کشف و انهدام 53000 تراشه ممنوعه آمریکایی در کره جنوبی!

گمرک کره جنوبی با کشف و انهدام بزرگترین محموله قاچاق تراشه های ممنوعه آمریکایی توانست از صادرات آنها به چین جلوگیری کند.

قاچاق تراشه

اداره گمرک کره جنوبی موفق شد محموله ای متشکل از 53000 هزار تراشه ممنوعه آمریکایی را که ارزش آن 12 میلیون دلار تخمین زده می شود، کشف و منهدم کند. این محموله قرار بود توسط یک شرکت واسطه از کره جنوبی به چین فرستاده شود. این بزرگترین محموله ای بود که از زمان اجرای تحریم های ایالات متحده علیه چین تا کنون کشف شده است.

طبق تحقیقات بازرسان گمرک محموله تراشه های استراتژیک به اندازه ای بزرگ بود که به جای یک فرد، یک شرکت باید کار ارسال آن را انجام می داد. نام این شرکت در رسانه های کره ای تحت عنوان "شرکت A" آمده است. تمام مدیران این شرکت از سوی وزارت دادگستری این کشور به انجام چند فقره جنایت در طول سه سال اخیر متهم شده اند.

طبق ادعای دادستانی، از آگوست 2020 تا آگوست 2023 "شرکت A" به طور قانونی تراشه های ساخت ایالات متحده را خریداری کرده و آنها را به صورت قانونی به کره جنوبی وارد کرده است. سپس تعدادی از این تراشه‌ها در 144 سفر مختلف از طریق هوایی به چین قاچاق شد و اسامی آنها نیز هرگز به گمرک اعلام نشد. تراشه های کشف شده تراشه های هستند که برای تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال کاربرد دارند. این تراشه در ساخت سلاح های کشتار جمعی استفاده می شود و از سال 2020 فروش آن تحت قوانین صادراتی جدید وزارت بازرگانی ایالات متحده به چین ممنوع اعلام شده بود.

قاچاقچیان در طول یکی دو سال اخیر سعی داشتند CPU ها و GPU زیادی را به چین وارد کنند. اما این اولین دفعه ای است که محموله تراشه های مبدل آنالوگ به دیجیتال به مقصد پکن قاچاق می شود. معمولا این شرکت رد پایی در معاملات از خود به جای نمی گذاشت. اما این بار شانس با آنها یار نبود! 'شرکت A' تراشه های بیشتر از حد استاندارد از توزیع کنندگان رسمی پردازنده ارتباطات سفارش داد. اگر تک تک این تراشه‌ها به چین قاچاق می‌شد، توجه های زیادی را به خود جلب می کرد. عملیات قاچاق از نظر ارزش و همینطور مقدار، بزرگترین عملیات قاچاقی است که تا به حال صورت گرفت. رکورد قبلی مربوط به محموله قاچاق 4 میلیون دلار CPU، SSD و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی از هنگ کنگ به چین بود.


چاپ