مایکروسافت به انویدیا و نینتندو تعهد 10 ساله داد!

مایکروسافت برای جلب نظر سازمان های تنظیم کننده نسبت به تکمیل قرار داد خرید شرکت اکتیویژن، متعهد شد بازی "Call of Duty" را در پلتفرم بازی انویدیا و نینتندو عرضه کند.

بازی call of duty
براساس گزارش خبرگزاری رویترز؛ شرکت مایکروسافت در یک قرارداد 10 ساله متعهد شد که بازی "Call of Duty" یا همان " ندای وظیفه" و سایر بازی های شرکت Activisionرا در پلتفرم بازی انویدیا عرضه کند. در عوض، سازنده ایکس باکس اجازه دارد قرارداد خرید 69 میلیارد دلاری اکتیویژن را تکمیل کند.

رگولاتورها و رقبایی مانند سونی به سختی با این پیشنهاد مایکروسافت-اکتیویژن موافقت کردند. این اقدام می تواند نگرانی هایی که در مورد انحصارسازی در صنعت بازی به وجود آمده است را، برطرف کند. اما رگولاتور کشورهای دیگر هنوز نسبت به انجام این معامله تردید دارند.
به عنوان مثال، رگولاتور تنظیم کننده بریتانیا اوایل این ماه اعلام کرده بود که انجام این معامله می تواند رقابت میان پلی استیشن و ایکس باکس را تضعیف کند و به گیمرها آسیب برساند. این معامله می تواند تبعاتی نظیر افزایش قیمت، حق انتخاب و نوآوری کمتر برای میلیون ها گیمر و در نهایت، از بین بردن رقابت در فضای ابری را به دنبال داشته باشد.

برد اسمیت، رئیس مایکروسافت روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد:" در حال حاضر نسبت به تکمیل معامله خرید شرکت Activision پس از توافقی که با انویدیا و Nintendo انجام داده است، خوش بین تر شده است."

فیل آیسلر، معاون و مدیر کل بخش GeForce Now انویدیا گفت: " طبق این قرارداد10 ساله از این پس بازی هایی مانند Call of Duty در سرویس انویدیا عرضه نمی شود مگر اینکه گیمرها مایکروسافت Activision را خریداری کند، اما سایر بازی های متعلق به مایکروسافت مانند Minecraft در این پلتفرم به راحتی قابل دسترسی است. "

آیسلر درباره قرارداد مایکروسافت-اکتیویژن گفت: «ما در ابتدا کمی نگران این معامله بودیم. با تماسی که با مایکروسافت داشتیم، آنها با ما در مورد یک قرارداد مجوز 10 ساله در مورد فعال کردن بازی های ابری و همکاری با ما صحبت کردند. با گذشت زمان نگرانی های ما هم کمتر شد." آیسلر گفت که انویدیا برای دسترسی به بازی ها پولی به مایکروسافت پرداخت نمی کند. این همان قراردادی است که این شرکت با سایر شرکت های بازی ساز مانند سازنده «Fortnite» Epic Games بسته است. در ازای آن، 25 میلیون مشتری انویدیا باید برای دسترسی به پلتفرم بازی ابری خود به انویدیا و همینطور برای اجرای بازی به مایکروسافت هزینه پرداخت کنند. با انتشار این خبر؛ سهام مایکروسافت 2 درصد، انویدیا 3.4 درصد و اکتیویژن 0.7 درصد در بعد از ظهر سه‌شنبه سقوط کرد.

انویدیا گفت در حال حاضر از پیشنهاد سازنده ایکس‌باکس برای خرید Activision پشتیبانی می‌کند، اما این معامله می‌تواند برای رگولاتورها کار را سخت تر کند. به عنوان مثال؛ مقامات اروپایی در اوایل ماه جاری به مایکروسافت در مورد انجام این معامله هشدار دادند. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده نیز از یک قاضی خواسته بود تا دستور لغو این معامله را صادر کند. رگولاتور رقابت بریتانیا هم اعلام کرد که احتمال دارد مایکروسافت مجبور شود «ندای وظیفه» را واگذار کند.

سونی مخالفت خود را از همان ابتدا با قرارداد مایکروسافت-اکتیویژن اعلام کرد و این جریان مخالف را در شکورهای مختلف هدایت کرد. آنها در علت مخالفت خود گفتند: " سال گذشته این قرارداد برای صنعت بازی، دنیای رقابت و گیمرها عواقب بدی به دنبال داشت."

به گزارش رسانه ها، به غیر از سونی و انویدیا، شرکت های دیگری از جمله گوگل (GOOGL.O) شرکت آلفابت نیز نسبت به این معامله به FTC اعتراض کرده بودند. البته مایکروسافت بارها اعلام کرد که متعهد می شود بازی «ندای وظیفه» را در پلی استیشن سونی عرضه کند.


چاپ