متا هوش مصنوعی ChatGPT را مورد انتقاد شدید قرار داد!

یان لکون دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا از ChatGP به علت ارائه اطلاعات نادرست انتقاد کرد.

chat gpt ربات

متا هم مانند شرکت‌های دیگر در بخش هوش مصنوعی پیشرفت‌های زیادی داشته است. به عنوان نمونه، هوش مصنوعی مترجم متا می تواند متون 200 زبان دنیا را ترجمه کند. اما، قادر به صحبت کردن نیست.

بر اساس گزارش دیجیتال ترندز؛ لکون، در یک جلسه آنلاین به میزبانی Collective[i] Forecast از فرصت استفاده کرد و در مورد هوش مصنوعی ChatGPT  شرکت OpenAI صحبت کرد. او معتقد است ربات چت GPT هیچ کار نوآورانه ای انجام نمی دهد. کار بر روی مدل های زبان بزرگ یا LLM از سال‌ها پیش شروع شده است و این ربات طبق تکنیک‌های قبلی ساخته شد.

Lecun در توییت های اخیر خود که با کلمات رنگی نوشته بود گفت LLM ها کمبود دانش ندارند اما، گاهی اوقات اطلاعات نادرست ارائه می دهند. Lecun به یک مقاله منتشر شده در مجله نیویورک تایمز اشاره کرد که نوشته بود"متا و گوگل به دلیل احتمال اطلاعات نادرست و محتوای سمی، علاقه ای به انتشار راه‌حل‌های رقیب خود ندارند."

وی در ادامه گفت: "این نظر کاملا درست است زیرا، شرکت متا یک رسانه های اجتماعی است که به علت اتهام انتشار اطلاعات نادرست توسط دولت و رسانه ها تحت نظر قرار دارد. می توان کاری کرد که اکثر LLM ها پروتکل های ایمنی و فیلترهای اجتماعی را دور بزنند و کار خیلی سختی هم نیست اما، انتشار LLM های متا زودتر از زمان تعیین شده، می تواند آسیب جبران ناپذیری به شرکت بزند."

مایکروسافت هم در چند روز اخیر قرارداد همکاری خود را با OpenAI که از سال 2019 شروع شده بود، تمدید کرد. مایکروسافت قصد دارد از فناوری‌های ChatGPT، Dall-E و Codex AI OpenAI در ساخت محصولاتش استفاده کند. به همین علت، می خواهد میلیاردها دلار برای این پروژه هزینه ‌کند. شرکت OpenAI نیز فقط از شبکه محاسبات ابری Azure مایکروسافت استفاده می کند.

با وجود آن که استارتاپ OpenAI هنوز فناوری های هوش مصنوعی مورد نیاز چت جی پی تی را اختراع نکرده است اما، می تواند میدان رقابت را به نفع خود تغییر دهد.

متا از هوش مصنوعی معمولا برای تحقیقات پیشرفته و در شبکه های رسانه های اجتماعی خود برای شناسایی اطلاعات نادرست استفاده می کند. گوگل هم سال هاست که هوش مصنوعی را در بخش های اندروید و موتور جستجوی گوگل به کار گرفته است. هیچ‌کدام از این شرکت‌ها قابلیت‌های سیستم‌های هوش مصنوعی خود را با دسترسی نامحدودی که ChatGPT و Dall-E OpenAI اجازه می‌دهند، در اختیار عموم قرار نداده‌اند. بنابراین، از نظر باور عمومی ربات جدید OpenAI یک فناوری جدید به حساب می آید. البته در آینده ای نزدیک احتمال دارد با ارائه قابلیت های هوش مصنوعی بیشتر گوگل و متا، نظر مثبت مردم نسبت به ChatGPT تغییر خواهد کرد.


چاپ