حمله سایبری به شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی!

شرکت پخش فرآورده های نفتی علت اختلال شبکه سوخت را حمله سایبری اعلام کرد.

حمله سایبری سامانه هوشمند سوخت

وزیر نفت علت اختلالی که امروز در شبکه سوخت رسانی رخ داده بود را، حمله سایبری اعلام کرد. در این حمله، سامانه هوشمند سوخت کشور هدف مهاجمان قرار گرفت. در بیانیه رسمی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی آمده است :"با توجه به اختلال ایجاد شده در بعضی از جایگاه های عرضه سوخت که توسط دشمنان جمهوری اسلامی برنامه ریزی شده است، تا اطلاع ثانوی عرضه سوخت به صورت دستی(آفلاین) انجام خواهد شد. "

کارشناسان امنیت سایبری و کارگروه های تخصصی این سازمان هم اکنون در تلاش برای رفع این مشکل هستند. به احتمال زیاد، تا چند ساعت آینده تمامی جایگاه های عرضه سوخت به روال عادی بر می گردند. شرکت پخش فراورده‌های نفتی دربیانیه خود تاکید کرد که تمامی سهمیه سوخت هموطنان محفوظ می ماند و بعد از حل این مشکل قابل استفاده است. دقایقی پیش یک گروه هکری مسئولیت این حمله را پذیرفت.

براساس آمار وزارت نفت، در حال حاضر عرضه سوخت ۱۶۵۰ جایگاه سوخت رسانی در سراسر به صورت دستی انجام می شود. از صبح امروز تعدادی از پمپ بنزین های سراسر کشور در عرضه سوخت با اختلالاتی مواجه شدند. شبکه خبر علت این حادثه را یک خرابکاری بیرونی اعلام کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که یک ماهه پیش یکی از مدیران سامانه هوشمند سوخت در نشست خبری گفته بود که سامانه جدید از امنیت بسیار بالایی برخوردار است تا اندازه ای که در طول 20 سال گذشته پیش نیامده که حتی یک نفر در کشور بدون سوخت بماند.

علیرغم ادعاهای سامانه هوشمند سوخت رسانی این دومین حمله هکری است که رخ می دهد. اولین حمله مربوط به سال 1400 می شود. آن زمان یک گروه هکری معروف به " گنجشک درنده" مسئولیت اختلال یک هفته ای شبکه سوخت رسانی کشور را بعهده گرفته بود. حالا به نظر می رسد بعد از گذشت دو سال، این مهاجمان سایبری بازگشتند.


چاپ