شاید شما هم از 100 میلیون دلار غرامت گوگل سهمی داشته باشید!

گوگل با پرداخت غرامتی به ارزش 100 میلیون دلار موافقت کرده است که در واقع جریمه ای خواهد بود که باید بین افراد واجد شرایط در پرونده شکایت علیه سرویس Google Photos تقسیم شود.

100 میلیون دلار غرامت
البته همه کاربران در این پول سهیم نیستند. پس سئوالی که این جا مطرح می شود این است، چه کسانی در این پول سهم دارند؟!


طبق گزارش های فن تک، اگر شما در تاریخ هایی بین 1 می سال 2015 تا 25 آوریل سال 2022 ساکن ایالت ایلینویز آمریکا بوده باشید و در این بازه زمانی تصویر شما در سرویس Google Photos وجود داشته است، شما شرایط دریافت آن را دارید. اگر خود را واجد شرایط می دانید، تا 24 سپتامبر فرصت دارید تا از طریق مراجعه به سایت www.googlebipasettlement.com ادعای خود را مطرح کنید تا نام شما هم به عنوان شاکی در یک پرونده حقوقی شکایت دسته جمعی علیه Google قرار بگیرد و واجد شرایط دریافت یک تکه از آن کیک شکلاتی 100 میلیون دلاری شوید. این وب سایت خاطرنشان می کند که نام دعوای حقوقی Rivera و همکاران علیه گوگل است. انتظار می رود به هر کدام از شاکیان این پرونده مبلغی حدود 200 تا 400 دلار اعطا شود.

www.googlebipasettlement.com تصویر سایت
این سایت توضیح می دهد که «اگر در زمانی بین 1 می 2015 و 25 آوریل 2022، ساکن ایلینوی بودید و عکس شما در سرویس Google Photos دیده می شود، ممکن است حق دریافت وجه از این پرونده شکایت دسته جمعی را داشته باشید. دکمه‌ای برای فشار دادن وجود دارد که شما را به صفحه ای می‌برد که برای ثبت ادعا باید اطلاعات درخواستی آن را پر کنید. این شکایت در سال 2016 ثبت شد.


طبق این دادخواست، ابزار سرویس تشخیص چهره Google Photos قانون حفظ حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک ایلینوی (BIPA) را نقض کرده است. چگونه؟ با جمع آوری و ذخیره جزئیات چهره افراد بدون اطلاع رسانی مناسب و دریافت رضایت کاربران! گوگل هرگز به کاربران اطلاع نداد که چگونه از داده های شخصی آنها استفاده می شود که در اصطلاح حقوقی به عنوان "Bozo no-no."شناخته می شود. در ماه می گذشته، گوگل اعلام کرد با پرداخت غرامت 100 میلیون دلاری موافقت می کند.


این جا جایی است که گوگل اشتباه کرده است. BIPA (قانون حفظ حریم خصوصی اطلاعات بیومتریک) ایجاب می‌کند که شرکت‌هایی که داده‌های بیومتریک ساکنان ایلینویز را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند، از جمله جزئیات متمایز در مورد چهره یک فرد، از هر موضوع یک رضایت کتبی دریافت کنند. همچنین باید به افراد اطلاع داده شود که هدف از جمع آوری داده ها چیست، چه مدت ذخیره می شود و چه زمانی این داده ها برای همیشه از بین می روند.

دفاع گوگل در این پرونده ضعیف بود. این شرکت گفت که" Face Groupings امکان سازماندهی تصاویر یک شخص را با استفاده از الگوریتم های تشخیص چهره فراهم می کند، فقط برای شما قابل مشاهده است و در صورت تمایل می توانید به راحتی این ویژگی را غیر فعال کنید." جلسه دادگاه تجدید نظر برای 28 سپتامبر برنامه ریزی شده است و اعضای پرونده می توانند غرامت خود را ظرف 90 روز پس از قطعی شدن نهایی رای دادگاه تجدید نظر دریافت کنند.

  1. 4 میلیون نفر از ساکنان ایلینویز حق دارند شکایت کنند

بر اساس گزارشی که SEOHost.net منتشر کرده است، 1.4 میلیون نفر از ساکنان ایلینوی واجد شرایط ثبت شکایت هستند. وکلای شاکی توضیح دادند که متقاضیان واجد شرایط پس از صدور حکم قطعی دادگاه و مشخص شدن هزینه‌های حقوقی و سایر هزینه‌ها، که می‌تواند تا 40 درصد از کل مبلغ 100 میلیون دلار باشد، سهم برابری را دریافت خواهند کرد. مبلغ واقعی پرداخت نقدی به تعداد ادعاهای معتبر ارسال شده بستگی دارد.
اما اگر ادعای شما برای عضویت در این پرونده پذیرفته شده است، خبرهای خوبی در راه است. شما می توانید انتخاب کنید که پرداخت شما از طریق Venmo، Zelle، Paypal، Mastercard به صورت دیجیتال انجام شود یا چک فیزیکی برای شما ارسال گردد.

گوگل تنها شرکت حوزه فناوری نیست که به دلیل قانون BIPA ایلینوی مجبور به پرداخت مبلغ هنگفتی شده است. سال گذشته، پلتفرم TikTok مبلغ 92 میلیون دلار را پرداخت کرد در حالی که، پیام رسان اسنپ چت همین ماه با پرداخت 35 میلیون دلار به دلیل نقض قانون BIPA موافقت کرد. فیس بوک نیز به توافق رسید که ویژگی برچسب گذاری عکس آن، قانون BIPA را نقض کرد و این پیام رسان را مجبور به پرداخت مبلغی بالغ بر 650 میلیون دلار کرده است.


چاپ