نوآوری های جدید مایکروسافت در رویداد 20 مارس 2024!

هفته دیگر قرار است غول نرم افزاری جهان از جدیدترین محصولات خود در رویداد 21 مارس رونمایی کند.

لپ تاپ مایکروسافت 1

به احتمال زیاد یکی از نوآوری های که باید منتظر آن باشیم، رونمایی از نسل جدید لپ تاپ هایی که به هوش مصنوعی مجهز هستند. اما این همه ماجرا نیست! مایکروسافت تصمیم دارد رویداد مجازی 21 مارس را با عنوان "عصر جدید کار با Copilot" برگزار کند. تصاویری از دستگاه های جدید Surface در بیانیه رسمی مایکروسافت آمده است که نشان می دهد آنها به عنوان اولین رایانه های شخصی از امکانات هوش مصنوعی برخوردار خواهند بود. این دومین رویداد سخت افزاری و اولین رویداد رونمایی از دستگاه های سرفیس پرو است که بدون حضور پانوس پانای مدیرارشد تولید و مجری قدیمی مایکروسافت برگزار می شود. او سال گذشته از سمت خود کناره گیری کرد و به تیم مایکروسافت پیوست.

سازنده سیستم عامل ویندوز از این مراسم به عنوان "شکستن مرزهای هوش مصنوعی در محیط کار با ابزارهای Copilot، Windows و Surface" یاد کرده است. البته گزارش های ضد و نقیض زیادی در مورد این رویداد وجود دارد. به عنوان نمونه: Windows Central ادعا می کند که لپ تاپ های سرفیس پرو 10 و سرفیس 6 مجهز به صفحه نمایش های OLED هستند. پردازنده هر دو لپ تاپ از لحاظ «میزان بهره وری و عملکرد»نسبت به نسل قبلی ارتقا زیادی پیدا کرد. با این حال مجله The Verge با انتشار گزارش جدید گفت که این رویداد فقط محدود به نسخه های تجاری لپ تاپ های مایکروسافت می شود. این دستگاه ها نسبت به نسخه های عمومی ظریف تر است. نسخه عمومی لپ تاپ ها با طراحی جدیدتری تا اواخر بهار امسال روانه بازار خواهد شد.

به نظر می رسد دستگاه های جدید سرفیس مجهز به پردازنده سیلیکونی Intel Core Ultra یا Snapdragon X Elite کوالکام هستند. این پردازنده ها از پردازش عصبی نسل بعدی (NPU) برای انجام کارهای هوش مصنوعی استفاده می کنند. پردازنده های اینتل در ماه آوریل آماده عرضه می شوند اما، پردازنده های اسنپدراگون مبتنی بر معماری Arm در ماه ژوئن وارد بازار می شوند. اگر این خبر صحت داشته باشد، این اولین باری است که لپ تاپ های سرفیس مایکروسافت مبتنی بر معماری آرم ارائه می شود.

مایکروسافت قصد دارد صفحه نمایش نسخه های عمومی لپ تاپ های Surface Pro 10 را از حالت LCD به OLED با قابلیت ضد انعکاس نور تغییر دهد. بنابراین، صفحه نمایش این دستگاه ها نسبت به صفحه نمایش سرفیس پرو 9 روشن تر خواهد بود و علاوه بر آن می توانند از حالت نمایش HDR پشتیبانی کنند. اما لپ تاپ های سرفیس6 به صفحه نمایش بزرگتر لمسی با لبه های گرد و ضخامت کمتر مجهز هستند. هر دو دستگاه سه پورت دارد که شامل 2 پورت USB-C و یک پورت USB-A می شود که در سمت چپ لپ تاپ واقع شده است.

مایکروسافت مدتهاست مشغول کار روی قابلیت هوش مصنوعی در ویندوز 11 است. این شرکت می خواهد که کاربران رایانه های شخصی هم از مزایای این فناوری بهره مند شوند. طبق گزارش های منتشر شده، آنها اولین شرکتی هستند که نسخه تحت دسکتاپ Copilot را ارائه می دهند. سئوال اینجاست: هوش مصنوعی Copilot به چه امکاناتی مجهز است؟ ویژگی هایی مانند ارائه زیرنویس، ترجمه بلادرنگ، همگام سازی نرخ فریم در زمان اجرای بازی ها، تغییر افکت های ویندوز استودیو زیر سایه ابزاری به نام " AI Explorer".

مایکروسافت در صفحه کلید هر دو لپ تاپ یک دکمه مجزا با نام " Copilot" قرار داده است. به نظر می رسد ابزار AI Explorer یک جدول زمانبندی داخلی دارد که با استفاده از چت بات می توان به آن دسترسی داشت(مشابه برنامه شخص ثالث Rewind AI در دستگاه های MacOS). این ویژگی به شما کمک می کند که هر چه در دستگاه می بینید ثبت کنید و آن را با Copilot بررسی کنید. به زبان ساده تر، با این قابلیت، می‌توانید از دستیار خود سوالاتی مانند "اطلاعاتی درباره دایناسورها برای من پیدا کن" بپرسید و تمام سوایق جستجوی گذشته خود در کامپیوتر را در ارتباط با آن موضوع مشاهده کنید. البته اگر از این قابلیت به درستی کنترل نشود، این ویژگی می‌تواند حریم خصوصی کاربر را نقض کند. به احتمال زیاد مایکروسافت برای حل این مشکل، راهکارهای امنیتی مانند رمزگذاری و پردازش کامل روی دستگاه ارائه خواهد داد.

یکی از ویژگی های آن، کمک به شروع پروژه ها یا جریان های کاری در شرکت هاست. این ابزار حتی قادراست براساس اطلاعاتی که روی صفحه وجود دارد شرح وظایفی را برای اعضای تیم پیشنهاد کند. ویژگی جذاب دیگری هم در ابزار هوش مصنوعی مایکروسافت مخفی شده است. Copilot می تواند پس زمینه تصاویر روی صفحه را با استفاده از برنامه Photos حذف کند. البته به احتمال زیاد این قابلیت فقط محدود به لپ تاپ های سرفیس نسل بعدی نمی شود. این قابلیت در نسخه آپدیت سالانه ویندوز 11 که در پاییز آینده منتشر می شود، عرضه خواهد شد. اما بازهم مشخص نیست که مایکروسافت در رویداد 21 مارس در مورد آن صحبت خواهد کرد یا خیر!


چاپ