وام دهندگان کریپتو با مشکل DeFi روبرو هستند

وام دهندگان کریپتو در دو سال گذشته رونق گرفته اند و ده ها میلیارد دلار به صورت بیت کوین، اتر و سایر سکه ها جذب کرده اند که آنها را اغلب در پروژه های مالی غیرمتمرکز (DeFi) با بازدهی بسیار بالا وام داده یا سرمایه گذاری کرده اند. اما با سقوط بازارهای ارزهای دیجیتال، فعالیت DeFi به شدت آسیب می بیند و سرمایه کل وام دهندگان را در معرض خطر قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

bit
با سقوط بازارهای ارزهای دیجیتال، فعالیت DeFi به شدت آسیب می بیند و بازده سودآوری وام دهندگان را در معرض تهدید قرار می دهد. یک نمونه بارز آن، شرکت وام دهنده Celsius Network که هفته گذشته با متوقف کردن برداشت ها و نقل و انتقالات، تیتر اخبار جهان را به خود اختصاص داده بود.


به گفته شرکت ارائه‌دهنده داده Glassnode، ارزش کل قفل شده (TVL) در اتریوم، معیاری که براساس آن، ارزش توکن‌های سپرده‌شده در انواع پروتکل‌های DeFi سنجیده می شود، طی شش هفته گذشته ۱۲۴ میلیارد دلار یا ۶۰ درصد کاهش یافته است.
TVL به کل ارزش قفل شده میزان دارایی‌های یک پروتکل دیفای (Defi) گفته می شود.

Glassnode گفت که سقوط در دو بخش بزرگ کریپتو رخ داده است، 94 میلیارد دلار در طول سقوط پروژه LUNA که شامل استیبل کوین شکست خورده و 30 میلیارد دلار دیگر در پروژه TerraUSD اواسط ماه ژوئن رخ داده است، که این سقوط را به کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران نسبت می دهد.
Mauricio Di Bartolomeo، یکی از بنیانگذاران و مدیر استراتژی وام دهنده رمزنگاری Ledn، می گوید: «شرایط فعلی بازار، فشار زیادی را به اپراتورهایی که با پروتکل های مالی غیرمتمرکز Defi برای تولید بازدهی تعامل دارند، وارد کرده است.»

بیت کوین در مقابل اتر و دلار
شرکت تحقیقاتی Macrohive نیز، گفت: شاخص ردیابی توکن های رمزنگاری مرتبط با پروتکل های وام دهی/قرض دهی و مبادلات، در هفته گذشته 35 درصد سقوط پیدا کرده است، زیرا سرمایه گذاران برای جلوگیری از آسیب بیشتر، پول خود را خارج کردند.
برخی از پروژه‌های DeFi با میانگین نرخ وام‌دهی و استقراض در یک پلتفرم، Compound ،شروع به سود دهی کمی در طول هفته جاری کرده اند.

یکی از دلایل دیگر این کاهش، رمز ارز اتر که زیربنای شبکه اتریوم بوده و بسیاری از پروتکل های DeFi روی آن کار می کنند؛ هفته گذشته به همراه رمز ارز بیت کوین در 14 ماه گذشته به پایین ترین سطح خود رسید.

در مقایسه با دلار، بیت کوین تا کنون در ماه ژوئن 34 درصد کاهش یافته است، در حالی که اتر ارزش خود را بیش از 40 درصد از دست داده است.

آشفتگی در این بخش و بازدهی بالاتر از بازار کریپتو، سوالاتی را در مورد پایداری نرخ بهره بالا وام دهندگان کریپتو به مشتریان خود که اغلب دو رقمی هستند، ایجاد می کند.

برخی از بازیگران بازار می‌گویند که وام‌دهندگان رمزارز باید مشتریان را از خطرات پروژه‌هایی که پول آن‌ها در آن جا سرمایه گذاری می شود، آگاه کنند.

ایاکوف لوین، مدیر عامل پلتفرم سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال Midas Investments، گفت: "من انتظار دارم که کاربران در صورت مدیریت دارایی های آنها در فضای DeFi، در خواست شفافیت بیشتری کنند." کریپتو باید مدل شفاف تری از بازدهی خرده فروشی ارائه کند.

شرکت وام دهنده سلسیوس مستقر در نیوجرسی، با اشاره به نوسانات بازار، با بیش از 11 میلیارد دلار دارایی در پلت فرم خود، بازخریدها را در هفته گذشته به حالت تعلیق درآورد. این شرکت با سرمایه گذاری در چندین پروژه DeFi ، با مشکلاتی روبرو شده است.
Yubo Ruan، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Parallel Finance، می گوید: "بازار DeFi بدون شک از این پیشرفت آسیب خواهد دید زیرا با ارزهای رمزنگاری شده نیز سر و کار دارد و مردم بیش از هر زمان دیگری در مورد سرمایه گذاری دارایی های خود در آنچه به عنوان اکوسیستم های مشابه تصور می کنند، محتاط خواهند بود."

Ruan گفت:" اگر پروژه‌ها پاداش‌های خیلی خوبی را به مشتریان بدهند که بعید به نظر می رسد؛ این شانس را خواهند داشت که در این بازار باقی بمانند."


چاپ