استاندارد جدید بلوتوث 5.4 چه فرقی با استانداردهای قبلی دارد؟!

بیشتر تجهیزات الکترونیکی مصرفی اطراف ما براساس ارتباطات بی سیم کار می کنند. اما این فناوری هم در حال تغییر است!

بلوتوث 5.4

بیشتر تجهیزات الکترونیکی مصرفی ما وابسته به ارتباطات بی سیم است. کابل ها کنار رفته اند. امروزه بیشتر محصولاتی که از آن استفاده می کنیم از طریق هوا ارتباط برقرار می کنند. استانداردهای بی سیم زیادی وجود دارد. اما معروف ترین و محبوب ترین آنها بلوتوث است. این استاندارد بی سیم انواع لوازم الکترونیکی از هدفون و بلندگو گرفته تا کنترلرهای بازی و لوازم خانگی های هوشمند را به هم متصل می کند. در این مقاله قصد داریم شما را با جدیدترین استاندارد آن یعنی، بلوتوث 5.4 آشنا کنیم. پس تا انتهای مطلب با های فن تک همراه باشید.

بلوتوث چیست؟

بلوتوث در واقع یک پروتکل استاندارد بی سیم است که به ما امکان تبادل داده بین دستگاه های الکترونیکی مختلف را از فاصله کم می دهد. این استاندارد برای اولین بار توسط شرکت اریکسون در سال 1998 طراحی شد. نام این پروتکل از نام پادشاه دانمارک در قرن دهم به نام " هارالد بلوتوث گورمسون" الهام گرفته شده است. نماد بلوتوث هم از دو حرف اول نام پادشاه دانمارک، H و B گرفته شده است. اما چرا نماد آن آبی رنگ است. خب، طبق افسانه ها شاه زغال اخته را دوست داشت و دندان هایش همیشه آبی بود. به همین علت نماد بلوتوث هم آبی است!

نحوه کار بلوتوث

فناوری بلوتوث بر پایه امواج رادیویی در فرکانس 2.4 گیگاهرتز کار می کند. بلوتوث از یک تکنیک به نام طیف گسترده پرش فرکانس (FHSS) استفاده می‌کند. FHSS به بلوتوث اجازه می‌دهد تا به سرعت فرکانس‌های خود را تغییر دهد. این کار باعث می‌شود که بلوتوث بتواند بدون تداخل با سایر دستگاه‌های بی‌سیمی که در همان باند فرکانسی کار می‌کنند، داده‌ها را ارسال کند. استاندارد Wi-Fi نیز از باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کند .اما Wi-Fi نمی تواند فرکانس‌های خود را تغییر دهد. به همین دلیل، بلوتوث و Wi-Fi می‌توانند بدون تداخل در کنار هم کار کنند.

ارتباط بی سیم بلوتوثس

بلوتوث و Wi-Fi هر دو از فناوری بی‌سیم استفاده می‌کنند، اما کاربردهای متفاوتی دارند. بلوتوث اغلب برای اتصالات ساده‌تر بین دو دستگاه در فواصل نسبتاً کوتاه استفاده می‌شود. به عنوان مثال: می‌توان از بلوتوث برای اتصال هدفون به تلفن همراه، یا برای اتصال ماوس به کامپیوتر استفاده کرد.Wi-Fi معمولاً برای ایجاد شبکه‌های بی‌سیم با برد طولانی‌تر استفاده می‌شود. به عنوان مثال: می‌توان از Wi-Fi برای اتصال به اینترنت، یا برای ایجاد یک شبکه خانگی استفاده کرد.

نحوه تکامل بلوتوث


بلوتوث 1.0: بلوتوث 1.0 اولین نسخه از این فناوری بود که در سال 1999 منتشر شد. این نسخه از بلوتوث امکانات اولیه انتقال داده را ارائه می‌داد، اما سرعت انتقال داده‌ها و برد آن خیلی کند بود.

بلوتوث 2.0: بلوتوث 2.0 در سال 2004 منتشر شد. این نسخه از بلوتوث سرعت انتقال داده‌ها را تا دو برابر و برد آن را تا چهار برابر افزایش می داد.

بلوتوث 3.0: بلوتوث 3.0 در سال 2009 منتشر شد. این نسخه از بلوتوث از یک پروتکل جدید برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کرد که سرعت انتقال داده‌ها را تا 24 مگابیت بر ثانیه افزایش می‌داد.

بلوتوث 4.0: بلوتوث 4.0 در سال 2010 منتشر شد. این نسخه از بلوتوث بر مصرف انرژی تمرکز داشت و از پروتکل کم‌مصرف (LE) استفاده می‌کرد.

بلوتوث 5.0: بلوتوث 5.0 در سال 2016 منتشر شد. این نسخه از بلوتوث پیشرفت‌های قابل‌توجهی را از نظر برد، سرعت انتقال داده‌ها و قابلیت همکاری دستگاه‌ها ارائه کرد.

بلوتوث 5.4: بلوتوث 5.4 آخرین نسخه از این فناوری است که در سال 2023 منتشر شد. این نسخه از بلوتوث پیشرفت‌های بیشتری را از نظر عملکرد، کارایی و قابلیت‌ها ارائه می‌دهد.


ویژگی‌های کلیدی بلوتوث 5.4

• برد بالا: بلوتوث 5.4 برد را تا 4 برابر افزایش می‌دهد، که آن را برای کاربردهایی مانند اینترنت اشیا گزینه مناسبی می‌کند.

• سرعت انتقال داده‌های بالاتر: بلوتوث 5.4 سرعت انتقال داده‌ها را تا 2 برابر افزایش می‌دهد، که آن را برای کاربردهایی مانند انتقال فایل‌های بزرگ و بازی‌های ویدیویی مناسب می‌کند.

• بهبود بهره‌وری انرژی: بلوتوث 5.4بهره‌وری انرژی را تا 2 برابر افزایش می‌دهد، که آن را برای کاربردهایی مانند دستگاه‌های پوشیدنی و لوازم خانگی مناسب می‌کند.

• قابلیت همکاری دستگاه‌های بیشتر: بلوتوث 5.4 از دستگاه‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند.


چاپ