حملات سایبری به 100 مرکز خصوصی و دولتی کشور دفع شد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز دوشنبه مورخ 5 اردیبهشت 1401 اعلام کرد مهاجمان سایبری روز گذشته قصد حمله به 100 نقاط ارائه دهنده خدمات الکترونیکی شرکت های خصوصی و دولتی داشتند که با اقدامات به موقع مرکز عملیات امنیت افتا خنثی شد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

cyber 1

به دنبال حملات سایبری در روز گذشته از سوی مهاجمان سایبری برای حمله به بیش از ۱۰۰ نقاط خدمات الکترونیکی مهم در شرکت های دولتی و خصوصی، بار دیگر ضرورت افزایش سطح آمادگی برای مبارزه با حملات سایبری مطرح گردید که لازمه آن راه اندازی مرکز مدیریت امنیت سایبری در سراسر کشور می باشد. این یک زنگ خطری برای مسئولان کشور است تا هر چه سریع تر نسبت به این تهدید جدیف اقدامات لازم را انجام دهند.


روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد با اقدامات به‌موقع مرکز عملیات امنیت افتا در روزهای گذشته، از وقوع حملات گسترده به زیرساخت های کشور، جلوگیری شده وعملیات مهاجمان در همان مراحل ابتدایی خنثی گردید.
بر اساس اطلاعیه این مرکز، مهاجمان سایبری قصد داشتند با استفاده از حفره امنیتی موجود در یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای سازمان‌های دولتی و کسب سطح دسترسی لازم به زیرساخت‌های آن‌ها و دریافت اطلاعات از آن‌ها، دستورات مد نظر خود را اجرا کرده و محتواهای آلوده خود را به آن تزریق کنند، اما خوشبختانه قبل از این که مهاجمان بتوانند اهدافشان را عملی کنند، با اقدام فوری مرکز عملیات امنیت افتا از وقوع آن جلوگیری به عمل آمد.


کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا با استفاده از سرنخ‌ها و مدارک به دست آمده در این حمله سایبری، توانستند نقاط هدف مهاجمان را شناسایی کنند. بر اساس این مدارک، بیش از ۱۰۰ نقاط خدمات الکترونیکی مهم در بخش‌های دولتی و خصوصی جزء اهداف اصلی این حمله سایبری بودند.


عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه افزایش امنیت سایبری و بالا بردن سطح آمادگی برای مقابله با آن، گفت:«ضعف امنیت سایبری، مانند پاشنه آشیل دولت هوشمند و یکی از موانع توسعه فناوری اطلاعات در کشور است."

او چندی قبل در جلسه معارفه امیر محمدزاده لاجوردی به‌عنوان نماینده ویژه خود در زمینه امنیت فاوا به این نکته تأکید داشت که این حوزه نیاز به جراحی دارد و گفت: «اگر به موضوع امنیت سایبری توجه لازم نشود، می‌تواند مانند پاشنه آشیل دولت هوشمند عمل کند. زارع پور معتقد است تقسیم‌ وظایف در این حوزه شفاف و کارآمد نیست و باید دست به تغییرات اساسی در آن زد.
وزیر ارتباطات با اشاره به موافقت رئیس‌جمهور با ایجاد تغییرات لازم در حوزه امنیت سایبری، اعلام کرد: «وظیفه نماینده وزیر ارتباطات در امور امنیت فاوا، تهیه طرح پیشنهادی و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این بخش است که باید بخش‌های مختلف این سازمان برای این هدف همکاری لازم را داشته باشند.»


لاجوردی نماینده ویژه وزیر ارتباطات در امنیت فاوا، چند ماه پس از این انتساب به این سمت تأکید کرد:«ازآنجاکه طبق قانون وزارت ارتباطات مسول تامین امنیت سازمان‌های غیر زیرساخت کشور می باشد، تاسیس یک مرکز مدیریت امنیت سایبری در سراسر کشور، در اولویت ما می باشد.»


ایشان به برنامه‌های پیشنهادی برای افزایش میزان امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: «از جمله اقدامی که پیگیر انجام آن در حال حاضر هستیم، راه‌اندازی یک مرکز مدیریت یکپارچه امنیت در این وزارتخانه است. ما قصد ایجاد یک مرکز عملیات امنیت سایبری در کشور را داریم تا بتوانیم با کمک آن، حوادث و حملات سایبری را در لحظه وقوع شناسایی کرده و در لحظه نیز با آن‌ها مقابله کنیم.»


نماینده وزیر در ادامه گفت: « هم اکنون مرکز ماهر این مسئولیت را بر عهده دارد، اما به دلیل مشکلات موجود، ما خیلی با هدف اصلی فاصله داریم. نیروهای خوبی داریم اما به همکاری بخش های مختلف با هم نیاز داریم. برای ایجاد این مرکز، به سرمایه‌ای بیش از ۳ هزار میلیارد تومان نیاز خواهد بود، اما می توان با استفاده از پتانسیل ‌های موجود در وزارت ارتباطات و فناوری با هزینه ای کمتر از این مقدار نیز شروع به کار کرد.»


ما در سال گذشته، در کشور شاهد حمله سایبری بزرگی به سامانه هوشمند سوخت بودیم که برای چند هفته روند سوخت رسانی را با مشکلاتی روبرو کرد.

 


چاپ