رونمایی انویدیا از ابر رایانه جدید مبتنی بر هوش مصنوعی Venado

آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس یکی از قدرتمندترین ابررایانه های هوش مصنوعی جهان با قدرت 10 اگزافلاپس را راه اندازی کرد.

ابررایانه vendo

توان محاسباتی ابررایانه هوش مصنوعی Venado به 10 اگزافلاپس می رسد. این ابر رایانه توسط شرکت انویدیا ساخته شد. پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند آن می تواند محاسبات هوش مصنوعی را انجام دهد. هدف مرکز لوس آلاموس از راه اندازی این رایانه، انجام تحقیقات مهم در زمینه علم مواد و انرژی اعلام شد.

Venado به محققان لوس آلاموس امکان می‌دهد تا مدل‌های پیچیده‌تر و بزرگ‌تری ازعلوم مختلف را شبیه‌سازی و مطالعه کنند. این کار می‌تواند به کشف مواد و فرآیندهای جدید و کارآمدتر منجر شود و در نهایت به حل برخی از مهم‌ترین چالش‌های جهان مانند تغییرات آب و هوایی و کمبود انرژی کمک کند. به عنوان نمونه: Venado می‌تواند برای شبیه‌سازی رفتار مواد در مقیاس اتمی و مولکولی استفاده شود. دانشمندان با این فناوری قادر هستند به درک بهتری از خواص مواد و ساخت مواد جدید با خواص دلخواه دست پیدا کنند.

یکی از کاربردهای دیگر آن، شبیه‌سازی فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی در مقیاس های بزرگتر است. این امر می‌تواند به دانشمندان در توسعه فرآیندهای جدید و کارآمدتر برای تولید انرژی، تبدیل مواد و موارد دیگر کمک کند. نام این ابررایانه از قله‌ی ونادو در نزدیکی آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس الهام گرفته شده است. خبر ساخت این سوپرکامپیوتر برای اولین بار در سال 2022 منتشر شد. این پروژه با همکاری آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس، شرکت Hewlett Packard Enterprise (HPE) و کمپانی NVIDIA صورت گرفت. در مراسم راه اندازی این ابر کامپیوتر نمایندگانی از وزارت انرژی ایالات متحده، اداره امنیت ملی هسته‌ای، مقامات لوس‌آلاموس،HPE و NVIDIAحضور داشتند.

توماس میسون، مدیر آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس در رابطه با ابررایانه جدید گفت:" Venado به مجموعه ابررایانه‌های پیشرفته‌ی ما می‌پیوندد تا امنیت ملی و تحقیقات بنیادی کشور ما را ارتقا دهد . این ابررایانه به ادغام هوش مصنوعی برای مقابله با این تهدیدات امنیت ملی سرعت بیشتری می‌بخشد."

سخت‌افزار

مهم ترین ویژگی که باید در سخت افزار یک ابررایانه به آن دقت کرد، پردازنده آن است. Venado مجهز به پردازنده های قدرتمند NVIDIA Grace Hopper است. این تراشه ترکیبی از پردازنده مرکزی NVIDIA مبتنی بر معماری Arm و پردازنده گرافیکی مبتنی بر معماری NVIDIA Hopper است. ترکیب این تراشه ها در کنار هم ابررایانه را قادر می سازد تا محاسبات سنگین را در مقیاس های خیلی بزرگتر انجام دهد. این کامپیوتر همچنین دارای ۹۲۰ عدد از تراشه‌های CPU سوپرچیپ Grace شرکت NVIDIA خواهد بود که اولین استقرار گسترده این تراشه‌ها در ایالات متحده به شمار می‌رود

قدرت محاسباتی

در حال حاضر Venado آنلاین و فعال است. این سخت‌افزار قدرتمند، عملکردی خیره‌کننده در حدود ۱۰ اگزافلاپ را برای Venado به ارمغان می‌آورد. اگزافلاپ واحد اندازه‌گیری قدرت پردازش ابررایانه‌ها است و نشان‌دهنده‌ی تعداد عملیات ممیز شناور (FLOPS) است که یک کامپیوتر می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد.

قدرت پردازش

برای درک بهتر قدرت Venado، باید بدانیم که یک اگزافلاپ برابر است با یک کینتیلیون (10 به توان 18) عمل محاسباتی با نقطه شناور در ثانیه. این ارقام چه معنایی دارد؟ این ارقام یعنی Venado می‌تواند در هر ثانیه چه حجم بزرگی از محاسبات را انجام دهد. ابررایانه جدید انویدیا برای انجام همه این محاسبات، انرژی کمی مصرف می کند. دیوید ترک، معاون وزیر انرژی ایالات متحده در این مراسم گفت: " ما با توجه به قابلیت Venado در به‌کارگیری هوش مصنوعی، مشتاقانه منتظر دیدن نتایج جدید و قابل توجه این سیستم در آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس هستیم."


چاپ