پردازنده جدید AMD قدرتمندتر از پردازنده های پلی استیشن PS5!

 گرافیکی نسل جدید پردازنده های AMD قدرت و کارایی بالاتری نسبت به پردازنده های پلی استیشن PS5 دارد.

پردازنده گرافیکی جدید AMD پیکربندی

شرکت AMD یکی از بزرگترین سازندگان تراشه در جهان به حساب می آید. این شرکت آمریکایی در حال حاضر مشغول ساخت بک پیدازنده قدرمند براساس معماری Zen 5است. این پردازنده از 16 هسته و 32 رشته تشکیل می شود. این پردازنده در شرکت با اسم رمز Strix Halo شناخته می شود. گفته می شود این پردازنده ها از ۴۰ واحد محاسباتی (CU) مبتنی بر معماری گرافیکی RDNA 3.5 بهره می‌برند که حتی از پلی‌استیشن ۵ هم قدرت بالاتری دارند. این پردازنده در دو نسخه مختلف عرضه می شود: یک مدل با 40 واحد محاسباتی و 16 هسته مخصوص پردازنده های گرافیکی و مدل دوم با 32 واحد محاسباتی و 12 هسته . طبق نتایج تجزیه و تحلیل بنچمارک ۳DMark Time Spy پردازنده مدل 40 واحد محاسباتی عملکردی مشابه پردازنده گرافیکی RTX 4060 Ti دارد.

علاوه بر تعداد هسته؛ سرعت پردازنده گرافیکی می تواند تا 3 گیگاهرتز افزایش پیدا کند. این سرعت نسبت به سرعت PS5 بیشتر است. عوامل مختلفی در عملکرد یک پردازنده مجتمع (APU)تاثیر گذار است که از همه مهمتر می توان به ظرفیت حافظه مشترک و پهنای باند آن اشاره کرد.

مشخصات احتمالی پردازنده گرافیکی AMD

پردازنده گرافیکی نسل جدید AMD از معماری داخلی جالبی برخوردار است. ابعاد پردازنده گرافیکی APU حدود 200 میلی متر مربع است که دو برابر یک CPU است. به عقیده افشاگری که این اطلاعات را منتشر کرد؛ نسخه 16 هسته ای GPU جدید از دو پردازنده مرکزی جداگانه استفاده می کند. به همین علت، سرعت پردازنده گرافیکی می تواند تا حداکثر 5.8 گیگاهرتز افزایش پیدا کند.

پردازنده گرافیکی جدیدAMD بنچمارک
از آنجایی که فقط با یک پردازنده APU سر و کار داریم، حافظه رم بین کارت گرافیک و CPU به صورت مشترک استفاده می شود درست مانند کنسول بازی نسل جدید PS5یا کنسول های بازی ایکس باکس سری X ! این تراشه ها به احتمال زیاد قادر هستند از رابط حافظه 256 بیتی از نوع LPDDR5X-8533 و پهنای باند حدود 500 گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی کنند. این نوع پیکربندی حافظه شباهت زیادی به کنسلول های نسل حاضر دارد.

مشخصات خوش بینانه

گاهی اوقات سازندگان برای جلب توجه مشتریان، در مشخصات سخت افزاری گوشی، لپ تاپ و لوازم مصرفی اغراق می‌کنند. همه اطلاعاتی که آنها منتشر می کنند واقعی نیست. به این دسته از مشخصات "مشخصات خوش بینانه" گفته می شود. به عنوان نمونه: یکی از سازندگان گوشی ادعا می کند گوشی جدید به یک دوربین 108 مگاپیکسلی مجهز است ولی در حقیقت، از چند دوربین کوچکتر با وضوح بالا ساخته شده است. یا یک سازنده لپ تاپ ادعا می کند که محصول جدید می تواند تا 10 ساعت شارژ باتری را نگه دارد اما، این ادعا زمانی می تواند درست باشد که کاربر زیاد با دستگاه کار نکند. بنابراین توصیه می کنیم قبل از خرید لپ تاپ یا گوشی آنها را از نظر سخت افزاری به صورت دقیق بررسی کنید.

پردازنده گرافیکی جدید AMD پیکربندی

شرکت AMD در زمینه‌ی طراحی تراشه‌های قدرتمند مجتمع (APU) شهرت زیادی دارد. آن‌ها نه تنها پردازنده‌های کنسول‌های نسل فعلی، بلکه تراشه‌های لپ تاپ های گیمینگ مثل استیم دک و ROG Ally را هم طراحی کرده‌اند. این دستگاه‌ها بسته به توان مصرفی، عملکردهای مختلفی دارند.

اگر مشخصات احتمالی این تراشه‌ها صحت داشته باشند، آنها باید به سیستم خنک کننده قوی مجهز باشند. کنسول‌های PS5 و ایکس باکس سری ایکس از خنک‌کننده‌ی پیشرفته تر و فضای بیشتری نسبت به یک لپ‌تاپ معمولی استفاده می کنند. تراشه احتمالی Strix Halo به علت محدودیت فضایی که در یک لپ‌تاپ وجود دارد، شاید نتوانند به حداکثر توان مورد نظر دست پیدا کند. با این حال، همانطور که گفته می‌شود، هدف اصلی آنها لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌بالاست که معمولاً از بدنه‌ی بزرگ‌تر و سیستم خنک‌کننده‌ی قوی‌تری برخوردار هستند. طبق شایعات به احتمال زیاد این تراشه های گرافیکی AMD تا سال 2025 آماده عرضه خواهند شد. بنابراین تا آن زمان شاهد انتشار اطلاعات بیشتری خواهیم بود. بنابراین چاره ای به جز صبر نداریم.


چاپ