پردازنده‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ نسل دوازدهم اینتل، Alder Lake

تمام بخش‌های لپ‌تاپ از بازی‌های سطح بالا گرفته تا دستگاه‌های فوق قابل حمل و تاشو در سه ماهه اول ۲۰۲۲ به‌روزرسانی می‌شوند.

اینتل از کل مجموعه پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل دوازدهم «Alder Lake» در تمام بخش‌ها رونمایی کرده است، با مدل‌های رده بالای سری H 45 واتی که در فوریه 2022 در لپ‌تاپ‌های گیمینگ و سازنده عرضه می‌شوند، در حالی که سری 28 وات P و 15 وات U. -سری برای دستگاه‌های سبک و نازک معمولی اواخر سال جاری عرضه خواهد شد. خط تولید جدید، معماری هیبریدی اینتل را با هسته های ناهمگن به لپ تاپ ها می آورد. این شرکت می‌گوید که CPU پرچم‌دار جدیدش، Core i9-12900HK، «سریع‌ترین پردازنده موبایلی است که تا به حال ایجاد شده است» و «بهترین پلتفرم بازی موبایلی جهان».

coremnkjh

پردازنده جدید Core i9-12900HK که در CES 2022 معرفی شد دارای شش هسته P عملکردی با Hyper-Threading و هشت هسته E کارآمدی است که در مجموع 20 رشته را شامل می شود. حداکثر فرکانس توربو برای هر مجموعه هسته به ترتیب 5 گیگاهرتز و 2.5 گیگاهرتز است. 24 مگابایت حافظه نهان L3 وجود دارد و در حالی که توان پایه آن 45 وات است، می تواند تا 115 وات نیز افزایش یابد. پردازنده گرافیکی اینتل یکپارچه دارای 96 واحد اجرایی است. اینتل در مقایسه با Core i9-11980HK تا 28 درصد عملکرد بهتری را در بازی ها ادعا می کند.
این پردازنده پرچمدار با پردازنده های Core i9-12900H، Core i7-12800H و Core i7-12700H با تعداد هسته های یکسان همراه شده است. در ادامه لیست، Core i7-12650H دارای 6 هسته P و تنها 4 هسته E است. Core i5-12600H و Core i5-12500H نیز دارای 4 هسته P با هشت هسته E هستند و در نهایت Core i5-12450H دارای چهار هسته از هر نوع است.
اینتل با یک ردیف جدید از سری P که برای عملکرد بین 45 و 64 وات رتبه بندی شده است، لپ تاپ های سبک و نازک رایج را هدف قرار خواهد داد. شش مدل از Core i7-1280P جدید گرفته تا Core i3-1220P دارای شش، چهار یا دو هسته P با هشت هسته E و گرافیک یکپارچه با 64 تا 96 EU خواهند بود. مدل‌های سری U شامل تراشه‌های Core i7، Core i5، Core i3، Pentium Gold و Celeron هستند که بین 9 وات تا 29 وات یا 15 وات و 55 وات کار می‌کنند. این مدل‌ها دارای یک یا دو هسته P با چهار یا هشت هسته E هستند و برای عوامل بسیار قابل حمل از جمله دستگاه‌های تاشو و بدون فن که دارای سیستم‌عامل ویندوز یا کروم هستند، هدف قرار می‌گیرند.
نسل Alder Lake از معماری Golden Cove برای P-core و Gracemont برای E-core استفاده می کند. تراشه ها بر اساس فرآیند اینتل 7 (10 نانومتری) ساخته می شوند. اینتل یک زمان‌بندی جدید به نام Thread Director ایجاد کرده است که با ویندوز 11 کار می‌کند تا بارهای کاری را برای انواع هسته‌های ناهمگن بهینه‌سازی کند.
پشتیبانی در سطح پلتفرم شامل رم DDR5 با سرعت 4800MT/s یا LPDDR5 با برخی SKU، شتاب هوش مصنوعی، رمزگشایی رسانه AV1، Wi-Fi 6e، USB 3.2 Gen2x2 و Thunderbolt 4 است.
علاوه بر این، اینتل همچنین سری پردازنده‌های دسکتاپ سوکت نسل دوازدهم غیرقابل اورکلاک خود را با 22 مدل جدید در سطوح Core i9 تا Pentium و Celeron با رتبه‌بندی‌های TDP 65 وات و 35 وات معرفی کرده است. مدل‌های 65 واتی با خنک‌کننده‌های جدید Laminar اینتل با طراحی مجدد عرضه می‌شوند که دارای جلوه‌های نورپردازی RGB LED برای مدل‌های سطح بالا هستند.
برای همراهی با این پردازنده‌ها، مادربردهای جدید مبتنی بر کنترل‌کننده‌های پلتفرم H670، B660 و H610 اینتل از تولیدکنندگان پیشرو از جمله Asus، Gigabyte، MSI و ASRock در دسترس خواهند بود.
گواهینامه طراحی لپ تاپ اینتل Evo که نام عمومی پروژه آتنا پروژه اینتل است، با مشخصات نسل سوم به روز شده است. برای اولین بار، دستگاه هایی با نمایشگر تاشو گنجانده می شوند. اینتل می گوید که بیش از 100 طرح جدید مبتنی بر پردازنده های هسته ای نسل دوازدهم از تولید کنندگان لپ تاپ عرضه می شود. مدل‌های قدرتمندتر با پردازنده‌های سری H نیز گنجانده شده است. نشان اینتل Evo پارامترهای طراحی و عملکرد خاصی مانند کیفیت نمایشگر، عمر باتری، وزن، اتصال و سرعت شارژ را تضمین می کند. یک برنامه جدید «Engineered for Intel Evo» نیز برای تأیید لوازم جانبی بلوتوث و تاندربولت راه اندازی شده است.
پلتفرم Intel vPro، که به کسب‌وکارها امکان مدیریت از راه دور و ایمن کردن استقرار رایانه‌های شخصی در مقیاس بزرگ را می‌دهد، در حال دریافت لایه‌های جدید Enterprise و Essentials است تا به ترتیب برای مشاغل بزرگ و کوچک پاسخگو باشد. رایانه‌های شخصی رومیزی دارای پردازنده‌های مجهز به vPro نیز مجموعه‌ای از اهداف پروژه Athena را برای طراحی و عملکرد دریافت می‌کنند که هدف آن مدرن‌سازی فضاهای کاری حول امنیت، حریم خصوصی و پایداری است


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