پردازنده گرافیکی B910 هواوی: رقیب جدی پردازنده های انویدیا

پردازنده گرافیکی جدید هواوی B910 از خاکستر تحریم های ایالات متحده جان سالم به در برد.

هواوی پردازنده گرافیکی

شرکت Huawei بلاخره موفق شد با وجود تحریم های شدید ایالات متحده ساخت پردازنده گرافیکی پیشرفته B910 را به پایان برساند. تراشه جدید Ascend 910B می تواند از دید منطقی بهتر از تراشه پیشرفته هوش مصنوعی A100 انویدیا عمل کند. طبق گزارش‌ S C M P ، انویدیا و تحلیلگران صنعت تراشه معتقدند تراشه Ascend 910B هوآوی می تواند جای پردازنده‌های گرافیکی A100 را در بازار بگیرد.

دیلان پاتل، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی نیمه هادی SemiAnalysis در آمریکا به مجله خبری SCMP گفت:«این تراشه از نظر تقویت الگوریتم های هوش مصنوعی فرقی با تراشه A100 انویدیا ندارد. این تراشه حتی از نظر تئوری عملکرد بهتری نسبت به تراشه آمریکایی دارد. بزرگترین سازنده تراشه چین(SMIC) پردازنده جدید را با استفاده از فرآیند 7 نانومتری و ابزارهای لیتوگرافی اشعه ماوراء بنفش عمیق (DUV) تولید کرده است. این تراشه جایگزین تراشه قبلی Ascend 910 می شود که در آگوست 2019 روانه بازار شد.

کارشناسان صنعت نیمه هادی معتقدند که تجارت تراشه هواوی دوباره چرخ این صنعت را به حرکت در آورد. ایالات متحده از سال 2019 با اجرای تحریم های سفت و سخت به این شرکت ضربه سنگینی وارد کرد. این تحریم ها بیشتر بخش گوشی های هوشمند هواوی را هدف قرار گرفت. اما با عرضه گوشی میت 60 پرو به نظر می رسد این تحریم ها چندان کار ساز نبوده است. میت 60 پرو به عنوان اولین گوشی هواوی توانست با استفاده از پردازنده جدید Kirin 9000S از اینترنت 5G پشتیبانی کند.

طبق ادعای سایت خبری SCMP این سازنده در حال حاضر مشغول همکاری با شرکت های تامین کننده داخلی برای توسعه تراشه هاست. هواوی از تراشه Ascend 910B که به عنوان "قدرتمندترین پردازنده هوش مصنوعی جهان" شناخته می شود، همزمان با گوشی میت 60 پرو رونمایی کرد. بلافاصله بعد از آن، غول فناوری بایدو همان ماه حدود 1600 تراشه Ascend 910B را سفارش داد. یکی از شرکت های فعال در زمینه هوش مصنوعی به نام iFlytek هم بلافاصله پلتفرم محاسباتی Feixing One را براساس تراشه های جدید Huawei راه اندازی کرد. به احتمال زیاد مدل های زبان بزرگ مثل iFlytek Spark 3.0 براساس همین تراشه ها توسعه یافته اند.

اوایل سال جاری رویترز با انتشار گزارشی فاش کرده بود که شرکت هواوی و SMIC قصد دارند ظرفیت تولید تراشه های پیشرفته هوش مصنوعی را افزایش دهند. هدف اصلی آنها از انجام این کار، توسعه هوش مصنوعی مولد است. به گفته یکی از پخش کنندگان کارت گرافیک، در حال حاضر تراشه Ascend 910B برای ثبت سفارش پیش خرید آماده است ولی عرضه آن به صورت محدود انجام می شود. البته رقابت Nvidia و Huawei فقط محدود به سخت افزار نمی شود بلکه، اکوسیستم نرم افزاری را هم در بر می گیرد. انویدیا به لطف وجود پلتفرم نرم‌افزاری CUDA، تجربه زیاد در زمینه ساخت پردازنده های گرافیکی و بهره گیری از جامعه بزرگ برنامه نویسان حرفه ای مزیت های بیشتری نسبت به شرکت چینی دارد. با این حال هواوی تسلیم نشده است. آنها در حال حاضر مشغول توسعه پلتفرم نرم افزاری مخصوصی به نام "معماری محاسباتی برای شبکه‌های عصبی" است که بخش سخت افزار و نرم افزار تراشه های Ascend را به هم متصل می کند. اما برای رقابت با پلتفرم نرم افزاری انویدیا باید یک نرم افزار شبیه به CUDA ارائه کند. برایان کوللو، استراتژیست صنعت فناوری در مورنینگ‌استار، در این مورد گفت:" انویدیا توسعه CUDA را به تنهایی انجام داد و حالا هم در حال برداشت ثمره آن است."


چاپ