دستگیری هکر نوجوانی که شرکت اوبر و فین تک را هک کرد!

دادگاه بریتانیا، هکر نوجوانی که شرکت اوبر و فین تک هک کرده بود را به حبس با قابلیت تمدید مداوم محکوم کرد.

هکر

یک هکر عضو گروه مهاجمان سایبری Lapsus$ که شرکت های اوبر و سازنده Grand Theft Auto را هدف قرار داده بودند، روز پنجشنبه گذشته به حبس نامحدود در بیمارستان محکوم شد. آریون کورتاج، 18 ساله سپتامبر 2022 در حالی که برای جرایم قبلی به قید وثیقه از اداره پلیس آزاد شد، به صورت انفرادی دست به یک جنایت سایبری دیگری زد.

دادستان ها در جلسه رسیدگی پرونده او مدعی شدند که کورتاج در حمله جدید خود به شرکت Revolut تواست به اطلاعات 5000 مشتری دسترسی پیدا کند. او بعد از گذشت دو روز از این اتفاق، به سایت شرکت اوبر حمله کرد و حدود 3 میلیون دلار به آنها خسارت زد. بعد از این ماجرا، آریون به شرکت آمریکایی راک استار گیمز در سال 2023 نفوذ کرد و بعد از دسترسی تمام کد برنامه ریزی شده «Grand Theft Auto» را به سرقت برد . سپس تمامی کدها را در اینترنت منتشر کرد. اعضای هیئت منصفه دادگاه سلطنتی Southwark لندن، ویدئوی کوتاهی از آخرین قسمت آینده "Grand Theft Auto" که کرتاج آن را هک کرده بود و در یک انجمن بازی آنلاین آپلود کرده بود، مشاهده کردند.

پزشکان معتعمد دادگاه بیماری اوتیسم را در کرتاج تایید کردند. به عقیده آنها، او شرایط حضور در جلسه رسیدگی دادگاه را ندارد و به همین علت از اعضای هیئت منصفه خواسته شد که به جای صدور حکم محکومیت بررسی کند این حملات واقعا کار او کورتاج بوده است یا خیر!!

معلوم شد هکر نوجوان در سال های گذشته حملات سایبری به سازمان دولتی و خصوصی داشته است. او قبل از این به بزرگترین اپراتور مخابراتی بریتانیا(BT Group) و شرکت اپراتور سیار (EE) در سال 2021 با کمک یک باج افزار حمله کرد و از آنها توانست مبلغ 4 میلیون دلار اخاذی کند. مدتی بعد در سال 2022 به بزرگترین شرکت تراشه سازی جهان(Nvidia) حمله کرد و حدود 1 ترابایت از داده های آنها را به سرقت برد. کورتاج از این 1 ترابایت حدود 80 گیگابایت را در اینترنت منتشر کرد و بقیه را تهدید به انتشار کرد. به عقیده دادستان ها، کورتاج با کمک یک جوان 17 ساله دیگر که نامش فاش نشد بازیگران اصلی گروه هکری "لاپسوس دلار" بودند. لاپسوس دلار گروهی از هکرهای حرفه‌ای هستند که از مهارت‌های خود برای اهداف مالی استفاده می‌کنند. این گروه از طریق باج‌افزار و فروش اطلاعات سرقت‌شده به کسب‌وکارها و سازمان‌ها درآمد هنگفتی کسب می کنند.

هیئت منصفه دادگاه بریتانیا پس از تحقیقات فراوان کورماج را به علت ارتکاب 12 فقره جرم که شامل 3 مورد باج خواهی، 2 دو مورد کلاهبرداری و شش مورد سوء استفاده از رایانه می شد، مجرم شناختند. او قبل از این به یک فقره سوء استفاده از رایانه و یک فقره کلاهبرداری در رابطه با هک شرکت اپراتور BT اعتراف کرده بود. او چند هفته بعد از دستگیری به جرم خود در خصوص هک فضای ابری پلیس شهر لندن در سال 2022، اعتراف کرد. قاضی پاتریشیا لیز روز پنجشنبه گفت که کورتاج "تصمیم دارد در صورت آزادی دوباره به جرائم سایبری مرتکب شود." بنابراین قاضی پرونده تصمیم گرفت او را به 18 ماه حبس مداوم در مرکز بازپروری جوانان محکوم کند. آماندا هورسبورگ، کارآگاه اداره پلیس شهر لندن، گفت:" این پرونده نمونه ای از خطراتی است که می توانند جوانان را در فضای مجازی تهدید کند".


چاپ