مجهز شدن گوشی های گوگل پیکسل به قابلیت تماس ماهواره ای!

گوشی های پیکسل در آینده نزدیک به قابلیت تماس ماهواره ای مجهز خواهند شد.

گوگل پیکسل تماس ماهواره ای

حتما به خاطر دارید که اولین گوشی هوشمندی که به قابلیت تماس ماهواره ای مجهز شد، آیفون 14 بود. این ویژگی توجه خریداران زیادی را ه خود جلب کرد. تا جایی که سازندگان گوشی های اندروید نظیر سامسونگ برای جا نماندن از بازار رقابت، روی ارائه قابلیت SOS یا تماس ماهواره ای تمرکز کردند. گوگل هم متعهد ویژگی تماس اضطراری را در گوشی های پیکسل تحت سیستم عامل اندروید 14 عرضه کند.

حالا زمان آن فرا رسید. به نظر می رسد Google قصد دارد تماس اضطراری یا SOS را در گوشی های Pixel فعال کند. در آخرین بروز رسانی برنامه «خدمات اتصال تطبیقی» یا "Adaptive Connectivity Services" ویژگی جدیدی به نام «Satellite SOS» وجود دارد. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد در مواقعی که به شبکه‌های تلفن همراه و وای‌فای دسترسی ندارند، با استفاده از ماهواره‌ها پیام‌های اضطراری ارسال کنند.

طبق تصاویری که در وب سایت گوگل نیوز منتشر شد، کاربران می توانند از طریق منوی تنظیمات سیستم عامل گوشی خود به قابلیت «ایمنی و اضطراری» یا "Safety and emergency"دسترسی داشته باشند. برای فعال کردن Satellite SOS، مراحل زیر را دنبال کنید: ابتدا به قسمت تنظیمات در گوشی اندرویدی خود بروید. در مرحله بعدی، صفحه "Safety and emergency"را باز کنید. سپس دکمه «Satellite SOS» را فعال نمایید. بعد از فعالسازی این ویژگی، می‌توانید یک صفحه جدید SOS را ببینید که در مورد نحوه عملکرد این ویژگی توضیحاتی می‌دهد. اگر یکی از کاربران نسخه های آزمایشی اندروید باشید، این ویژگی را می توانید به صورت واقعی امتحان کنید.

گوگل پیکسل تماس ماهواره

کاربران می‌توانند نسخه ی نمایشی یا آزمایشی آن را در حالت واقعی امتحان کنید. به علاوه، امکان سفارشی سازی مخاطبین اضطراری و پیامک های هشدار وجود دارد. یعنی کاربران قادر هستند لیست مخاطبین تماس اضطراری SOS خود را از قبل مشخص کنند. بنابراین، در صورت استفاده از SOS اضطراری ماهواره‌ای اطلاعاتی مثل نام، ایمیل، شماره تلفن، موقعیت مکانی، مخاطبین اضطراری و اطلاعات دستگاه کاربر با واحد خدمات اضطراری و ارائه دهندگان سرویس های ارتباط ماهواره ای به اشتراک گذاشته خواهد شد. به زبان ساده تر، آنها در مواقع اضطراری اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی خود را به شرکت های ارائه دهنده این سرویس می دهند.

گوگل با همکاری شرکت گارمین(یکی از بزرگترین سازندگان ساعت های هوشمند) قصد دارد خدمات امداد و نجات را در سطح جهانی با کمک قابلیت تماس ماهواره ای پوشش دهد. شبکه گارمین در حال حاضر بیش از 150 کشور جهان را تحت پوشش خود دارد. هنوز جزئیات بیشتری از این قرارداد همکاری منتشر نشد و معلوم نیست از چه زمانی و چگونه به اجرا در می آید.

به احتمال زیاد این قابلیت ابتدا فقط برای گوشی های پیکسل عرضه خواهد شد. هیروشی لاکهایمر، معاون گوگل اعلام کرد که این قابلیت اندروید 14 هنوز در مراحل توسعه قرار دارد، اما ممکن است گوگل تا زمان ارائه نسخه بعدی اندروید یعنی اندروید 15، عرضه رسمی آن را به تعویق بیاندازد. همانطور که در محصولات اپل شاهد هستیم انتظار می‌رود که این ویژگی جدید، ابزاری قابل اعتماد برای برقراری ارتباط در مواقع اضطراری به ویژه در مناطق دورافتاده فراهم کند که هیچ دسترسی به شبکه‌های مخابراتی فعلی ندارند.


چاپ