استیبل کوین به چه معناست؟ و انواع آن

رمز ارزهای دیجیتال در سال های اخیر افت و خیز های زیادی داشته اند، اما اواخر سال های 2021 و سال جاری رمز ارزها بدترین روزهای خود را پشت سر می گذرانند.در این وضعیت بحرانی، وجود نوعی از رمز ارز به نام ارزهای دیجیتال باثبات و پایدار یا همان استیبل کوین (Stablecoin) ، می‌تواند از دارایی ها در برابر این نوسانات شدید محافظت کند. استیبل کوین‌ها، در واقع از انواع ارزهای ثابت و ایمن بازار کریپتو به شمار می رود. برای آشنایی بیشتر با این نوع رمز ارز با های فن تک همراه باشید.

stable

استیبل کوین (Stablecoin) به چه معناست؟
ارزش این نوع رمز ارز به عوامل متعددی مانند قیمت ارزهای دیجیتال دیگر، بهای دلار آمریکا و فلزات گران بها وابسته است. دلیل وجود این رابطه، کمک در ثابت نگه داشتن قیمت آن ها می باشد. در حالت عادی، هر واحد استیبل کوین بدون در نظر گرفتن شرایط بازار، قیمت ثابتی دارد و همین ویژگی باعث می شود آن ها را به عنوان ارزهای دیجیتال ثابت در نظر بگیرند. انواع این رمز ارز مانند یو اس دی سی (USDC)، بایننس یو اس دی (BUSD) و تتر (USDT) از پشتوانه قوی دلار آمریکا برخوردار می باشد و قیمت آن همیشه یک دلار بوده و ثابت باقی مانده است.

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، یک ارز دیجیتال پایدار بدون در نظر گرفتن این که بازار کریپتو در چه وضعیتی است، همیشه قیمت ثابتی دارد. حتی زمانی که قیمت رمز ارزهای دیگری مانند بیت کوین، اتریوم و دیگر رمز ارزهای معروف دچار افزایش یا کاهش شدید شوند، قیمت انواع استیبل کوین ها همان یک دلار خواهند بود.

استیبل کوین ها تنها برای جلوگیری از مقابله با نوسان قیمت ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده ایجاد شدند. کاربرد این گونه ارزها، معمولا به عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شوند. به عنوان نمونه، شرکت Tether Limited که توسعه‌دهنده معروف ترین استیبل کوین بازار محسوب می شود، ادعا می کند به ازای فروش هر یک واحد USDT در شبکه بلاک چین، یک دلار را در حساب بانکی به عنوان وثیقه مسدود می‌کند. در مجموع، اگر 500,000 کوین در شبکه بلاک چین وجود داشته باشد، حداقل 500,000 دلار در حساب بانکی به عنوان ضمانت در نظر گرفته می شود.

در میان نوسانات شدید بیت کوین و انواع مختلف آن، طرفداران رمز ارزهای پایدار فکر می کنند که وجود استیبل کوین ها ریسک نرخ تبدیل و ضرر را کمتر خواهد نمود. علاوه بر این، این خصوصیت باعث می‌شود از ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده در خرید کالا و خدمات دیگر بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، امروزه افراد زیادی از استیبل کوین ها برای انجام حواله‌های بین‌المللی و کارهای دیگر استفاده می کنند.


معروف ترین ارزهای دیجیتال پایدار شامل یو اس دی سی (USDC)، تتر (USDT)، بایننس یو اس دی (BUSD) وترو یو اس دی (TUSD) می باشند. آمارها نشان می دهند، تعداد تقاضا برای این نوع ارزها در حال افزایش است. از این میان تتر به عنوان محبوب ترین استیبل کوین و پرکاربرد ترین ارز دیجیتال دنیا محسوب می شود. میزان معاملات روزانه آن معمولا دو برابر بیشتر از ارزهای بیت کوین و اتریوم است!

علاقه مندان ارزهای دیجیتال به دنبال سرمایه گذاری در استیبل کوین

ثابت ماندن قیمت، از نظر نقدشوندگی مهم ترین علت هم سطح قرار گرفتن استیبل کوین ها با پول نقد می باشد. این ویژگی حتی می تواند به رشد کلی رمز ارزهای دیگر، کمک کند.

به عنوان واسطی در مبادله، رمز ارزها ابزاری بی‌نظیر هستند و می‌خواهند به کمک تکنولوژی سیستم مالی را در سراسر دنیا متحول کنند. با این حال نوسانات گهگاه شدید ارزش آن‌ها باعث شده افراد و شرکت‌های زیادی با وجود علاقه قادر به استفاده از ارزهای دیجیتال نباشند. با وجود رسیدن ارزش مارکت کریپتوکارنسی به بالای 2 تریلیون دلار خرید آن‌ها هنوز یک سرمایه‌ گذاری با ریسک بالا و خطرناک تلقی می‌شود.

