سرویس استارلینک در نیجریه و موزامبیک فعال شده است

ایلان ماسک روز جمعه در توییتی اعلام کرد استارلینک، سرویس اینترنت ماهواره ای که توسط اسپیس ایکس، شرکت اکتشاف فضایی او راه اندازی شده است، در نیجریه و موزامبیک فعال شده است. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

تصویر تجهیزات نصب شده استارلینک در خانه

این خبر سه روز پس از پاسخ ماسک به توییتی درباره این که آیا این سرویس در کشورهای آفریقایی نیز در دسترس خواهد بود؟! منتشر شد.
او در این توییت نوشت: «بله، اولین کشورهای آفریقایی که این سرویس دسترسی پیدا می کنند، به زودی معرفی خواهند شد. استارلینک در هر نقطه از زمین که ما قانوناً مجاز به خدمات رسانی هستیم، خدمت خواهد کرد.
استارلینک در بیش از 30 کشور که از نظر قانونی تایید شده است، فعالیت می کند، در اصل، جایی که مجوزهای لازم برای ارائه خدمات اینترنتی وجود داشته باشد.

پوشش این سرویس در آفریقا، به ویژه در نیجریه، از سال 2021 در حال انجام است. در ماه مه گذشته، اسپیس ایکس تعدادی از نمایندگان را به کمیسیون ارتباطات نیجریه (NCC)، تنظیم کننده ارتباطات راه دور کشور، فرستاد تا درباره امکان دریافت مجوز برای بهره برداری از سرویس Starlink در این کشور مذاکره کنند.

بر اساس گزارش های مطبوعات محلی، Nairametrics، سازمان NCC این مجوز را تایید کرده است، که ادعای توئیت امروز ماسک را تایید می کند. این نشریه در ادامه گفت که مجوز دریافت شده توسط Starlink Internet Services Nigeria Ltd (نام تجاری آن) تحت دسته ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) قرار می گیرد که سایر ارائه دهندگان خدمات مانند مخابرات و اپراتورهای خصوصی نیز در این دسته حضور دارند. شروع این فعالیت از می 2022 شروع می شود و برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت.
فعالیت یک دهه ای Starlink باعث رقابت شدید میان اپراتورهای مخابراتی نیجریه مانند MTN و Airtel می شود که مجبور خواهند بود بدون بهبود کیفیت اینترنت با هم رقابت کنند.

با این حال، یک استدلال علیه Starlink وجود دارد: قیمت آن گران است. مبلغ 110 دلار (~60,500 ₦) به عنوان پیش‌سفارش، قیمت ماهانه آن و 599 دلار (~ 330,000 ₦) برای تهیه یک کیت کامل، از جمله پایانه، سه‌پایه نصب و روتر Wi-Fi، که در مجموع قیمت تمام شده Starlink را برای مردم عادی نیجریه‌ای گران می کند. در کشور موزامبیک نیز خدمات پریمیوم آن حدود 2500 دلار (~1.375 میلیون) برای تهیه کیت کامل و 500 دلار (~275000 ₦) هزینه ماهانه به همراه خواهد داشت.


چاپ