شرکت AMD از جدیدترین پردازنده Ryzen 8000 رونمایی کرد

شرکت AMD یکی از بزرگترین سازندگان تراشه جهان به تازگی از پردازنده جدید Ryzen 8000 مجهز به واحد پردازش عصبی رونمایی کرد.

پردازنده ryzen 8000

شرکت آمریکایی تراشه جدید 4 نانومتری سری Ryzen 8000را به واحد پردازش عصبی(NPU) مجهز کرد تا بتواند با تراشه های پیشرفته رقیب اصلی خود یعنی NVIDIA رقابت کند. کارشناسان صنعت ساخت تراشه معتقدند محصول جدید می تواند فناوری هوش مصنوعی را متحول کند. پردازنده های سری جدید در واقع اولین تراشه‌هایی هستند که یک واحد پردازش عصبی (NPU) ساخته شده بر اساس معماری XDNA شرکت AMD را با هم ادغام می‌کنند. NPU ها مخصوص پردازش محاسبات هوش مصنوعی طراحی شده است. بعضی از افراد به اشتباه فکر می کنند واحد پردازش عصبی همان هوش مصنوعی است. اما اینطور نیست!

هوش مصنوعی از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که شامل:

• الگوریتم‌ها: قوانین و دستورالعمل‌هایی که به هوش مصنوعی می‌گویند چگونه کار کند.

• داده‌ها: اطلاعاتی که هوش مصنوعی برای یادگیری و عملکرد به آن نیاز دارد.

• سخت‌افزار: پردازنده‌ها و تجهیزات فیزیکی که هوش مصنوعی برای اجرای دستورات به آنها نیاز دارد.

NPU همان بخش سخت‌افزاری هوش مصنوعی به حساب می آید. این پردازنده‌ها می‌توانند سرعت و کارایی سیستم‌های هوش مصنوعی را تا حد زیادی افزایش دهند. بنابراین پردازنده‌ Ryzen 8000 به قابلیت های مهمی مجهز هستند. این پردازنده‌ها با استفاده از فرآیند پیشرفته‌ی 4 نانومتری ساخته شده اند و سه قسمت مختلف دارند که عبارتند از:

• هسته‌های پردازنده: Zen 4 مخصوص محاسبات کلی.

• پردازنده‌ی گرافیکی : RDNA 3 مخصوص انجام کارهای گرافیکی.

• واحد پردازش عصبی جدید :XDNA برای انجام محاسبات هوش مصنوعی.

این ترکیب قدرتمند باعث می شود توان محاسباتی هوش مصنوعی پردازنده به سرعت 39 ترافلاپس برسد. از این تعداد 16 ترافلاپس آن توسط واحد پردازش عصبی جدید (NPU) تأمین می شود. تمام قدرت پردازنده جدید فقط محدود به هوش مصنوعی نیست! Ryzen8000 به امکانات دیگری هم مجهز است:

• 20 خط PCIe نسل 4 با سرعت بالا: این ویژگی امکان انتقال سریع و کارآمد داده‌ها رو فراهم می کند.

• پشتیبانی از حافظه‌ی دو کاناله‌ی5 DDR با فرکانس 5600 مگاهرتز و تصحیح خطا (ECC): این قابلیت کمک می کند عملکرد سیستم نرم و روان باشد.

• خروجی تصویر فوق‌العاده: این پردازنده‌ها می‌تونن تا چهار نمایشگر 4K رو به صورت جداگانه پشتیبانی کند.

• کدگشایی و کدگذاری سخت‌افزاری: این پردازنده‌ها از رمزگشایی و رمزگذاری سخت‌افزاری کدک‌های ویدیویی معروف مثل AV1، H.264 و H.265 پشتیبانی می‌کنند. این کار منجر به پردازش ویدیو خیلی راحت‌تر می شود.

سری Ryzen 8000 برای پاسخگویی به همه نیازها در چهار مدل مختلف عرضه خواهد شد. AMD قصد دارد برای ساخت یک اکوسیستم قوی در اطراف این پردازنده‌ها با شرکت‌های سازنده‌ی تجهیزات جانبی (ODM) مثل Advantech، ASRock و iBASE همکاری کند. با توجه به همه گیرشدن هوش مصنوعی در صنعت، تحقیقات در این زمینه با سرعت زیادی در حال انجام است. به همین دلیل، شرکت‌هایی مثل Nvidia و AMD مشغول توسعه تراشه‌های جدیدترهوش مصنوعی هستند. مهم ترین ویژگی های پردازنده سری Ryzen 8000 که باعث برتری آن نسبت به پردازنده های نسل قبلی می شود شامل:

عملکرد و کارایی بالا: این پردازنده‌ها با استفاده از جدیدترین فناوری‌های AMDساخته شده اند تا عملکرد و کارایی بی‌نظیری را ارائه ‌کنند.
مصرف انرژی کم: پردازنده‌های سری 8000 با انرژی بسیار کمی کار می کنند بنابراین، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها در بلند مدت می شوند.
قابلیت اطمینان بالا: این پردازنده‌ها با تست‌های دقیق AMD، عملکرد قابل اعتماد و پایداری در محیط‌های صنعتی و تجاری دارند.
پشتیبانی از نرم‌افزارهای مختلف: این تراشه ها می توانند از نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌های مختلفی پشتیبانی ‌کنند.

سئوال اینجاست: پردازنده Ryzen 8000 در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

  1. هوش مصنوعی صنعتی
  2. اتوماسیون صنعتی
  3. اینترنت اشیاء (IoT)
  4. تجهیزات پزشکی
  5. صنعت سرگرمی
  6. صنعت هوانوردی
  7. صنعت خودروسازی
  8. مخابرات و شبکه

چاپ