رونمایی هواوی از لپ تاپ Qingyun L540 با پردازنده Kirin 9006C

شرکت چینی هواوی امروز از جدیدترین لپ تاپ خود با نام Qingyun L540 رونمایی کرد.

لپ تاپ هواوی l540

طبق گزارش های فن تک؛ لپ تاپ های هوآوی سری Qingyun فقط به شرکت ها و سازمان های دولتی در چین فروخته می شود. هواوی از این دستگاه ها برای آزمایش فناوری های جدید استفاده می کند. در سال 2021، هواوی 410‌Qingyun L را به عنوان اولین لپ تاپ مجهز به معماری ARM عرضه کرد. این لپ تاپ مجهز به پردازنده Kirin 990 بود. در اواخر همان سال، هواوی از یک لپ تاپ مبتنی بر معماری ARM دیگر به نام Qingyun L420 با پردازنده Kirin 9006C عرضه کرد. حالا بعد از گذشت دو سال از آن رویداد، هواوی از سومین لپ تاپ خود با نام Qingyun L540 پرده برداشت. این لپ تاپ از همان پردازنده Kirin 9006C استفاده می کند.

مشخصات فنی لپ تاپ هواوی Qingyun L540

هواوی قصد دارد سومین لپ تاپ خود را نیز مانند دو مدل قبلی در ابعاد 14 اینچی عرضه کند. بدنه فلزی این رایانه نیز مانند مدل قبلی، ضخامت 15.9 میلی متر و وزن 1.45 کیلوگرمی را حفظ کرده است. این نوت بوک مجهز به یک صفحه نمایش از نوع IPS LCD می باشد که با کمک آن می تواند به راحتی از رزولوشن 2160 در 1440 پیکسل و 100 درصد طیف رنگی sRGB را پشتیبانی کند.
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم این دستگاه، از یک چیپست Kirin 9006C بهره می برد. اطلاعات این تراشه همچنان محرمانه باقی مانده است. تنها مطلبی که در مورد آن می دانیم این تراشه با فرآیند 5 نانومتری ساخته شد و پردازنده مرکزی آن (CPU) 3.13 گیگاهرتز کلاک دارد.

لپ تاپ هواوی صفحه نمایش

هواوی این کامپیوتر را با دو سیستم عامل مختلف عرضه می کند. در مورد نرم افزار، هواوی کامپیوتر را با دو سیستم عامل مختلف عرضه می کند: KOS (سیستم عامل Kirin) و UOS (سیستم عامل Unity). سیستم عامل KOS یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که توسط هواوی توسعه یافت. این سیستم عامل برای دستگاه های مبتنی بر ARM طراحی شده است و از ویژگی های مختلفی مانند مدیریت انرژی کارآمد، امنیت قوی و عملکرد بالا پشتیبانی می کند.  سیستم عامل UOS یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که توسط Canonical توسعه یافت. این سیستم عامل برای دستگاه های ARM و 86‌x طراحی شده است و از ویژگی های مختلفی مانند نرم افزارهای ویندوز، همگام سازی با دستگاه های دیگر و رابط کاربری کاربرپسند پشتیبانی می کند.

لپ تاپ های سری Qingyun آزمایش های سختی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، از جمله:

  • تست ضربه: لپ تاپ ها از ارتفاع 1.2 متری روی سطح سخت افتاده اند.
  • تست لرزش: لپ تاپ ها در معرض لرزش شدید قرار گرفته اند.
  • تست دمای بالا و پایین: لپ تاپ ها در معرض دمای بالا تا 60 درجه سانتیگراد و دمای پایین تا 20- درجه سانتیگراد قرار گرفته اند.
  • تست رطوبت: لپ تاپ ها در معرض رطوبت شدید قرار گرفته اند.

نتایج این آزمایش ها نشان داد که لپ تاپ های سری Qingyun می توانند در شرایط سخت دوام بیاورند.

پورت های این لپ تاپ عبارتند از:

• یک پورت USB Type-C: این پورت می تواند برای اتصال انواع دستگاه ها از جمله شارژر، مانیتور، هارد دیسک اکسترنال و غیره استفاده شود.
• دو پورت USB Type- A: این پورت ها برای اتصال انواع دستگاه های USB مانند فلش درایو، ماوس و کیبورد استفاده می شوند.
• یک پورت HDMI: این پورت برای اتصال لپ تاپ به مانیتور یا تلویزیون استفاده می شود.
• یک جک هدفون 3.5 میلی متری: این جک برای اتصال هدفون یا بلندگو استفاده می شود.
• یک پورت 45 mini RJ: این پورت برای اتصال لپ تاپ به شبکه سیمی استفاده می شود.

در آخر، این نوت بوک به یک باتری 56 وات ساعتی مجهز است که می تواند از شارژ 65 واتی به راحتی پشتیبانی کند.

قیمت لپ تاپ هواوی Qingyun L540

هواوی لپ تاپ های نسل جدید را با سه نوع حافظه ذخیره سازی وارد بازار می کند. بنابراین، قیمت آنها براساس تجهیزات سخت افزاری سفارشی شده با هم متفاوت است. قیمت پایه لپ تاپ با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی SSD از 6000 ین (~ 845 دلار)، لپ تاپ با 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه SSD از 6500 ین (915 دلار) و لپ تاپ با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه SSD از 7000 ین (985 دلار) شروع می شود.


چاپ