تلاش FTC برای لغو قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد ناکام ماند!

دادگاه استیناف ایالات متحده درخواست تجدیدنظر FTC برای لغو قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را رد کرد.

مایکروسافت اکتیویژن

طبق گزارش اینگجت؛ بلاخره مایکروسافت و شرکت گیمینگ اکتیویژن بلیزارد از امروز می توانند قرارداد خرید خود را تکمیل کنند. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) در آخرین تلاش خود برای لغو قرارداد خرید 68.7 میلیارد دلاری مایکروسافت از Activision Blizzard ناکام ماند. دادگاه استیناف ناحیه نهم از صدور لغو فوری این معامله به آژانس امتناع کرد. اما، با صدور حکمی اجازه داد این معامله در ایالات متحده ادامه پیدا کند. البته هنوز تنظیم کننده بریتانیا به عنوان مانع اصلی تکمیل این معامله باقی مانده است.

اولین دستور منع موقت برای جلوگیری از بستن قرارداد بین مایکروسافت و اکتیویژن در ماه گذشته صادر شد. اما، قاضی ژاکلین اسکات کورلی با حکمی درخواست FTC برای لغو آن را رد کرد و به آژانس تا ساعت 11:59 بعد از ظهر PT روز 14 ژوئیه فرصت داد تا نسبت به این حکم درخواست تجدید نظر کند. اما این اتفاق نیافتاد و حالا دو شرکت آزادند تا معامله خود را به اتمام برسانند.

براد اسمیت، رئیس و نایب رئیس مایکروسافت با انتشار یک توییت نوشت: «ما از واکنش سریع دادگاه تجدیدنظر شعبه نهم در رد درخواست FTC برای به تاخیر انداختن بیشتر معامله Activision قدردانی می کنیم. این اقدام ما را یک گام دیگر به خط پایان در این ماراتن سازمان های جهانی نظارتی نزدیک‌تر می‌کند.»

کورلی در حکم خود نوشت که ادعاهای FTC مبنی بر اینکه معامله می تواند به مصرف کنندگان آسیب برساند، هیچ پایه و اساس قانونی ندارد. FTC روز چهارشنبه اعلام کرد که نسبت به حکم قاضی کورلی اعتراض خواهد کرد. بنابراین روز پنج‌شنبه، از دادگاه منطقه‌ای که حکم اولیه منع موقت را صادر کرده بود، خواست تا مانع از انجام آن تا زمان اعلام رای دادگاه تجدیدنظر شود. چند ساعت بعد، قاضی کورلی این پیشنهاد آژانس را رد کرد.

در دسامبرگذشته، FTC با فرض این که این معامله می تواند به ضرر مصرف کنندگان باشد شکایتی را مطرح کرد تا بتواند از انجام آن جلوگیری کند. اولین جلسه رسیدگی اداری برای اوایل آگوست تعیین شده است. آژانس قصد داشت با یک درخواست منع موقت فوری از بستن قرارداد این شرکت ها تا زمان برگزاری محاکمه ضد انحصاری جلوگیری کند. با این حال، مهلت ادغام 18 جولای اعلام گردید.

مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد می خواهند این معامله را تا روز سه شنبه هفته جاری به پایان برساند. سهام Activision قبل از باز شدن بازار سهام نزدک آمریکا در روز دوشنبه حذف می‌شود، بنابراین به احتمال زیاد این شرکت‌ها تا همان روز فرصت دارند معامله را تکمیل کنند. اگر آنها نتوانند در مهلت مقرر این کار را انجام دهند، باید دوباره برای شرایط جدید مذاکره کنند یا با تمدید جدول زمانی موافقت کنند. در غیر این صورت، اکتیویژن می تواند با پرداخت 3 میلیارد دلار از معامله با مایکروسافت کناره گیری کند. اما بعید به نظر می رسد، زیرا هر دو شرکت مشتاق انجام این معامله هستند.

مایکروسافت و اکتیویژن هنوز نتوانسته‌اند مشکلات خود را با قانون‌گذار بریتانیایی که به دلیل نگرانی‌های مربوط به بازی‌های ابری این معامله را متوقف کرد، حل و فصل کنند. مایکروسافت به این تصمیم اعتراض کرد، اما شرکت‌ها و سازمان رقابت موافقت کردند که نبرد حقوقی خود را متوقف کنند. دادگاه تجدیدنظر رقابت (CAT) که به درخواست تجدیدنظر در مورد تصمیمات CMA رسیدگی می کند، در 17 ژوئیه تصمیم خواهد گرفت که آیا این توقف اجرایی شود یا خیر.

CMA اعلام کرد که مایکروسافت و اکتیویژن نسبت به از سرگیری این قرارداد استقبال می کنند، اما هشدار داد که این اقدام می تواند منجر به آغاز تحقیقات جدیدی در مورد ادغام شود. رگولاتور مهلت خود را برای تصمیم گیری تا پایان ماه اوت تمدید کرد تا زمان بیشتری برای بررسی مدارک مایکروسافت داشته باشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که مایکروسافت می‌تواند با فروش برخی از حقوق بازی‌های ابری در بریتانیا این معامله را به پایان برساند.


چاپ