اپل از نسخه دوم آزمایشی جدید iOS 17.5 رونمایی کرد!

نسخه دوم آزمایشی iOS17.5 شامل ویژگی هایی می شود که مخصوص کاربران آیفون اتحادیه اروپا طراحی شده است.

نرم افزار 17.5

اطلاعات زیادی در مورد قابلیت های ویژه نسخه جدید نرم افزار iOS منتشر نشد. ولی به عقیده تحلیلگران این بروز رسانی به ویژگی های مهمی مجهز است که با قانون دیجیتال اتحادیه اروپا در زمینه حفظ حریم خصوصی و پرهیز از انحصار سازی کاملا منطبق است. براساس شایعات این ویژگی ها می توانند شامل:

قابلیت پیشرفته ردیابی تماس و پیام: کاربران با کمک قابلیت جدید می توانند روی نحوه ردیابی فعالیت هایشان توسط برنامه های مختلف کنترل بیشتری داشته باشند.

امکان انتخاب برنامه پیش فرض: کاربران می توانند برنامه های پیش فرض خود را برای انجام کارهایی مانند مرور وب، ارسال ایمیل و پخش موسیقی انتخاب کنند.

امکان دسترسی بیشتر به داده ها: کاربران می توانند به اطلاعات بیشتری از شرکت ها در مورد نحوه جمع اوری و استفاده از داده هایشان دسترسی داشته باشند.

اپل به احتمال زیاد نسخه نهایی iOS 17.5 را تا پاییز 2024 در دسترس تمام کاربران قرار خواهد داد. کاربران کشورهای خارج از محدوده اتحادیه اروپا هم علاقه دارند کشور آنها هم قانونی شبیه به قانون DMA(قانون دیجیتال) داشته باشد اما، چرا؟! این قانون شرکت اپل را مجبور می کند تا تعدادی از محدودیت های گوشی های آیفون را بردارد. به عنوان نمونه: با بروز رسانی iOS 17.4 کاربران آیفون ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا توانستند از مرورگرهایی غیر از مرورگر WebKit اپل استفاده کنند. این قانون به کاربران اجازه می دهد تا برنامه های مورد نظر خود را از فروشگاه هایی به جز فروشگاه اپ استور نصب کنند و از روش های پرداخت درون برنامه های جایگزین استفاده کنند.

نرم افزار iOS17.5 تنظیمات

اجرای قانون بازار دیجیتال (DMA) و تأثیر آن بر اکو سیستم اپل

قانون بازار دیجیتال (DMA) به قوانینی گفته می شود که اتحادیه اروپا برای تنظیم بازار شرکت‌های فناوری بزرگ وضع کرده است. این قانون تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) را در بر می گیرد. مهم‌ترین بخش قانون DMA دستورالعمل هایی است که برای شرکت‌های فناوری در قبال کاربران اروپایی تعریف شد. اپل یکی از همان شرکت هاست!
ضمانت اجرایی DMA : پرداخت جریمه‌های سنگین!

اتحادیه اروپا برای اطمینان از جرای قانون DMA از حربه مجازات استفاده کرد. طبق این قانون، هر شرکتی که این قوانین را رعایت نکند به جریمه های سنگینی محکوم خواهد شد. این جریمه می تواند 10 درصد درآمد سال گذشته شرکت های فناوری را در بر بگیرد. به عنوان نمونه: ، اگر اپل از قوانین DMA سرپیچی کند، ممکن است با جریمه‌ای معادل ۳۸.۳ میلیارد دلار مواجه شود. این ساز وکار نشان دهنده جدیت اتحادیه اروپا در کنترل بازار شرکت های فناوری بزرگ به نفع مصرف کنندگان است. جریمه‌های سنگین هم ضمانت اجرایی این قوانین را تضمین ‌خواهد کرد.

البته، توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند برنامه‌های خود را به صورت مستقیم از طریق وب‌سایت خود در اختیار کاربران قرار دهند، باید شرایط خاصی را رعایت کنند تا امنیت کاربران آیفون حفظ شود. یکی از الزامات این است که توسعه‌دهنده حداقل به مدت دو سال به‌صورت متوالی عضو برنامه‌ی توسعه‌دهندگان اپل (Apple Developer program) باشد. اپلیکیشن‌هایی که از وب‌سایت قابل دانلود هستند، باید در سال گذشته در اتحادیه اروپا حداقل یک میلیون بار روی دستگاه‌های iOS نصب شده باشند. علاوه براین، توسعه دهندگان باید خط‌مشی‌های خود در مورد جمع‌آوری اطلاعات از کاربران را به طور شفاف در وب‌سایتشان نمایش دهند. این برنامه ها باید راهی برای کاربران آیفون جهت دریافت بازپرداخت، دسترسی به خدمات پس از فروش و مدیریت این برنامه‌ها در نظر بگیرند.

برنامه‌هایی که از طریق وب‌سایت توسعه‌دهندگان توزیع می‌شوند، دیگر نیازی به پرداخت کارمزد به اپل یا همان (Apple Tax) ندارند. اما اگر تعداد نصب برنامه از یک میلیون در ۱۲ ماه گذشته عبور کند باید، مبلغ ۰.۵ یورو به عنوان «هزینه فناوری هسته»یا (Core Technology Fee) به اپل پرداخت کنند. البته برخی سازمان‌ها مانند موسسات غیرانتفاعی، مراکز دانشگاهی و نهادهای دولتی از پرداخت این هزینه معاف هستند. شاید در آینده نزدیک، کشورهای دیگر هم قوانینی مشابه DMA (قانون بازار دیجیتال) وضع کنند. اما در حال حاضر، امکان نصب برنامه از وب‌سایت توسعه‌دهندگان فقط برای کاربران آیفون در اتحادیه اروپا (EU) در دسترس است.


چاپ