فاش شدن مشخصات فنی پردازنده های نسل سیزدهم اینتل

اطلاعات جدیدی در مورد پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل با نام Raptor Lake-S به تازگی فاش شده است و به ما یک دید بهتری در مورد مشخصات و عملکرد این پردازنده‌ها می‌دهد. این اطلاعات در طی برگزاری یک کارگاه آموزشی NAS اینتل که در استان شنژن چین برگزار شد، فاش گردید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشخصات فنی پردازنده های جدید اینتل تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

intel 1

در نگاه اول، همه چیز عالی به نظر می رسد، مثل ساعت کار می کند و تعداد هسته های آن هم بالاتر است. با این حال، یک سری جزئیات کلیدی از قلم افتاده و هیچ اشاره ای به پشتیبانی PCIe Gen 5.0 برای ماژول های M.2 نشده است.


آیا اگر اطلاعات از خود اینتل باشد باز هم لو می رود؟ این موضوع جای بحث دارد، اما به نظر نمی رسد اینتل هنوز اطلاعات آن را در اینترنت به صورت گسترده منتشر کرده باشد. اسلاید فاش شده در پلتفرم رسانه اجتماعی چینی Baidu منتشر شده است، اما در یک کارگاهی که توسط اینتل برگزار شده است، پخش شده و همین باعث جذابیت بیشتر آن گردید.


اینتل Raptor Lake-S که شایعه شده در اکتبر سال جاری منتشر خواهد شد. از خبرهای منتشر شده، یه سری از مشخصات فنی آن این طور استنباط می شود که از حافظه DDR5-5600 پشتیبانی می کند، که نشان دهنده یک پله بالاتر از نسل فعلی Alder Lake با DDR5-5200 است. همچنین از رم DDR4-3200 پشتیبانی می کند، زیرا از همان سوکت LGA1700مانند Alder Lake استفاده می کند، به این معنی که مادربردهای فعلی از پردازنده های نسل دوازدهم و نسل سیزدهم اینتل پشتیبانی می کنند.


حتی اگر بتوانید از مادربرد فعلی خود برای پردازنده های Raptor Lake استفاده کنید؛ از شواهد استباط می شود که سازندگان، بردهای سری ۷۰۰ را تنها برای پردازنده‌های نسل سیزدهم ساخته شده، عرضه کنند.

جدا از موضوع سازگاری، Raptor Lake-S نشان دهنده ارتقاء نسبت به Alder Lake است. حداکثر تعداد هسته‌ها به 24 هسته و 32 رشته می‌رسد و هسته‌های جدید Raptor Cove P دستورالعمل‌های بهتری را در هر ساعت (IPC) نسبت به هسته‌های Golden Cove در اینتل مدل Alder Lake ارائه می‌دهند. سرعت افزایش ساعت نیز بسیار بالا خواهد رفت، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عملکرد اینتل Raptor Lake تا 30 درصد در مقایسه با نسل قبلی خود افزایش می‌دهد و حتی ممکن است قادر به رسیدن به فرکانس 6 گیگاهرتز باشد.

intel 2

پلتفرم جدید همچنین از خطوط اضافی PCIe Gen 4.0 پشتیبانی کرده و در عین حال پشتیبانی از PCIe Gen 5.0 را حفظ می کند. با این حال، هیچ اشاره ای به اضافه کردن خطوط جدید PCIe Gen 5.0 اینتل نشده است، که می تواند به این معنا باشد که Raptor Lake ممکن است همچنان به 16 خط از CPU محدود شود. این همان دریاچه آلدر است، اما جالب اینجاست که این جزئیات از اسلاید حذف شده است.


با فرض اینکه اینتل هیچ خطوط اضافی در PCIe Gen 5.0 اضافه نمی کند، کاربران باید خطوط را بین یک کارت گرافیک مجزا و یک SSD نسل جدید 5.0 M.2 تقسیم کنند. اگرچه به سختی می‌توان PCIe Gen 5.0 M.2 SSDs را تهیه کرد، اما بدون شک در دوران عرضه Raptor Lake اینتل، گسترش بیشتری پیدا خواهند کرد که ممکن است به این معنی باشد که برخی از کاربران انتخاب سختی خواهند داشت.

گذشته از قدرتمند بودن، پرچمدار جدید اینتل، تشنه قدرت نیز خواهد بود. حداکثر توان آن به 260 وات می رسد، که همانطور که Wccftech اشاره شد، بالاترین عددی است که در پلتفرم اصلی اینتل مشاهده می شود. اگر قصد دارید یک CPU Raptor Lake را با یکی از بهترین کارت‌های گرافیکی نسل بعدی Nvidia جفت کنید، برای اطمینان از سازگای آن ها، به یک منبع تغذیه هیولا نیاز دارید.

 

در حال حاضر، به نظر می رسد که AMD ممکن است اینتل را در این رقابت شکست دهد - شایعه شده است که نسل بعدی پردازنده های Ryzen 7000 در ماه سپتامبر عرضه می شوند. با این حال، با راه اندازی این دو پلتفرم بسیار نزدیک به هم، مطمئناً بازار لوازم الکترونیکی وارد مرحله جالبی می شود.


چاپ