اترعنوان اولین ارز دیجیتال بازار کریپتو را به دست می آورد؟!

برای سال ها، اتر به سختی می توانست رویای به چالش کشیدن برادر بزرگ خود بیت کوین را داشته باشد. اما اکنون، جاه طلبی های آن ممکن است به واقعیت تبدیل شود.

ارزهای دیجیتال

طبق گزارش های فن تک، دومین ارز دیجیتال بزرگ در حال گرفتن سهم بازار بیت کوین، قبل از ارتقای نرم افزار ادغام است که می تواند مصرف انرژی بلاک چین اتریوم آن را به شدت کاهش دهد.

بر اساس پلتفرم داده CoinMarketCap، تسلط بیت کوین یا سهم آن از ارزش بازار ارز دیجیتال، از مقدار 47.5 درصدی امسال در اواسط ژوئن به 39.1 درصد کاهش یافت و از سوی دیگر، ارزش اتر از 16 درصد به 20.5 درصد رسیده است.
این شروع هنوز تا سبقت گرفتن از بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال شماره اول جهان فاصله زیادی دارد. در ژانویه سال 2021، سهم بیت کوین در بازار به 72 درصد افزایش یافت، در حالی که اتر تنها 10 درصد را به دست آورد. در مورد قیمت، یک اتر هم اکنون 0.082 بیت کوین ارزش دارد، نزدیک به بالاترین حد در دسامبر 2021 و به شدت بالاتر از پایین ترین سطح خود در سال 2022 که به 0.049 در ماه ژوئن رسیده بود.

جوزف ادواردز، رئیس استراتژی مالی شرکت مدیریت سرمایه Solrise Finance می‌گوید: «مردم اکنون اتریوم را اساساً یک دارایی امن تصور می کنند، زیرا رشد خوب این شبکه را دیده‌اند.»


کریپتو قابل پیش بینی نیست
ادغام، که انتظار می‌رود روز پنج‌شنبه 22سپتامبر پس از چندین ماه تاخیر انجام شود، می‌تواند منجر به استفاده گسترده‌تر از بلاک چین اتریوم شود و به طور بالقوه قیمت اتر را افزایش دهد، اگرچه هیچ چیز در بازار کریپتو قابل پیش بینی نیست.

جدول مقایسه رشد بیت کوین و اتر

اتریوم ستون فقرات اینترنت "Web3" را تشکیل می دهد که در آن رمزارز در مرکز قرار می گیرد و برنامه های کاربردی شامل شاخه های رمزنگاری عملیات مالی غیرمتمرکز و توکن های غیرقابل تعویض را تقویت می کند. البته باید یادآوری کنم، این رویای تبلیغاتی هنوز به واقعیت نشده است.
بیت کوین و اتر هر دو در سال جاری به دلیل نگرانی ها از افزایش نرخ بهره بانک های مرکزی ایالات متحده تقریبا به نصف کاهش یافته اند. با این وجود، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران از این ادغام خوشحال هستند و همین خبر، باعث افزایش بیش از 65 درصدی قیمت اتر در پایان ماه ژوئن شد ولی، بیت کوین در همان دوره به سختی توانست رشد کند.
داگ شونک، مدیرعامل تحقیقات دارایی‌های دیجیتال گفت: «ما شاهد جذابیت (اتر) برای سرمایه‌گذارانی هستیم که نگران مصرف انرژی هستند.

پادشاه قوی است
کاهش تسلط بیت کوین در بازار نزولی فعلی کریپتو، مانند زمانی است که سرمایه گذاران توکن های کم ارزش «آلت کوین» را برای خرید بیت کوین قابل اعتماد می فروختند. با این حال، برکناری این پادشاه کار آسانی نخواهد بود. بیت کوین هنوز هم شناخته شده ترین ارز دیجیتال است. سرمایه گذاران اصلی که از سال 2020 در باتلاق بازار ارزهای دیجیتال فرو رفته اند، ابتدا به بیت کوین، به عنوان نقدترین و پرمعامله ترین توکن، روی آورده اند.

ارزش بازار 427 میلیارد دلاری آن هنوز بیش از دو برابر ارزش 210 میلیارد دلار اتر است و فعالان بازار قاطعانه بر این باورند که سکه دیجیتال اصلی به دلیل عرضه محدود، ارزش خود را در بازار کریپتو حفظ می کند.

برخی از تحلیل گران بازار معتقدند که تسلط بیت کوین بر کریپتو همچنان قوی است. به عنوان مثال، هوگو خاویر، مدیر عامل شرکت K2 Trading Partners، گفت که اگر بازار کریپتو صعودی شود، تسلط آن می تواند تا محدوده 50٪ الی 60٪ افزایش یابد، اما بعید است که دوباره به مرز 70٪ برسد.


چاپ