آیفون 18 به تراشه 2 نانومتری TSMC مجهز نیست!!

شرکت TSMC نمی تواند تا سال 2026 تراشه های 2 نانومتری را برای سری آیفون18 آماده کند.

تراشه 2 نانومتری TSMC

سال گذشته اپل اولین و تنها سازنده گوشی های هوشمند بود که گوشی هایی با پردازنده 3 نانومتری معروف به A17 Pro را عرضه کرد. چرا سازندگان گوشی برای دستیابی به فرآیندهای ساخت تراشه پیشرفته تر با هم رقابت می کنند؟ فرآیند ساخت کوچکتر به معنای ترانزیستورهای کوچکتر است. به عنوان مثال: وقتی فرآیند ساخت از 3 نانومتر به 2 نانومتر کاهش پیدا می کند، سازنده می تواند ترانزیستورهای بیشتری را در تراشه قرار دهد. تعداد ترانزیستورهای بیشتر باعث می شود قدرت پردازش تراشه افزایش پیدا کند و از طرف دیگر، انرژی کمتری مصرف شود.

شرکت TSMC به عنوان بزرگترین سازنده تراشه جهان توانست سال گذشته تراشه A17 Pro را تحت فرآیند 3 نانومتری تولید کند. اپل از این تراشه در گوشی های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس استفاده کرد. اما، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس با همان تراشه 4 نانومتری A16 Bionic گوشی های آیفون 14 پرو عرضه شد.

هفته های گذشته شایعه جدیدی در مورد تراشه های نسل بعدی اپل منتشر شد. طبق ادعای آنها شرکت TSMC تراشه های 2 نانومتری A19 Pro و A19را به موقع برای سری آیفون 17 آماده خواهد کرد. ادعایی که توسط یکی از افشاگران در شبکه اجتماعی چین رد شد. در عوض آنها ادعا کردند که فناوری تولید تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC تا اواخر سال ۲۰۲۶ آماده نخواهد بود. بنابراین آیفون های مدل 2025 به این تراشه مجهز نیستند.

اگر این شایعه صحت داشته باشد، با فرض این که کوالکام برای استفاده از فرایند ساخت ۲ نانومتری TSMC در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۵ در سال ۲۰۲۶ هزینه پرداخت کرده باشد، سری گوشی‌های گلکسی S26 می‌توانند اولین گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه‌ی ۲ نانومتری باشند. با توجه به این که اسنپدراگون ۸ نسل ۴ اولین پردازنده مرکزی (AP) ۳ نانومتری کوالکام است هنوز مشخص نیست که این شرکت قصد داشته باشد به این زودی از فناوری ۳ نانومتری به ۲ نانومتری جهش کند. اگر TSMC نتواند به موقع برای سری آیفون ۱۷ سال آینده تراشه‌ی کافی تولید کند، احتمال دارد فناوری ۲ نانومتری برای اولین بار در تراشه‌های A20 Pro و A20 Bionic گوشی های سری آیفون ۱۸ استفاده شود.


چاپ