آمریکا اطلاعات جدیدی از همکاری بایننس با ایران فاش کرد

اطلاعات جدید، همزمان با تحقیقات گسترده وزارت دادگستری ایالات متحده علیه صرافی بایننس فاش شده است. براساس این اطلاعات، حجم تراکنش های مالی بین بایننس و دولت ایران نزدیک به 8 میلیارد دلار می رسد.

رمز ارز ترون
طبق گزارش های فن تک و بر اساس گزارشات اخیر، همزمان با تحقیقات وزارت دادگستری ایالات متحده علیه صرافی بایننس اطلاعات جدیدی از همکاری این صرافی با دولت ایران به منظور دور زدن تحریم ها، منتشر شده است.

صرافی بایننس اعلام کرد با وجود آن که یک شرکت آمریکایی محسوب نمی شود اما، اقداماتی را برای محدود کردن فعالیت در بازار ایران انجام داده است. داده‌های بلاک چین نشان می‌دهد بایننس غول رمزنگاری جهان، از سال 2018 با وجود تحریم‌های آمریکا، تراکنش‌های ایران را به ارزش 8 میلیارد دلار پردازش کرده است.

بر اساس بررسی داده‌های Chainalysis تحلیل گر معروف حوزه بلاک چین، حدود، 7.8 میلیارد دلار تراکنش مالی بین بایننس و بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران معروف به نوبیتکس، جریان داشته است. از طرف دیگر، صرافی Nobitex در وب سایت خود به صورت علنی راهنمایی هایی را در مورد چگونگی دور زدن تحریم ها منتشر کرده است.


سه چهارم سرمایه‌های ایرانی که از طریق بایننس عبور می‌کردند مربوط به ارز دیجیتالی به نام Tron می شد که، به کاربران امکان پنهان کردن هویت خود را می‌داد. Nobitex، در یک پست وبلاگی که سال گذشته منتشر کرده بود، مشتریان را تشویق کرد تا از یک توکن سطح متوسط با نام Tron برای تجارت خود استفاده کنند. این رمز ارز، امکان انجام فعالیت های تجاری را به صورت ناشناس فراهم می آورد. علاوه بر این، سرمایه مشتریان را نیز در برابر تحریم های اقتصادی آمریکا حفظ می کند.

این حجم از اطلاعات مربوط به مبادلات تجاری بین صرافی ارز دیجیتال بایننس و ایران تا به امروز گزارش نشده بود. اطلاعات جدید در حالی منتشر می شود که، وزارت دادگستری ایالات متحده مشغول تحقیقاتی بر روی نقض احتمالی قوانین پولشویی توسط بایننس است که بر صنعت رمزنگاری 1 تریلیون دلاری با بیش از 120 میلیون کاربر حاکم است. به گفته وکلا و کارشناسان تحریم های تجاری، این معاملات شرکت را در معرض خطر نقض ممنوعیت های ایالات متحده برای تجارت با ایران قرار می دهد.


در ماه ژوئیه، خبرگزاری رویترز فاش کرده بود که بایننس همچنان به ارائه خدمات در ایران ادامه می دهد و این صرافی در جمهوری اسلامی نیز بسیار شناخته شده است. البته صرافی بایننس در واکنش به این خبر گفت، که از قوانین بین المللی پول پیروی می کند.
نوبیتکس به 4 میلیون مشتری خود در این وب سایت توصیه می کند، برای حفظ امنیت از "انتقال مستقیم" رمزنگاری بین پلتفرم های رمزنگاری ایرانی و خارجی خودداری کنند.

علاوه بر توکن ترون، مابقی تراکنش‌های ایران در ارزهای دیجیتال اصلی بیت‌کوین، اتر، تتر و XRP و یک توکن کوچک‌تر، لایت‌کوین بود. بر اساس داده های صنعت، بایننس بزرگترین بازار برای تجارت رمز ارز Tron است. برخی از صرافی‌های بزرگ مانند Coinbase و Gemini تحت نظارت ایالات متحده، این توکن را ارائه نمی دهند. تا همین اواخر، ترون تا حد زیادی زیر نظر سازمان های نظارتی ارزهای دیجیتال بود. Chainalysis رهبر بازار، که توسط آژانس‌های دولتی ایالات متحده استفاده می‌شود، در ماه می امسال شروع به پشتیبانی کامل از ردیابی Tron کرد.


مجموعه داده Tron جزئیات بیش از 1.15 میلیون انتقال مستقیم بین Binance و Nobitex را از ماه آوریل 2020، زمانی که ترون تازه شروع به کار کرده بود را، نشان می دهد. این داده ها شامل آدرس کیف پول و یک شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر تراکنش است.

داده‌ها نشان می‌دهد که حجم کل تراکنش‌های ایران از طریق بایننس بسیار بیشتر از هر صرافی دیگری بوده است. پس از Binance، محبوب‌ترین صرافی بعدی برای کاربران ایرانی Nobitex متعلق به KuCoin مستقر در سیشل بود که 820 میلیون دلار را در تراکنش‌های مستقیم و غیرمستقیم پردازش کرد.

KuCoin و شش صرافی ایرانی دیگر  CoinNik Market، Iranicard، Rabex، Wallex، Sarmayex و Tether Land نسبت به انتشار این اطلاعات هنوز واکنشی نشان ندادند.


چاپ