آیا امکان ارتقای مک بوک های Apple M1 به M2 وجود دارد؟

یک یوتیوب‌بر شجاع تلاش کرد مک‌بوک پرو 2020 مبتنی بر Apple M1 خود را به آخرین تراشه M2 ارتقا دهد. از آنجایی که هر دو این مک بوک پرو ها 13 اینچی هستند، انتقال M2 به نسخه قدیمی مک بوک، حداقل در تئوری کار غیرممکن نیست. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

m2 2

با وجود این واقعیت که برد منطقی در مک بوک پرو جدید تقریباً مشابه نسخه قبلی خود است، اما آزمایش طبق برنامه پیش نرفت. در پیاده سازی واقعی برای ارتقای نوت‌بوک‌ها، تلاش برای ارتقا به جایی نرسید و ممکن است چند دلیل برای آن وجود داشته باشد.


گرفتن هر دستگاه یا قطعه سخت‌افزاری به ارزش بیش از 1000 دلار و سپس خطر نابودی آن برای آزمایش، جرات زیادی می‌طلبد، اما این همان کاری است که یوتیوبر لوک میانی در آخرین آزمایش خود انجام داد. او تلاش کرد تراشه M2 و برد منطقی را از جدیدترین مک بوک پرو 13 اینچی به مدل مک بوک پرو M1 2020 پیوند بزند. نیازی به گفتن نیست، انجام این کار گارانتی هر دو دستگاه را کاملاً از بین می برد، بنابراین اگر شما هم احساس ماجراجویی می کنید، حتماً این را در نظر داشته باشید.


اولین قدم منطقی در انجام چنین ارتقایی این است که به سادگی تراشه M1 را در مک بوک پرو قدیمی با M2 جدید جایگزین کنید، اما پردازنده لحیم شده است و قابل تعویض نیست. میانی برای انجام آزمایش خود مجبور شد، کل برد منطقی را عوض کند. بنابراین آن را از آخرین مک بوک پرو حذف کرد. انتقال آن از مک جدیدتر به مک قدیمی آسان نبود. یوتیوبر مجبور بود از کانکتورهای کابل بسیار ریز استفاده کند. با این حال، پس از کمی تکان دادن، Miani توانست برد منطقی جدید را در مک بوک پرو 13 اینچی 2020 نصب کند.

این ما را به یک لحظه هیجان انگیز می رساند، آیا مک بوک پرو قدیمی تر از ارتقاء تراشه جدید M2 جان سالم به در می برد؟ متاسفانه نه. علیرغم چندین تلاش، یوتیوبر نتوانست این نوت بوک را بوت کند. صفحه نمایش سیاه باقی ماند و کامپیوتر هیچ پاسخی نداد. این امر باعث شد تا Miani کامپوننت Touch ID را جایگزین کند. اگرچه او موفق شد، آن را تعویض کند، اما هنوز نتوانست MacBook Pro Frankensteined را بوت کند. او حتی نتوانست آن را در حالت بازیابی DFU قرار دهد.


به گفته این YouTuber شجاع، دلیل شکست آزمایش او می تواند این باشد که MacBook Pro 13 inch 2022 دارای صفحه کلید و رابط صفحه لمسی تغییر یافته است. اما می تواند دلایل دیگری نیز برای آن وجود داشته باشد، مانند مشکلات درایو حالت جامد (SSD) که اخیراً در مک بوک جدید کشف شده است.

همانطور که توسط چند بنچمارک نشان داده شده است، M2 MacBook Pro جدید در هنگام انجام چند برنامه به صورت همزمان دچار وقفه نمی شود. این به این دلیل است که در صورت نیاز به استفاده از فضای روی SSD 256 گیگابایتی به عنوان حافظه مجازی متوسل می شود، یعنی زمانی که از تمام 8 گیگابایت حافظه Apple Unified استفاده کرده است.
از نظر معیارهای SSD کندتر نسبت به مدل قبلی خود، به نظر می رسد که M2 MacBook ممکن است آن جانور چندوظیفه ای نباشد که برخی ادعا می کنند. تشخیص اینکه آیا این نقشی در ارتقای ناموفق M1 به M2 داشته است یا خیر، دشوار است، اما می تواند تاثیر داشته باشد.

با این که آزمایش شکست خورد، مطمئناً ارزش تماشای این تلاش را داشت، بنابراین توصیه می‌کنیم ویدیوی زیر را بررسی کنید. واقعاً جای تاسف است که نوت‌بوک‌ها این روزها اغلب قابلیت ارتقا ندارند. این واقعیت که تعویض کل برد منطقی از یک مک بوک جدید به یک مک بوک قدیمی تر ناموفق بود اصلاً تعجب آور نیست، اما توانایی پشتیبانی از برخی ارتقاء و امکانات کاربر مطمئناً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.


چاپ