Lenovo's Project Crystal: اولین لپ تاپ microLED شفاف جهان

لنوو از اولین لپ تاپ مجهز به صفحه نمایش microLED شفاف جهان رونمایی کرد.

لنوو صفحه نمایش

شرکت Lenovo یکی از بزرگترین سازندگان لپ تاپ در صنعت کامپیوتر به حساب می آید. این شرکت به تازگی از نمونه اولیه اولین لپ تاپ مجهز به نمایشگر شفاف microLED رونمایی کرد. البته متاسفانه این مدل فقط یک کانسپت مفهومی از دستگاه آینده است. بنابراین، زمان عرضه نهایی آن به این زودی ها نخواهد بود. لپ تاپ جدید شباهت های زیادی به فیلم های علمی-تخیلی دارد. این دستگاه به عنوان آخرین دستگاه مفهومی لنوو توسط بخش ThinkPad برای بررسی پتانسیل پنل‌های شفاف microLED و ادغام آن با هوش مصنوعی ساخته شد. بیشترین کاربرد این لپ تاپ اشتراک‌گذاری اطلاعات در مکان هایی مانند مطب های پزشکی یا پذیرش هتل هاست. کارکنان به جای چرخاندن صفحه نمایش، می‌توانند به سادگی صفحه نمایش را از طریق نرم‌افزار برعکس کنند و به افراد طرف مقابل نشان دهند.

دوربین پیشرفته ای که لنوو در این لپ تاپ جدید قصد دارد استفاده کند، می تواند از برنامه‌های کاربردی واقعیت افزوده به راحتی پشتیبانی کند. در حقیقت این دوربین مثل ابزار LENZ گوگل عمل می کند. صفحه نمایش های شفاف، می‌توانند با قرار دادن یک نمودار یا شماتیک در بالای اشیاء کار عیب‌یابی یا تعمیر را راحت تر کنند. مهم ترین ویژگی لپ تاپ Project Crystal این است که تمام قطعات آن توسط لنوو ساخته شده است. در حال حاضر، نمایشگرهای استاندارد microLED برای گجت‌های پیشرفته ای مانند The Wall سامسونگ یا Apple's Vision Pro قیمت بالایی دارند. تنها مدل مفهومی از نمایشگرهای microLED که در حال حاضر وجود دارد پنل هایی است که سامسونگ چند ماه پیش در تلویزیون های هوشمند نمایشگاه فناوری CES2024 به نمایش گذاشت.

این شرکت ادعا می‌کند اولین لپ‌تاپ دنیا با صفحه نمایش میکرو LED شفاف است. زمانی که صفحه نمایش رایانه بسته یا خاموش است، صفحه نمایش Project Crystal تقریباً شبیه یک تکه شیشه معمولی به رنگ قهوه ای کم رنگ در می آید. حداکثر روشنایی این نمایشگر به 1000 نیت می رسد. بنابراین، با وجود چند لایه بودن آن قدرت روشنایی دستگاه از گوشی های سامسونگ گلکسی S24 هم بیشتر است. پنل این صفحه نمایش به اندازه این نازک است که شکاف بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی را از بین می برد.

لنوو صفحه نمایش لپ تاپ

Lenovo قصد دارد یک لایه کنتراست به لایه های این صفحه نمایش اضافه کند. این کار باعث می شود کاربر فقط با لمس یک دکمه صفحه نمایش را به یک صفحه نمایش مات قدیمی تبدیل کند. با تمام این ویژگی ها، وضوح تصویر آن برای لپ تاپ بزرگ 16 اینچی کافی نیست. در یک لحظه همه چیز مانند یک کشتی جنگی روشن می شود. روشنایی اسمی تا 1000 نیت می رسد و لنوو می گوید حداکثر تا 3000 نیت می رسد که روشنایی آن را از خانواده جدید گلکسی S24 بیشتر می کند. و با وجود اینکه از چندین لایه ساخته شده است، پانل بسیار نازک است که به محو شدن خط دنیای دیجیتال و آنالوگ کمک می کند. لنوو می‌گوید که در حال بررسی اضافه کردن نوعی لایه کنتراست است، بنابراین می‌تواند با لمس یک دکمه به یک صفحه نمایش سنتی مات تبدیل شود. با این حال، برای یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ 16 اینچ، وضوح آن فوق العاده بالا نیست.

یکی از تغییرات مهمی که در طراحی Project Crystal صورت گرفت این است که سازنده به جای کلید سنتی، از یک صفحه کلید لمسی شبیه به مدل Yoga Books استفاده کرده است. این نوع طراحی، مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال: هنگام تایپ، حرکت دست ها باعث کاهش دقت می‌شود. لنوو معتقد است که هوش مصنوعی می تواند در آینده از طریق یادگیری عادت های تایپ کاربران و استفاده از آن برای تشخیص فاصله دست ها، این مشکل را برطرف کند.

لپ تاپ Project Crystal تنها دو پورت دارد که برای این مدل لپ تاپ یک عیب بزرگ به حساب می آید. اما از نظر پردازنده این مدل به آخرین نسل از پردازنده های پیشرفته مجهز است. از نظر سخت افزاری، لولای لپ تاپ به قدری ضعیف طراحی شد که اگر صفحه نمایش در زاویه کمتر از 90 درجه قرار بگیرد سریع بسته می شود. به دلایل نامعلومی نمایشگر لپ تاپ ها یک جریان ثابتی ایجاد می‌کنند. شاید هنگام لمس آن متوجه این موضوع شده باشید. این مشکل را Project Crystal می تواند حل کند.


چاپ