همکاری اینتل، NTT ژاپن و SK hynix کره جنوبی در ساخت تراشه!

سه شرکت اینتل، NTT ژاپن و SK hynix کره جنوبی برای ساخت تراشه های نسل بعدی با هم همکاری می کنند.

تراشه فوتونیک سیلیکون

طبق گزارش خبرگزاری رسمی Nikkei سه غول تراشه سازی جهان قصد دارند با استفاده از فناوری نوری تراشه های نسل بعدی را بسازند. این تراشه ها به جای استفاده از الکترون از فناوری نوری برای ارتباط با هم استفاده می کنند.
این شرکت ها برای پروژه مشترکی که روی ادغام فوتونیک سیلیکون و فناوری های مشابه در ساخت نیمه هادی ها تمرکز دارد، کمک مالی دریافت می کنند. در این پروژه از توانایی تراشه سازی اینتل، NTT به عنوان شرکت مخابراتی پیشرو ژاپنی و شرکت SK Hynix یکی از بزرگترین سازندگان تراشه های حافظه استفاده خواهد شد. البته به گفته وب سایت نیکی، شرکت مخابراتی ژاپنی در این پروژه بیشتر نقش هماهنگ کننده را بعهده دارد و بر همکاری دو شرکت تراشه سازی نظارت می کند.

از آنجایی که این سه شرکت محصولات متفاوتی نسبت به هم تولید می کنند، به احتمال زیاد هدف از انجام چنین پروژه ای پیاده سازی فناوری نوری فوتونیک سیلیکونی و در نهایت ساخت تراشه های فوتونیک سیلیکونی خواهد بود. آنها امیدوارند با این اتحاد بتوانند فناوری ساخت تراشه را با استفاده از فناوری فوتونیک به گونه ای توسعه بدهند که تا سال 2027مصرف برق دستگاه های مصرفی 30 تا 40 درصد نسبت به تراشه های فعلی کاهش پیدا کند.

اتصال نوری در تراشه ها چه کاربردی دارد؟! پردازنده ها و حافظه هایی که از طریق فناوری نوری با هم ارتباط برقرار می کنند در اجرای برنامه های کاربردی هوش مصنوعی(AI) و محاسبات با کارایی بالا(HPC) که باید مقادیر زیادی از داده ها را پردازش کنند، مفید خواهد بود. در حال حاضر، ارتباطات نوری قبل از رسیدن به پردازنده یا حافظه به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شوند. فناوری جدید با هدف افزایش عملکرد و کاهش مصرف انرژی، فناوری نوری را به صورت مستقیم در پردازنده ها ادغام می کند.

پشتیبانی 305 میلیون دلاری دولت ژاپن، میزان اهمیت این تراشه های پیشرفته را در ابعاد ملی نشان می دهد. اگر این پروژه با موفقیت به پایان برسد، ژاپن می تواند به جایگاه اصلی خود در زنجیره ی تامین جهانی تراشه دوباره برگردد. باید منتظر ماند و دید تا کدوم سازنده تراشه ژاپنی موفق به ساخت تراشه های فوتونیک سیلیکونی می شود؟!

هنوز این سه شرکت هیچ واکنشی نسبت به انتشار این خبر نشان ندادند. شاید هنوز جزئیات این قرارداد همکاری هنوز نهایی نشده است. همکاری شرکت مخابراتی NTT با شرکت های خارجی بر روی فناوری نوظهور خیلی عجیب نیست. تجارت آنها خیلی فراتر از ساخت تجهیزات بی سیم است. اینتل به تازگی امتیاز تجارت فوتونیک سیلیکونی خود را به شرکت Jabil واگذار کرد.


چاپ