افسر گارد ملی آمریکا به جرم انتشار اسرار نظامی اعتراف کرد!

افسر گارد ملی آمریکا سرانجام مسئولیت انتشار اسرار نظامی در پلتفرم Discord را بعهده گرفت و به 16 سال زندان محکوم شد.

افسرگارد ملی افشای اطلاعات

جک تکسیرا ، افسر گارد ملی هوایی ماساچوست که پیش از این به افشای اسرار محرمانه نظامی متهم شده بود، جرم خود را پذیرفت. طبق گزارش نیویورک تایمز، تیکسیرا 22 ساله روز گذشته ادعای بی گناهی خود را با حکم 16 سال حبس عوض کرد. اگر او در دادگاه رسیدگی شکست می خورد، به 60 سال زندان محکوم می شد. شش ماه قبل دادگاه فدرال بوستون حکم بازداشت او را به اتهام جاسوسی و شش فقره "نگهداری و انتقال عمدی اطلاعات نظامی" صادر کرد. مقامات فدرال آوریل گذشته تکسیرا را در خانه مادرش دستگیر کردند.

افسر گارد ملی نیروی هوایی متهم است که در اواخر سال 2022 یک سری اسناد محرمانه طبقه بندی شده را در سرور پلتفرم Discord با دوستان خود به اشتراک گذاشت. فایل های ارسال شده حاوی اطلاعاتی در مورد جنگ اوکراین(تجهیزات نظامی و تحرکات نیروهای روسی و اوکراینی) و تلاش روسیه برای خرید تسلیحات بیشتر از مصر و ترکیه بود. این اطلاعات در نهایت روی سرورهای Discord بارگذاری شد. یکی از اطلاعات حساسی که به همراه این فایل کشف گردید، جزئیات حمله سایبری به یک شرکت آمریکایی ناشناس و استراتژی حمله نیروهای نظامی ارتش آمریکا در خارج از کشور بود.

کاخ سفید اعلام کرد که هیچ شواهدی مبنی بر انگیزه های جاسوسی در این پرونده Teixeira پیدا نکرده است. مقامات دولتی هم در هیچ کدام از مصاحبه های خود از تکسیرا مانند ادوارد اسنودن یاد نکردند. پس انگیزه اصلی افسر گارد ملی از افشای این اطلاعات نظامی چه بود؟ طبق شواهد موجود در پرونده به نظر می رسید او قصد داشت با این کار بین دوستان مجازی خود به جایگاه مناسبی دست پیدا کند. وزارت دادگستری هم این خبر را تایید کرد و گفت :"اگر در این پرونده انگیزه جاسوسی وجود داشت، هیچ وقت با کاهش مجازات او موافقت نمی کردند."

ایندیرا تالوانی، قاضی مسئول رسیدگی به این پرونده، جلسه آخرین استماع را در ماه سپتامبر برای صدور حکم نهایی تعیین کرد. مایکل کی، وکیل افسر گارد ملی گفت:"چنین جرمی طبق قانون حداقل 11 سال و حداکثر تا 60 سال خواهد بود. اما او برای چنین مجازاتی خیلی بچه است و به خاطر همین سن کم این کار را انجام داده است. ما می توانیم برای افسر جوان درخواست تخفیف مجازات دهیم."

نتایج تحقیقات نیویرک تایمز در مورد 9500 پیام افسر Teixeira در ماه مه نشان می دهد که او علاقه زیادی به سلاح‌ها، تیراندازی‌های دسته جمعی، تئوری‌های جاسوسی دارد وادعای او غیر عمد بودن جرم او را ثابت می کند.
Discord یک پلتفرم چت آنلاین است که برای بازی و ارتباطات اجتماعی استفاده می‌شود. این پلتفرم در سال 2015 توسط جیسون سیترون و استن ویشوفسکی راه اندازی شد و در زمان خیلی کمی به محبوبیت رسید.


چاپ