مک بوک پروهای مدل 2023 اپل به تراشه جدید M3 مجهز می شوند

مک بوک هایی که قرار است در رویداد 30 اکتبر2023 رونمایی شوند، به تراشه جدید M3 مجهز خواهند بود.

مک بوک پرو 2023

طبق گزارش مجله Znet ؛ اپل قرار است در رویداد بعدی خود که تا 2 روز دیگر برگزار می شود، از مک بوک های پرو جدید رونمایی کند. به احتمال زیاد، مک بوک پروهای 14 اینچی و 16 اینچی بعدی به تراشه های M3 Pro و تراشه M3 max مجهز خواهند بود. علاوه بر این ، شایعاتی مطرح است که اپل در لپ تاپ های نسل بعدی از جزیره داینامیک استفاده کرده است. جزیره داینامیک می تواند برای نمایش برنامه های در حال اجرا مانند تایمرها و کنترل های موسیقی کاربرد داشته باشد.

در گوشی های آیفون، کاربران زمانی که قفل دستگاه را باز می کنند جزیره پویا در بالای صفحه نمایش داده می شود. مکان قرار گیری این جزیره پویا در لپ تاپ های جدید از مدل های آیفون الهام گرفته شده است. طبق اطلاعات فاش شده تراشه های M3 Pro دارای یک پردازنده مرکزی CPU 12 هسته ای و یک پردازنده گرافیکی GPU 18 هسته ای است. اما، تراشه های M3 Max به یک پردازنده مرکزی 16 هسته ای و یک پردازنده گرافیکی 32 هسته ای مجهز هستند. علاوه براین، نمایشگرهای نسل بعدی از نوع miniLED نیز در این رویداد به نمایش در می آیند. نمایشگرهای فعلی با ایجاد لکه هایی روی صفحه، نمایش رنگ ها و خاموش شدن های خودکار مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کرده اند. تراشه‌های جدید بر اساس فناوری 3 نانومتری TSMC ساخته شده‌اند و از هسته‌های جدیدی برای بالابردن عملکرد و کارایی استفاده می کنند.

تراشه M3 Pro

تراشه M3 Pro یک تراشه 12 هسته‌ای است که از 8 هسته عملکردی و 4 هسته کارآمد تشکیل شده است. هسته‌های عملکردی از نوع Armv9 هستند و با فرکانس پایه 3.2 گیگاهرتز کار می کنند. هسته‌های کارآمدی(برای کارهای سبک تری مانند مرور وب، چک کردن ایمیل و کارهای روتین اداری مناسب هستند.) از نوع Armv9 طراحی شده اند و با فرکانس پایه 2.4 گیگاهرتز کار می کنند.
تراشه M3 Pro دارای 16 هسته گرافیکی است تا بتواند عملکرد گرافیکی را تا 50 درصد بهبود ببخشد. به غیر از این، به علت وجود 32هسته شبکه عصبی می تواند عملکرد یادگیری ماشین را تا 30 درصد بهبود ببخشد.

تراشه M3 Max

تراشه M3 Max یک تراشه 12 هسته‌ای است که از 10 هسته عملکردی و 2 هسته کارآمد تشکیل شده است. هسته‌های عملکردی از نوع Armv9 هستند و با فرکانس پایه 3.7 گیگاهرتز کار می کنند. هسته‌های کارآمد نیز از نوع Armv9 هستند و با فرکانس پایه آنها 2.4 گیگاهرتز است.
تراشه M3 Max همچنین دارای 32 هسته گرافیکی است که عملکرد گرافیکی را تا 100 درصد بهبود می‌بخشد. این تراشه همچنین دارای 32 هسته شبکه عصبی است که عملکرد یادگیری ماشین را تا 40 درصد بهبود می‌بخشد.

مقایسه تراشه‌های M3 Pro و M3 Max

مک بوک پرو2023 جدول مقایسه تراشه ها


چاپ