاک چین انتخاب می کند.»

البته سالن های بزرگ پر از رایانه‌هایی که برای استخراج اتریوم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، بعد از ادغام ناپدید نشدند. بسیاری از این ماشین‌ها ممکن است به استخراج سکه‌های دیگر روی آورده باشند یا تغییر کاربری داده باشند.


De Vries می‌گوید: «اگر آن کامپیوترها برای همیشه خاموش نشوند، صرفه‌جویی انرژی از دید جهانی تاثیری ندارد.» او معتقد است سیاست‌هایی مانند الزام به افشای کربن منتشر شده، مالیات‌های زیست‌محیطی، ممنوعیت تجارت ارزهای دیجیتال با استفاده از روش اثبات کار، می تواند از استخراج بیش از حد جلوگیری کند، ولی کافی نیست.

اگر مصرف کنندگان کریپتو بعد از انتشار آمار و ارقام تولید گازهای دی اکسید کربن از خرید بیت کوین و اتریوم انصراف نمی دادند، الان دارایی‌های کریپتو به بالاترین میزان خود می‌رسیدند. در سپتامبر 2022، دفتر سیاست علم و فناوری کاخ سفید گزارشی را منتشر کرد که در آن بر استفاده از ارزهای دیجیتال سازگار با محیط‌زیست توصیه شده بود و به همراه آن محدودیت‌های قانونی نیز برای استخراج رمز ارزهای پرمصرف در نظر گرفت.


چاپ