مشخصات پردازنده های Core i9-14900KS و Lunar Lake اینتل فاش شد

مشخصات پردازنده های نسل جدید Core i9-14900KS و Lunar Lake اینتل لو رفت!

اینتل

دنیای فناوری در عصر حاضر به پیشرفت های زیادی در زمینه ساخت پردازنده های لپ تاپ دست یافته است. آخرین آن مربوط به افشای تست بنچمارک پردازنده های نسل جدید اینتل می شود. نتایج فاش شده از دو پردازنده جدید Intel می تواند به ما یک دید کلی در مورد لپ تاپ های نسل بعدی ارائه دهد. بنچمارک جدید به بررسی ویژگی های دو پردازنده Core i9-14900KS و Lunar Lake یکی از بزرگترین سازندگان تراشه جهان می پردازد.

پردازنده اینتل core i9

پردازنده Core i9-14900KS

پردازنده Core i9-14900KS اینتل در مجموع از 24 هسته و 32 رشته از خانواده Raptor Lake Refresh تشکیل شده است که قدرت و عملکرد بالایی دارد. این پردازنده که در داخل شرکت با اسم رمز "Alder Lake-S Refresh" شناخته می شود، در سوکت LGA 1700 قرار می گیرد و از پردازنده های سری 600 اینتل پشتیبانی می کند.

مشخصات مهم این پردازنده عبارتند از:

• 24 هسته: شامل 8 هسته پرقدرت Raptor Cove و 16 هسته کم مصرف Gracemont
• 32 رشته: برای افزایش توانایی پردازش چندوظیفه‌ای
فرکانس پایه 3.2 گیگاهرتز: فرکانس پایه ی هسته های پرقدرت
• فرکانس بوست 6.2 گیگاهرتز: حداکثر فرکانس قابل دستیابی در هسته های پرقدرت
• 36 مگابایت حافظه کش از نوع L3 : برای ذخیره سازی سریع داده ها
• 32 مگابایت حافظه کش L2 : برای دسترسی سریع به داده های پرکاربرد
• توان مصرفی 125 وات: میزان توان مصرفی پردازنده
• قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR5 و DDR4
• پشتیبانی از کارت شبکه نسل پنج و چهارم PCIe 5.0 و PCIe4.0 : برای اتصال به جدیدترین کارت های گرافیک و حافظه های ذخیره سازی
• پشتیبانی از گرافیک مجتمع Intel UHD Graphics 770 برای ارائه عملکرد گرافیکی مناسب
پردازنده Core i9-14900KS به عنوان قوی ترین پردازنده دسکتاپ حال حاضر اینتل شناخته می شود و برای کاربرانی که به دنبال حداکثر قدرت و عملکرد هستند مثل گیمرهای حرفه ای، اورکلاکرها و طراحان گرافیک می تواند بهترین انتخاب باشد.

قیمت این پردازنده نسبت به مدل های دیگر این سری بالاتر است. از طرف دیگر، چنین پردازنده ای برای پیکربندی نیاز به مادربردهای رده بالا و فن های خنک کننده قوی نیاز دارد. این ویژگی ها می تواند روی دسترسی کاربران تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین، تعداد محدودی می توانند چنین سیستمی را خریداری کنند.

پردازنده اینتل lake

پردازنده Lunar Lake اینتل

پردازنده Lunar Lake مخصوص لپ تاپ های نازک طراحی شده است. این پردازنده به احتمال زیاد تا اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 بعد از عرضه پردازنده های Meteor Lake و Arrow Lake به بازار عرضه می شوند.

مشخصات مهم این پردازنده شامل:

فرآیند ساخت 2 نانومتری: اینتل برای اولین بار از فرآیند ساخت 2 نانومتری در ساخت این پردازنده استفاده خواهد کرد. این کار با افزایش تعداد ترانزیستورها در نهایت باعث بالارفتن میزان بهره وری و عملکرد تراشه می شود.
• معماری جدید هسته: اینتل از یک معماری جدید هسته در این پردازنده استفاده می کند که به افزایش IPC (تعداد دستورالعمل در هر سیکل) و در نتیجه افزایش عملکرد پردازنده خواهد شد.
• حافظه کش: LPDDR5X این پردازنده به حافظه کش از نوع LPDDR5X مجهز است که سریع ترین نوع حافظه کش DDR5 در حال حاضر به حساب می آید.
• پشتیبانی از کارت شبکه: PCIe 5.0 این پردازنده از کارت شبکه PCIe 5.0 برای اتصال به جدیدترین کارت های گرافیک و حافظه های ذخیره سازی، پشتیبانی می کند.
• پشتیبانی از گرافیک مجتمع Intel UHD Graphics Xe : این پردازنده به گرافیک مجتمع Intel UHD Graphics Xe مجهز است که عملکرد گرافیکی مناسبی را می تواند در اختیار کاربران قرار دهد.

در مجموع، پردازنده Lunar Lake نسبت به پردازنده های نسل قبلی خود عملکرد و راندمان بیشتری دارد. این پردازنده می تواند برای لپ تاپ های نازک و سبک یا لپ تاپ های گیمینگ بهترین گزینه باشد.


چاپ