به گفته بلومبرگ، جنگ اپل و متا(فیسبوک) در راه است

نمی توان انکار کرد که شرکت های اپل و گوگل رقیب یکدیگر هستند.

با تمام دعواهایی که آنها سر کیف پول ها و کارت های اعتباری مصرف کنندگان انجام داده اند می توان این اطمینان را حاصل کرد. نبرد iOS و Android نیز توسط مصرف‌کنندگانی که در انجمن‌های فناوری اظهار نظر می‌کنند به یک جنگ غیر متمدنانه تبدیل شده است برای مثال رقابت برنامه‌های رقیب مانند Apple Maps در مقابل پیشرو فعلی Google Maps.

هر دو مدیر عامل اپل و متا به نوبت شرکت یکدیگر را مورد انتقاد قرار داده اند.


اکنون که گوگل پیکسل را از نظر سخت افزاری به سطح جدیدی رسانده است، سری پیکسل ۶ یک رقیب واقعی برای آیفون است. اما همانطور که مارک گورمن از بلومبرگ در آخرین نسخه خبرنامه هفتگی Power On خود به ما یادآوری می کند، اپل رقابت جدیدی در پیش دارد که ممکن است به یک جنگ فناوری دیگر منجر شود. این رقیب متا است، شرکتی که احتمالاً هنوز آن را با نام فیسبوک می شناسید.

البته اینطور نیست که فیس‌بوک و اپل در گذشته درگیری لفظی نداشته‌اند. شاید زمانی که تیم کوک، مدیرعامل اپل به رسانه‌ها گفت که هرگز مانند فیس‌بوک به مشتریان خود به عنوان محصول نگاه نمی کند را به یاد داشته باشید. (این موضوع پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا رخ داد. هنگامی که اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک بدون اجازه آن ها فروخته شد.) مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک نیز از ویژگی شفاف ردیابی اپلیکیشن اپل به دلیل آسیب رساندن به مشاغل کوچک انتقاد کرد.

اما اکنون به نظر می رسد که درگیری فیس بوک و اپل چیزی بیش از تنها یک جنگ لفظی باشد. در ماه اکتبر، عکسی از ساعت هوشمندی که متا قرار است در سال آینده منتشر کند را مشاهده کردیم. با ظاهری که بی ربط به ظاهر اپل نیست، این پوشیدنی جدید احتمالا یک دوربین برای چت ویدیویی نیز داشته باشد. همانطور که گورمن اشاره می کند، اگر متا بتواند با موفقیت ساعت خود را به چت تصویری مجهز کند، اپل چاره ای جز اضافه کردن ویژگی مشابه برای اپل واچ برای استفاده از پلتفرم FaceTime خود نخواهد داشت.

 

meta watch min

شایعه شده است که هر دو اپل و فیسبوک سال آینده هدست های واقعیت ترکیبی را عرضه خواهند کرد. واقعیت ترکیبی هم شامل واقعیت مجازی (VR) و هم واقعیت افزوده (AR) می شود. فیسبوک مدتی است از طریق برند Oculus هدست های واقعیت مجازی تولید می کند و سری دستگاه های واقعیت ترکیبی خود را Project Cambria می نامد. انتظار می‌رود محصول واقعیت ترکیبی اپل یک دستگاه ممتاز باشد که با قیمتی قابل توجه (حدود ۲۰۰۰ دلار طبق پیش‌بینی گورمن). در مقابل دستگاه متا احتمالا مقرون به صرفه‌تر از هدست اپل خواهد بود.

هدست واقعیت مجازی کاربر را در خود غرق می‌کند و به او این احساس را می دهد که در یک مکان و حتی دوره زمانی متفاوت است. اما واقعیت افزوده روی واقعیت یک پوشش قرار می‌دهد. هر دو شرکت می توانند محتوایی را برای هدست های واقعیت ترکیبی خود ارائه دهند که به کاربران امکان می دهد در مکان های مختلف با استفاده از واقعیت مجازی ورزش کنند. همانطور که گورمن پیشنهاد می‌کند، اپل می‌تواند برنامه تمرین + Fitness خود را برای هدست واقعیت ترکیبی خود در دسترس قرار دهد.

یکی از زمینه‌هایی که اپل ممکن است تصمیم بگیرد که در مقابل متا قرار بگیرد یا نه، در زمینه محصولات خانگی است. متا دارای نمایشگر های هوشمند و محصولات چت ویدیویی است که آنها را Portal می نامد و حتی یک تلفن همراه که با باتری کار می کند به نام Portal Go ارائه می دهد. این دستگاه‌ها از پیام‌رسان های فیسبوک و واتس‌اپ برای چت ویدیویی و الکسا به‌عنوان دستیار دیجیتال فعال صوتی استفاده می‌کنند.

 

نبرد اپل و فیس بوک یک مبارزه خیابانی خشن خواهد بود

اپل اسپیکرهای هوشمند هوم پاد خود را دارد که این مدل سایز بزرگ آن قبل از اینکه اپل قیمتش را کاهش دهد، با قیمت بسیار بالای ۳۴۹ دلاری عرضه شد. یک سال پیش اپل هوم پاد مینی را عرضه کرد که با قیمت ۹۹ دلار تقاضای بیشتری نسبت به مدل اصلی داشته است. گورمن می گوید که اپل در آستانه ورود به میدان تولید چنین دستگاه هایی است و به دو محصول از این دست اشاره می کند که شایعه شده است اپل روی آنها کار می کند.

download 2 min

download min

یکی از این دو دستگاه یک صفحه نمایش هوشمند است که ممکن است در نهایت با سری Portal و Amazon Echo Show رقابت کند. ظاهراً محصول دیگر ترکیبی از یک بلندگو و یک ستاپ باکس تلویزیون با دوربین است.

در حالی که نبردهای اپل و گوگل در بیشتر موارد ملایم بوده است، نبردهای اپل و متا باید به یک نبرد خیابانی خشن نزدیک شود.


چاپ