به دلیلی مشابه آن‌ها برای پرداخت راهکاری ایده‌آل نیستند؛ حین تسویه تراکنش ممکن است ارزش کوین در مقایسه با زمان ارسال آن به مقدار قابل توجهی کاهش یا افزایش پیدا کرده باشد. تصور کنید قیمت یک خودرو 36 هزار دلار و قیمت هر BTC در زمان خرید خودرو، 18 هزار دلار است. خریدار به فروشنده 2 بیت کوین پرداخت می‌کند، اما به خاطر نوسانات شدید و ناگهانی بازار بعید نیست تا زمان انجام موفقیت‌آمیز تراکنش داخل شبکه و تسویه آن برای دریافت‌کننده، ارزش هر واحد به 17 هزار دلار یا کمتر سقوط کرده باشد! به این ترتیب فروشنده در نهایت 34 هزار دلار به دست خواهد آورد. حین کار با یک استیبل کوین چنین مشکلاتی بروز نخواهد کرد، چرا که قیمت ثابتی دارد.

از طرفی دیگر آ‌ن‌ها خانه‌ای امن برای تریدرها و هولدرها محسوب می‌شوند. تصور کنید یک سرمایه گذار بعد از خرید یک ارز دیجیتال به سود مورد نظرش رسیده است، اما ناگهان بازار در یک روند نزولی قرار می‌گیرد. با تبدیل دارایی به یک ارز دیجیتال با ثبات و پایدار از این موج خروشان در امان خواهید ماند. بعد از کاهش قیمت، مجددا می‌توان برای خرید در کف قیمت از ارز دیجیتال استیبل کوین ذخیره استفاده کرد.

مزیت های استفاده از ارز های دیجیتال پایدار:
هزینه تراکنش ارزهای پایدار کم است.
در معاملات جهانی می توان از آن‌ها استفاده نمود.
پشتوانه آن‌ها معمولا، دارایی‌های دنیای واقعی است.
تبدیل دارایی به وسیله استیبل کوین ها سریع و آسان خواهد بود.
سرمایه‌گذاران بازارهای کریپتو از آن‌ها برای حفظ دارایی استفاده می‌کنند.
استیبل کوین‌ باعث اعتبار شبکه و رمز ارزها می شوند
.

معایب استفاده از ارز های دیجیتال پایدار:
الگوریتمی قابل دستکاری هستند.
باید کد آن‌ها را در همان ابتدا مورد بررسی قرار داد.
وضعیت آن به بازار کریپتو و نهادهای خاصی وابسته است.
در صورت نابودی بازار کریپتو، سرمایه موجود در استیبل کوین‌ها نیز نابود خواهد شد.

کاربرد استیبل کوین ها
این رمز ارزها برای مواقعی طراحی شده اند که در شرایط مختلف قیمت ثابتی داشته باشند. بدون استیبل کوین ها، گرفتن وام برای خرید ارز دیجیتال رمزنگاری شده کار بسیار پر خطری است، زیرا دارایی‌های شما می تواند در یک لحظه کل ارزش خود را از دست بدهد. تجسم کنید، لحظه ای را که دستمزد خود را به صورت رمز ارز دریافت کرده اید و قیمت‌ آن ها به طرز شگفت انگیزی سقوط کند!!!
بدون توجه به این که از چه روشی برای ثابت نگه داشتن قیمت استفاده می شود، تنها ویژگی که باید به آن توجه بیشتری داشته باشید، ثبات است.
فارغ از روش مورد استفاده برای ثابت نگه داشتن قیمت، مهمترین عاملی که باید در نظر گرفته شود ویژگی ثبات است. برخلاف شایعات و نگرانی‌هایی که مطرح می باشد، دای (DAI) به عنوان یک استیبل کوین غیر متمرکز، نوسان قیمتی نداشته است.

انواع استیبل کوین‌ها
ارزهای دیجیتال ثابت دارای انواع مختلفی از استیبل‌کوین‌ها می باشد که، از نظر پشتوانه می تواند نیاز اشخاص را در فضای کریپتو به هر شکلی رفع ‌کند. انواع این نوع رمز ارزها عبارتند از:

استیبل کوین دارای پشتوانه فیات
اولین نوع از ارز های دیجیتال پایدار توسط پول‌های فیات پشتیبانی می‌شود. در این روش معمولا، برای انتشار هر یک واحد رمز ارز ثابت یک دلار در یک حساب بانکی به عنوان ضمانت مسدود می‌شود. از لحاظ نظری، مشتریان می‌توانند به راحتی بدون پرداخت هزینه بیشتر این دو پول (فیات و رمز ارز) را به هم دیگر تبدیل کنند. انواع دیگر این رمز ارزها؛ کمتر از استیبل کوین هایی مانند تتر و یو اس دی سی استفاده کرده و کالاها را به عنوان پشتیبان و ضمانت در نظر می گیرند. به عنوان مثال، دولت ونزوئلا رمز ارز پترو را راه اندازی کرده و قیمت آن را به بشکه‌های نفت وابسته کرده است. این می تواند ایده خوبی به نظر برسد، هر چند تاخیر طولانی در ارائه پترو و مسائل سیاسی باعث شد، رشد قابل توجهی نداشته باشد.

