رونمایی متاکس از پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی 100Xisi N

شرکت چینی متاکس از پردازنده جدید گرافیکی هوش مصنوعی خود با نام "100Xisi N " رونمایی کرد.

پردازنده گرافیکی متاکس

طبق گزارش تام شاردور؛ پردازنده جدید چینی سرعت بالایی در پردازش تصاویر و محاسبات دارد. در طول سالیان گذشته شرکت های متعددی در زمینه توسعه پردازنده گرافیکی در چین ظهور پیدا کردند. یکی از این توسعه دهندگان، شرکت متاکس است که به تازگی موفق شد از اولین پردازنده گرافیکی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی خود با نام "100Xisi N" پرده برداری کند. این پردازنده مخصوص برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و پردازش تصویر طراحی شده است. نکته جالب آنجاست که، شرکت سازنده قصد دارد اولین پردازنده گرافیکی گیمینگ خود را تا سال 2025 روانه بازار کند.

این شرکت در حال حاضر تمام منابع خود را بر روی هوش مصنوعی و پردازنده های گرافیکی مبتنی بر آن متمرکز کرده است. احتمالا به این خاطر که سود بیشتری دارد. یانگ جیان، یکی از بنیانگذاران شرکت به تازگی اعلام کرد:«شرکت در حال آماده سازی پردازنده های گرافیکی گیمینگ سری MXG است.» این سری پردازنده های برای بازی های ابری و برنامه های کاربردی مراکز داده طراحی شده اند. بنابراین، معلوم نیست که بتوان از آن ها در رایانه های شخصی استفاده کرد یا نه؟!


طبق گزارش های فاش شده، تراشه 100Xisi N یک کارت تک اسلات با حافظه داخلی HBM2E دارد که در عملکردهای محاسباتی قادر به ارائه TFLOPS 8 با دقت اعداد صحیح 160 INT و TFLOPS 16 نیمه دقیق (FP16) می باشد. بنابراین، بافرض این که پشته نرم افزاری توسعه یافته MXMACA به خوبی کار کند و پردازنده محاسباتی عملکرد خیلی بالایی داشته باشد، پردازنده گرافیکی نسبتا خوبی به نظر می رسد.


پردازنده گرافیکی 100Xisi N از لحاظ قابلیت های تصویری می تواند از فرمت های AV1، AVS2، H.265 و H.265/HEVC و وضوح تصویر 8K پشتیبانی کند. طبق ادعای شرکت سازنده این پردازنده می تواند تا 128 استریم را رمزگذاری کند و تا 96 جریان را رمزگشایی کند.

البته متاکس به دلیل تحریم های شدید آمریکا، مشخص نکرد از چه فناوری و فرآیندی برای ساخت پردازنده های گرافیکی جدید استفاده می کند. اما به احتمال زیاد این پردازنده ها باید توسط یکی از بزرگترین شرکت های ریخته گری جهان ساخته شده باشد.


چاپ