گوگل متهم به تلاش برای انحصارسازی در بخش تبلیغات دیجیتال شد!

وزارت دادگستری ایالات متحده، از گوگل به اتهام تلاش در انحصار سازی تجارت تبلیغات آنلاین شکایت کرد.

گوگل

وزارت دادگستری ایالات متحده روز سه شنبه شرکت آلفابت (GOOGL.O) گوگل را متهم به سوء استفاده از قدرت خود در تبلیغات دیجیتال کرد. دادگستری کل هشدار داد این اقدام گوگل می تواند یکی از موفق ترین شرکت‌های اینترنتی سیلیکون ولی را به نابودی بکشاند.


دولت معتقد است باید گوگل را مجبور کرد که مدیریت تبلیغات خود را تغییر دهد. بخش تبلیغات به تنهایی حدود 12 درصد درآمد گوگل را تشکیل می دهد. در پرونده شکایت دادگستری آمده است: «گوگل از ابزارهای ضدرقابتی، انحصاری و غیرقانونی برای کنار گذاشتن رقبایی که می توانند تهدیدی برای او در زمینه فناوری‌های تبلیغات دیجیتال شوند، استفاده کرده است. »

کسب و کارهای تبلیغات گوگل حدود 80 درصد از درآمد آن را تشکیل می دهند. گوگل در واکنش به این شکایت گفت: " دولت بیش از حد اغراق می کند. حساسیت زیاد آن‌ها می تواند سرعت نوآوری را کاهش دهد، هزینه‌های تبلیغات را افزایش دهد و رشد هزاران کسب و کار کوچک و ناشران کتاب را دشوارتر کند. »


دولت معتقد است با شکایت و کنترل فعالیت‌های شرکت‌های فناوری بزرگی مانند Amazon.com (AMZN.O)، مالک فیس بوک Meta Platforms (META.O) و . Apple Inc (AAPL.O)می توان زمین بازی این رقابت را برای رقبای کوچکتر هموارتر کرد.

شارلوت اسلیمن، مدیر سیاست رقابت در Public Knowledge گفت: « با شکایت از گوگل به اتهام انحصار فناوری تبلیغات، وزارت دادگستری آمریکا امروز قلب قدرت غول اینترنتی را هدف قرار داده است. این شکایت بسیاری از استراتژی های ضدرقابتی گوگل را بیان می کند که باعث عقب ماندگی اکوسیستم اینترنتی ما شده است ."


شکایت روز سه‌شنبه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات پس از شکایت ضدتراست ریاست جمهوری دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ علیه گوگل مطرح شد. شکایت سال 2020 به علت نقض قوانین ضد انحصار در جستجوی آنلاین صورت گرفت. جلسه رسیدگی شکایت دولت بایدن قرار است در ماه سپتامبر تشکیل شود.

هشت ایالت آمریکا از جمله ایالت کالیفرنیا، زادگاه گوگل در این شکایت شرکت کردند. راب بونتا، دادستان کل ایالت کالیفرنیا گفت: " اقدامات گوگل خلاقیت را در فضایی که نوآوری نقش اصلی آن را ایفا می کند، خفه کرده است."

فیل ویزر، دادستان کل کلرادو گفت: " تسلط گوگل منجر به پرداخت هزینه های بیشتر برای تبلیغ کنندگان و درآمد کمتر برای ناشران در فضای تبلیغاتی آنلاین شده است. ما با طرح این شکایت می خواهیم تجارت تبلیغات آنلاین را از انحصار گوگل در آوریم و به میدان رقابت برگردانیم. "

سهام گوگل تحت تاثیر این شکایت، در روز سه شنبه 1.9 درصد کاهش یافت.


چاپ