همکاری سامسونگ و کوالکام در ساخت مودم های نسل جدید 5G!

شرکت سامسونگ و کوالکام قصد دارند با توسعه مودم های 5G سرعت دانلود در این شبکه ها را افزایش دهند.

مودم 5G سامسونگ

دو شرکت سامسونگ و کوالکام اواخر هفته گذشته اعلام کردند با اتمام مرحله مدولاسیون دامنه‌ی مجذور توانسته اند سرعت دانلود هر دو باند فرکانسی FDD(تقسیم فرکانس دوبلکس) و TDD(تقسیم زمان دوبلکس) شبکه های 5G را تا 20 درصد افزایش داده اند. در عصر مخابرات، مدولاسیون نقش کلیدی در انتقال اطلاعات دارد. مدولاسیون به فرآیندی گفته می شود که در آن سیگنال دیجیتال (اطلاعاتی که می‌خواهیم ارسال کنیم) بر روی سیگنال حامل (یک موج رادیویی) سوار می‌شود تا به گیرنده منتقل شود.

فناوری QAM (Quadrature Amplitude Modulation) نوع پیشرفته تر مدولاسیون است که به جای استفاده از فاز سیگنال حامل، از دامنه و فاز آن به طور همزمان برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. این ویژگی به QAM اجازه می‌دهد تا بیت‌های بیشتری را در هر بار ارسال اطلاعات منتقل کند و در نهایت باعث افزایش کارایی و سرعت انتقال داده شود.

هرچه عدد QAM بالاتر باشد، انتقال اطلاعات بهتر خواهد بود. فرض کنید می‌خواهیم یک فیلم HD را از طریق اینترنت دانلود کنیم. با استفاده ازQAM 256 ، دانلود این فیلم چند دقیقه طول خواهد کشید؟ اما با استفاده از QAM1024 ، زمان دانلود فیلم تا حد زیادی به کمتر از یک دقیقه کاهش می‌یابد. سامسونگ معتقد است این فناوری پیشرفته به اپراتورها کمک می‌کند تا حداکثر استفاده را از باند فرکانسی ببرند. علاوه براین، به کاربران تلفن همراه هم امکان می‌دهد بدون مشکل از خدمات مختلف موبایل مانند استریم زنده‌ی ویدیو و بازی‌های آنلاین چندنفره که به سرعت دانلود بالاتری نیاز دارند، لذت ببرند"

 

سیستم های FDD از دو فرکانس مجزا برای ارسال و دریافت داده استفاده می‌شود، اما سیستم TDD از یک فرکانس واحد استفاده می کند. ارسال و دریافت داده‌ها در TDD بر اساس زمان تفکیک می‌شوند.
این آزمایش ها در بخش تحقیق و توسعه‌ی سامسونگ "Sammy" در کره‌ی جنوبی انجام می دهد. در این آزمایش از نرم‌افزار و رادیوهای 5G vRAN سامسونگ که از باندهای ۲.۱ گیگاهرتز (FDD) و ۳.۵ گیگاهرتز (TDD) پشتیبانی می‌کنند، استفاده شد. کوالکام در این پروژه چه نقشی بعهده دارد؟ کوالکام در این آزمایش‌ها از یک گوشی هوشمند مجهز به جدیدترین مودم 5G خود به نام Snapdragon X75 استفاده کرد. این همان مودمی بود که در سری Samsung Galaxy S24 به کار رفت و به احتمال زیاد آیفون ۱۶ تا اواخر سال جاری به آنها مجهز خواهند شد.

سامسونگ و کوالکام با تکمیل آزمایش‌های مدولاسیون دامنه‌ی مجذور (QAM 1024) موفق شدند سرعت دانلود را تا ۲۰ درصد نسبت به سیستم ۲۵۶QAM افزایش دهند و به سرعت ۴۸۵ مگابیت بر ثانیه دست پیدا کنند. این آزمایش در پهنای باند ۲۰ مگاهرتز صورت گرفت، اما با استفاده از فناوری "تجمیع حامل" (Carrier Aggregation) به سرعت بالاتری دست پیدا کرد.

سال گذشته، سامسونگ و کوالکام اولین شرکت‌هایی بودند که توانستند تجمیع حامل 5G را به صورت همزمان برای دو بخش ارسال و دریافت در باند فرکانسی FDD (تقسیم فرکانس دوبلکس) اجرا کنند. تجمیع حامل باعث افزایش نرخ انتقال داده شده و در نتیجه سرعت دریافت و ارسال اطلاعات را بالا می‌برد.

برای درک بهتر تجمیع حامل، بزرگراهی که فقط یک لاین دارد را تصور کنید. به سرعت در بزرگراه تک بانده دقت کنید حالا، اگر یک لاین دیگر به آن اضافه کنید سرعت نسبت به حالت قبل چه تغییری می کند؟ اطلاعات هم در یک بزرگراه دو بانده سریع تر ارسال یا دریافت می شود. سونیل پتیل، معاون بخش مدیریت محصول در شرکت کوالکام می‌گوید: «ما افتخار می کنیم که در این دستاوردِ مهم صنعت فناوری، با سامسونگ همکاری کرده‌ایم. این موفقیت، تعهد ما را برای حمایت از اپراتورها در جهت بهبود توان عملیاتی شبکه های 5G و افزایش کارایی طیف فرکانسی نشان می‌دهد. با استفاده از فناوری پیشرفته‌ی مدولاسیون دامنه‌ی مجذور (QAM)، ما به اپراتورها کمک می کنیم تا از منابع فرکانسی بیشتری استفاده کنند و اینترنت 5G پرسرعت و بدون وقفه را به کاربران خود ارائه دهند.»


چاپ