این دسته ارزهای دیجیتال دارای پشتوانه ارز فیات با نسبت 1:1 می باشند. در این روش، یک صادرکننده مرکزی یا یک بانک، مقداری ارز فیات را در اختیار دارد و به ازای آن مقدار متناسبی توکن منتشر می‌کند.

ارزهای دیجیتال پایدار به نظر کاملا ایمن هستند، اما در جهان اقتصاد هیچ چیز صد درصدی و مصون از ریسک وجود ندارد. درست به همین دلیل، نمی‌توان خرید و فروش استیبل کوین هایی از نوع پشتوانه فیات را کاملا بی خطر در نظر گرفت. مجبوریم به صادرکننده توکن‌ها اعتماد کنیم، البته احتمال دست‌کاری حساب‌ها توسط آن‌ها نیز وجود دارد. اگر این اتفاقی رخ داده و موضوع علنی بشود، قیمت ارزها تحت تاثیر این موضوع، قرار خواهد گرفت. این را به خاطر داشته باشید، برای سرمایه گذاران هیچ راهی برای مطمئن شدن کامل از ذخیره یا عدم ذخیره دارایی به عنوان پشتوانه، توسط صادرکننده ارز ثابت وجود ندارد. در حالت ایده‌آل می توان به ارائه مستمر حسابرسی‌ها توسعه‌دهنده شبکه یک استیبل کوین، جهت شفاف سازی خوش بین بود.

رمز ارز پایدار دارای پشتوانه رمز ارز
یک نوع استیبل کوینی که توسط ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده، مانند اتریوم پشتیبانی می‌شوند. سوالی که در باره ی این نوع رمز ارز مطرح می‌شود، این است: آیا این نوع پشتوانه، مانع از نوسانات قیمت نمی‌شود؟ پاسخ تا حدودی پاسخ مثبت است، اما برخی از ارائه‌دهندگان در تلاش هستند، با قرار دادن ضمانت های بیشتر این نگرانی‌ها را برطرف کنند. به عنوان نمونه، دای از اتریوم به عنوان پشتوانه استفاده می‌کند. زمان زیادی دای به عنوان مطرح‌ترین استیبل کوین غیر متمرکز بازار، مشکلی برای کاربران به وجود نیاورده است. برای خرید هر واحد این نوع رمز ارز پایدار معمولا، 2 دلار ارز رمزنگاری شده به عنوان ضمانت مسدود می‌شود. این روش به حفظ و پویایی تکنولوژی غیر متمرکز کمک خواهد کرد.


علت محبوبیت رمز ارزهای پایدار چیست؟
یکی مهم ترین علت محبوبیت استیبل کوین ها، از بین بردن خطر ناشی ازعدم اطمینان کاربران در حین تبدیل ارزها می باشد. آن‌ها روند ثابت و قابل پیش‌بینی‌ که بسیاری از کشورها در تلاش برای رسیدن به آن هستند، را ارائه می‌کنند. کشور ونزوئلا، برای مقابله با تورم بالا و تبعاتی که بحران های سیاسی موجود به ساختار اقتصادی کشور وارد می کند، تصمیم گرفت ارز دیجیتال رمزنگاری شده خود را راه اندازی کند.

کشورهای تحریم شده از علاقه مندان رمز ارزهای ثابت
آن‌ها مهمترین مزایای ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده را ترکیب و مشکلات هر یک از آن ها را برطرف کرده‌اند. به عنوان نمونه یک استیبل کوین مبتنی بر دلار آمریکا، موفق شد به خاطر استفاده از فناوری بلاک چین، امکان ارسال پول از نقاط مختلف دنیا را فراهم کند. دقیقا به این خاطر گفتیم افرادی که حتی علاقه‌ای به سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها را ندارند، از این نوع رمز ارزها استفاده می‌کنند. به کمک آن ها، زمان انجام حواله‌های بین‌المللی که در حالت معمولی چند روز طول می کشید، به چند ثانیه کاهش پیدا کرده است.


درست است که این نوع ارزهای ثابت، دچار نوسان هایی به شدت دیگر رمز ارزهای موجود در بازار نیست. اما، اخیرا به دنبال سقوط یکی از انواع استیبل کوین با نام TerraUSD ، در اوایل سال جاری که منجر به اعلام ورشکستگی شرکت وام‌دهنده ارز دیجیتال Voyager Digital شد، رگولاتورهای جهانی اعلام کردند که، استیبل کوین‌های اصلی باید از همان روش های سنتی پرداخت، پیروی کنند و کنترل‌های خود را بر بخش آسیب‌دیده این رمز ارز دیجیتال، تشدید کردند. بیشتر بخوانید


چاپ