دور زدن ممنوعیت فروش اپل واچ به شرط حذف سنجش اکسیژن خون

اپل تنها یک راه برای دور زدن حکم ممنوعیت فروش اپل واچ 9 و اولترا2 دارد و آن حذف برنامه سنجش اکسیژن خون(Blood Oxygen) است.

ممنوعیت فروش اپل واچ دور زدن قانون

به نظر می رسد یک راه حل برای خروج اپل از این بن بست پیدا شده است. طبق گفته مقامات فدرال ایالات متحده شرکت کوپرتینویی می تواند با حذف برنامه سنجش اکسیژن خون، حکم ممنوعیت فروش کمیسیون تجارت بین المللی (ITC) را دور بزند. با این راه حل، اپل می تواند محصولات خود را برای فروش در بازار ایالات متحده عرضه کند. اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده (CBP) به دادگاه تجدیدنظر در خصوص شکایت شرکت ماسیمو، نامه زد و نظر خود را در مورد دور زدن حکم ممنوعیت اپل واچ 9 و اولترا2 اعلام کرد. طبق این نامه، اپل می تواند با حذف برنامه Blood Oxygen در اپل واچ های فروشگاه های خود در ایالات متحده از این ممنوعیت جان سالم به در ببرد.
اپل به CBP گفت که "ساعت های هوشمند بازطراحی شده مجهز به ویژگی پالس اکسیمتری نخواهد بود." در نامه منتشر شده ماسیمو آمده است که جزئیات مربوط به تصمیم CBP محرمانه است و هیچ نسخه عمومی از آن وجود ندارد.

برنامه سنجش اکسیژن خون اپل واچ

با این حال تصمیم CBP می تواند با مخالفت ITC روبرو شود. به نظر می رسد اپل در جریان تصمیم گمرک از قبل قرار گرفته بود و ساعت های باز طراحی شده اپل واچ 9 و اولترا2 را به تعدادی از فروشگاه های خود در ایالات متحده ارسال کرد. اما به فروشگاه ها اعلام کرد که نسخه های اصلاح شده را تا زمان اعلان چراغ سبز برای فروش عرضه نکنند.

اکتبر گذشته ITC نقض پتنت های شرکت ماسیمو در خصوص سنسور اندازه گیری اکسیژن خون را توسط اپل واچ تایید کرد. با اجرای این حکم فروش اپل واچ های سری 9 و اولترا 2 از طریق فروشگاه های اینترنتی و حضوری اپل تا شب کریسمس متوقف شد. توقف فوری اجرای حکم ITC به اپل فرصت داد تا فروش پوشیدنی های هوشمند خود را در ایالات متحده دوباره از سر بگیرد. البته این حکم کسانی را که اپل واچ با ویژگی پالس اکسیمتری دارند، تحت تاثیر قرار نمی دهد.

اپل از زمانی که اپل واچ سری 6 را در سال 2020 منتشر کرد، برنامه Blood Oxygen را بر روی پوشیدنی های خود ارائه داد. این احتمال هم وجود دارد که اپل بخواهد پس از رفع مشکل ثبت اختراع، نسخه جدیدی از برنامه Blood Oxygen را برای ساعت های آسیب دیده عرضه کند. بلافاصله پس از انتشار خبر حکم ممنوعیت، اپل اعلام کرد که از حکم ITC پیروی می کند و فروش ساعت های سری 9 و اولترا2 را متوقف می کند. اما گزارش هایی منتشر که تیم مهندسی اپل همزمان با اعلام این خبر مشغول تهیه نسخه بروز رسانی نرم افزار Blood Oxygen بوده اند. حذف کامل این برنامه سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از اجرای حکم ممنوعیت به حساب می آید.

سخنگوی Masimo در بیانیه ای گفت: "ادعای اپل مبنی بر اینکه ساعت بازطراحی شده آن فاقد پالس اکسیمتری است، حرکت خوبی است. این حرکت نشان دهنده این است که یکی از بزرگترین و قدرتمندترین شرکت های جهان به حقوق مالکیت معنوی شرکت های کوچکتر احترام می گذارد و در صورت تخلف مطابق با دستورات ITC عمل می‌کند." ماسیمو مدعی بود که اپل کارمندان سابق خود را استخدام کرده و از فناوری پالس اکسیمتری خود در دستگاه های اپل واچ استفاده کرد. اما اپل این ادعای ماسیمو را رد کرد.


چاپ