کوالکام، تراشه هوش مصنوعی لپ تاپ های 2024 را معرفی کرد

کوالکام ادعا می کند موفق به ساخت تراشه مبتنی بر هوش مصنوعی برای لپ تاپ های مایکروسافت شده است که می تواند سریع تر از تراشه های مک بوک اپل عمل کند.

لپ تاپ تراشه کوالکام

براساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت کوالکام(QCOM.O) روز گذشته اعلام کرد پردازنده ای مبتنی بر هوش مصنوعی مخصوص لپ تاپ های 2024 مایکروسافت ساخته است که می تواند سریع تر از مک بوک های حال حاضر عمل کند.

تراشه جدید اسنپدراگون Elite Xنام دارد که قرار است سال اینده به همراه لپ تاپ های مایکروسافت عرضه شود. هوش مصنوعی به کار رفته در آن می تواند کارهای تکراری مانند خلاصه کردن ایمیل‌ها، نوشتن متن و تولید تصاویر را بهتر و سریع تر انجام دهند. ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت با حضور در کنفرانس ویدئویی کوالکام گفت:«این تراشه‌ها به آغاز دوره جدیدی از "رایانه‌های کامپیوتری هوش مصنوعی" برای مشاغل و مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند. کاری که ما با هم انجام دادیم این بود که این تجربه ها را براساس یک معماری جدید ارائه دهیم.» کوالکام اولین شرکتی خواهد بود که با تولید تراشه برای لپ تاپ و رایانه رومیزی می تواند با تراشه های اپل رقابت کند. اپل در سال 2020 تراشه های سفارشی خود را برای لپ تاپ و رایانه رومیزی معرفی کرد. این تراشه ها عملکرد و کارایی بسیار خوبی را ارائه می دهند و به اپل کمک کرده اند تا سهم بازار خود را در این بخش به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

اما، کوالکام با معرفی تراشه جدید خود امیدوار است که بتواند سهم بازار اپل را کاهش دهد. این تراشه از ویژگی های هوش مصنوعی پیشرفته ای برخوردار است که می تواند به بهبود عملکرد و تجربه کاربری لپ تاپ و رایانه رومیزی کمک کند. به عقیده کوالکام، تراشه اسنپدراگون Elite X در انجام برخی از کارها سریع تر از تراشه M2 MAX اپل سریع تر و نسبت به تراشه های PC اپل و اینتل انرژی کمتری مصرف می کنند. الکس کاتوزیان، معاون ارشد کوالکام گفت: بزرگترین ویژگی جدید این است که این تراشه می تواند مدل های هوش مصنوعی با 13 میلیارد پارامتر را کنترل کند، که معیاری برای سنجش پیچیدگی سیستم های هوش مصنوعی است که متن یا تصویر تولید می کنند.

فرانسیس سیدکو، تحلیلگر شرکت TIRIAS Research می گوید:" استفاده شرکت‌هایی مانند Adobe از هوش مصنوعی برای تولید تصاویر تبلیغاتی بروشورهای املاک و مستغلات یا برچسب‌های قوطی محصولات خوراکی، تعداد تقاضا برای لپ‌تاپ‌هایی با قابلیت‌های هوش مصنوعی افزایش می‌یابد." سیدکو گفت: " طراحان و کسب وکارهای کوچک زیادی وجود دارند که از این دستگاه ها استفاده می کنند. چنین ویژگی برای لپ تاپ ها لازم است."


چاپ