مایکروسافت یک قدم به تکمیل قرارداد خرید اکتیویژن نزدیک شد

با موافقت قاضی دادگاه ایالات متحده ، شرکت مایکروسافت یک قدم به قرارداد خرید شرکت سازنده بازی های ویدئویی Activision Blizzard نزدیک تر شد.

مایکروسافت اکتیویژن

طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ نظر قاضی دادگاه ایالات متحده مخالفت های بریتانیا را برای لغو قرارداد خرید شرکت اکتیویژن کاهش داد. مایکروسافت (MSFT.O) روز سه‌شنبه، پس از تایید قرارداد خرید 69 میلیارددلاری توسط قاضی آمریکایی اعلام کرد بزرگترین مانع خرید شرکت Activision Blizzard (ATVI.O) برطرف شد. رگولاتور بریتانیا نیز در واکنش به رای دادگاه پیشنهاد کرد که می تواند در مخالفت خود تجدید نظر کند.

با انتشار این خبر، سهام اکتیویژن 10% درصد و سهام مایکروسافت64 سنت افزایش یافت. تا قبل از این، ایالات متحده و بریتانیا مهمترین مخالفان قرارداد خرید مایکروسافت در صنعت بازی بودند.

ژاکلین اسکات کورلی قاضی ناحیه ایالات متحده، ادعای دولت بایدن مبنی بر اینکه این معامله با دادن دسترسی انحصاری به مایکروسافت سازنده کنسول بازی ایکس باکس به بازی‌ها از جمله پرفروش‌ترین آنها « Call of Duty» به مشتریان آسیب می‌زند را، رد کرد. اندکی پس از دستور قاضی ایالات متحده، سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) اعلام کرد که آماده بررسی پیشنهادات مایکروسافت برای حل و فصل نگرانی های پبرامون انحصارسازی در این کشور است و امکان رسیدن به یک توافق دوطرفه خیلی زیاد خواهد بود.

جوست ون درونن، مدرس دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک، گفت: «شهادت های مختلفی که در طول محاکمه ایالات متحده انجام شد، همگی ادعاهای ناظر ضد انحصارسازی بریتانیا را تضعیف می کند.». بسیاری از شهادت‌ها در محاکمه اخیر روی بازی «ندای وظیفه» متمرکز بود، اکتیویژن سازنده بازی های پرفروش‌های دیگری مانند «World of Warcraft»، «Diablo» و بازی موبایل «Candy Crush Saga» نیز می باشد.

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) استدلال کرده بود که مایکروسافت می‌تواند از بازی‌های Activision به عنوان وسیله ای برای انحصارسازی بازار کنسول های بازی استفاده کند. این قرارداد می تواند برای شرکت های رقیب از جمله سونی خطرناک باشد. اما قاضی کورلی با نظر کمیسیون مخالف بود.


FTC هنوز نسبت به ادعاهای فوق هیچ عکس العملی مبنی بر موافقت یا مخالفت با آن نشان نداد. اما دادگاه تا روز جمعه به FTC فرصت داد تا نسبت به این تصمیم اعتراض خود را اعلام کند. داگلاس فارار، سخنگوی FTC گفت:"تنظیم کننده ضد انحصارسازی با توجه به شواهد محکم در خصوص انحصاری سازی بازار بازی های ابری، خدمات اشتراکی و کنسول های بازی، از نتیجه رای دادگاه ناامید شده است. در روزهای آینده ما گام بعدی خود را برای ادامه مبارزه شکایت حقوقی خود اعلام خواهیم کرد." به گفته یک فرد مطلع، بریتانیا قصد دارد نسبت به رای دادگاه درخواست تجدیدنظر کند.


چاپ