رونمایی اپل از iMAC، مک بوک پرو 14 و 16 اینچی با تراشه M3

اپل امروز از جدیدترین iMAC، مک بوک پرو 14 و 16 اینچی مجهز به تراشه M3 رونمایی کرد.

مک بوک 2023 m3

براساس گزارش Cnet؛ اپل به تازگی از جدیدترین مک بوک های 14 و 16 اینچی و آی مک رونمایی کرد. ویژگی که باعث جذابیت بیشتر این محصولات می شود، وجود تراشه M3 است. البته نمی شود رنگ بندی جدید اپل را نادیده گرفت. رنگ Space Black مک بوک ها توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

شرکت کوپرتینویی از سه نسخه تراشه در سه محصول جدید استفاده کرد: تراشه M3، تراشه M3 Pro و تراشه M3 Max. در حال حاضر همه این محصولات آماده ثبت سفارش هستند. ارتقا پردازنده معمولا باعث بهبود عملکرد سیستم ها نسبت به نسخه قبلی می شود. اپل در دو مدل قبلی iMac از تراشه M1 استفاده کرد. نسخه جدید ازلحاظ سرعت و عملکرد طبق ادعای شرکت سازنده دو برابر بهتر از نسخه های قبلی عمل می کند. اما به غیر از تراشه هیچ تفاوت دیگری از لحاظ ظاهری با نسل های پیشین خود ندارد. همان رنگبندی، همان صفحه نمایش، همان لوازم جانبی و طراحی! قیمت آی مک جدید با همان قیمت قبلی 1299 دلار عرضه می شود.

اما، در مورد مک بوک های جدید قضیه فرق می کند. مک بوک پروهای جدید در رنگ بندی مشکی فضایی و نقره ای عرضه می شود. اپل صفحه نمایش های مک بوک ها ثابت نگه داشت اما، قدرت تراشه ها را در آنها افزایش داد تا بتواند حداکثر روشنایی استاندارد را از 500 نیت به 600 نیت برساند.

مک بوک 2023 m3blach

علاوه بر این، مک بوک ها به سنسور اثر انگشت مجهز هستند که با یک روکش مقاوم پوشیده شده اند. مدل 14 اینچی مجهز به تراشه M3 است. تراشه جدید به اپل کمک می کند مک بوک 14 اینچی را با قیمت 1599 دلار روانه بازار کند که نسبت به دو تراشه دیگر کمتر به نظر می رسد. اما، قیمت مک بوک بعدی مجهز به تراشه M3 Max از 1999 دلار شروع می شود. مک بوک 14 اینچی یک ویژگی مهم دیگری هم در بخش سخت افزار نسبت به مدل های قبلی دارد: طول عمر باتری افزایش یافته است. اپل ادعا می کند در حالت پخش فیلم مک بوک می تواند تا 18 ساعت با یک بار شارژ دوام بیاورد. مک بوک های 16 اینچی جدید هم می توانند تا 22 ساعت شارژ نگه دارند. مدل های 16 اینچی در دو نوع نسخه M3 Pro و M3 Max و با قیمت 2499 دلار عرضه می شوند.

مشخصات مهم تراشه جدید M3

تراشه جدید M3همانند تراشه A17 Pro که اپل در گوشی های آیفون15 پرومکس استفاده کرد، با فناوری3 نانومتری تولید می شوند. اپل در تراشه جدید تصمیم گرفت از قالب های کوچکتری استفاده کند. قالب های کوچکتر به معنای سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتر است. از طرف دیگر، استفاده از قالب های کوچکتر فضای بیشتری را برای خنک نگه داشتن دستگاه فراهم می کند.

مک بوک 2023 m3تراشه

تراشه های جدید به خصوص مدل های Pro و Max هسته های بیشتری نسبت به تراشه M2 دارد. فقط تعداد هسته مدل پایه M3 با تراشه M2 برابر است ولی از لحاظ عملکرد و کارایی با هم تفاوت دارند. علاوه براین، مدل جدید می تواند به جای 32 گیگابایت حافظه قبلی از حافظه 32 گیگابایتی پشتیبانی کند.

تراشه M3 Max بیشترین تعداد هسته را به خود اختصاص داده است. این تراشه در بخش پردازنده مرکزی 16 هسته و در بخش پردازنده گرافیکی به 40 هسته مجهز است. اما، به لحاظ تعداد هسته CPU و GPU از مدل M1 Ultra عقب تر است. همه این تراشه ها از طریق Media Engine یک آپدیت نرم افزاری را دریافت می کنند.


چاپ