انویدیا از کارت گرافیک جدید Ada‌RTX 2000 رونمایی کرد!

کارت گرافیک جدید بزرگترین طراح تراشه جهان فراتر از یک کارت گرافیک معمولی است.

کارت گرافیک انویدیا RTX2000ADA

انویدیا سال 2024 را طوفانی شروع کرد. غول تراشه های هوش مصنوعی جهان به تازگی از کارت گرافیک جدید خود یعنی RTX 2000Ada رونمایی کرد. به نظر می رسد این کارت گرافیک جدای از بسته بندی جمع و جور، عملکرد بالاتری نسبت به مدل های قبلی دارد. ابعاد RTX 2000Ada می تواند برای کامپیوترهای کوچک ولی پرقدرت گزینه مناسبی باشد زیرا، فضای خیلی کمی را اشغال می کنند. با علاوه، قیمت 625 دلاری آن باعث می شود دسترسی افرادی که به دنبال ارتقا سیستم های رایانه ای خود بدون افت قدرت هستند، راحت تر صورت بگیرد.

مشخصات فنی کارت گرافیک انویدیا RTX 2000Ada

این کار با وجود ابعاد کوچک، حدود 2800 هسته از نوع CUDA دارد. وجود این تعداد هسته در کارت گرافیک RTX 2000 Ada به معنای قدرت پردازش بسیار بالا برای انجام وظایف مختلف به خصوص در زمینه‌های گرافیکی و هوش مصنوعی است. در کنار این پیکربندی، 88 هسته Tensor و 22 هسته RT قرار گرفته است. کارت گرافیک مدل 2024 انویدیا نسبت به نسل های قبلی نظیر RTX 3090 Ti از لحاظ عملکرد و قدرت تا حد خیلی زیادی بهبود پیدا کرد. علاوه بر این، سازنده برای اطمینان بیشتر از 16 گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز به ECC استفاده کرده است. انویدیا می‌گوید که این کارت گرافیک قدرت محاسباتی بسیار بالایی دارد، به طوری که می‌تواند 12 تریلیون عملیات محاسباتی را در هر ثانیه انجام دهد. این قدرت پردازش بالا، RTX 2000 Ada را به یک ابزار قدرتمند برای انجام کارهای مختلف تبدیل می‌کند.

سخت افزار

مشخصات فیزیکی این کارت گرافیک خارق العاده است:

• چهار خروجی نمایشگر :mDP 1.4a می‌توانید چند مانیتور را به این کارت گرافیک وصل کنید، حتی اگر فضای کمی دارید.
• مصرف برق 70 وات: میزان مصرف برق این کارت گرافیک خیلی کم است.
• اتصال: PCIe Gen4 x8 این کارت گرافیک از جدیدترین نسل PCIe استفاده می‌کند که سرعت بالایی دارد.
• قابلیت‌های رمزگذاری و رمزگشایی: AV1 این کارت گرافیک می‌تواند ویدیوها را با فرمت AV1 رمزگذاری و رمزگشایی کند که کارایی بالایی دارد. میزان تقاضا برای این ویژگی به دلیل کارایی آن در پردازش ویدیو پردازنده‌های گرافیکی مدرن بالاست.

با وجود قدرت RTX 2000 Ada، این کارت گرافیک برای همه افراد مناسب نیست. به عنوان نمونه: طراحان پیشرفته و محققان هوش مصنوعی ممکن است به قدرت بیشتری نیاز داشته باشند که RTX 2000 Ada قادر به ارائه آن نخواهد بود. اما می تواند برای انجام کارهای زیر بهترین انتخاب باشد:

• استنتاج هوش مصنوعی: می‌تواند وظایف هوش مصنوعی را به طور کارآمد انجام دهد.
• قابلیت‌های گرافیکی پیشرفته : برای انجام کارهای گرافیکی مانند بازی و ویرایش ویدیو مناسب است.
• مصرف برق کم: برای سیستم‌هایی که فضای محدودی دارند، ایده‌آل است.


چاپ