بحران کبود تراشه تا سال2023 ادامه دارد.

بزرگ‌ترین مونتاژکننده آیفون‌ها پیش‌بینی می‌کند که محدودیت‌های عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ بهبود یابد.

روزهایی که گجت‌های پرطرفدار دائماً موجود نبودند و توسط اسکالپرها{ واژه اسکالپ یکی از واژه های معروف در بازارهای مالی به خصوص بازار سرمایه و بورس مانند بازار فارکس به حساب می آید که به خرید و فروش های خیلی سریع و با سود آنی اطلاق می شود که به شدت مورد توجه بعضی از سرمایه گذاران و معامله گر ها قرار گرفته است} با نشانه‌گذاری‌های قابل توجهی دوباره فروخته می‌شدند، نبود تراشه های نیمه هادی به دنبال بیماری همه گیری افزایش پید کرد

im 324961

جیمز وو، سخنگوی Hon Hai Precision Industry، بزرگترین مونتاژکننده آیفون و واحد پرچمدار فاکسکان{ نام تجاری شرکت «هون‌های پرسیژن اینداستری» واقع در چین }، معتقد است که بهبود عمده در کمبود قطعات در سه ماهه اول سال جاری ، با کاهش "محدودیت های عرضه کلی" در نیمه دوم سال2022 اتفاق خواهد افتاد.
کمبود عرضه، به‌ویژه کمبود تراشه‌های رایانه‌ای، شرکت‌های بی‌شماری را در صنایع مختلف تحت تأثیر قرار داده است. همه چیز از کارت‌های گرافیک و کنسول‌های بازی گرفته تا ماشین‌ها و یخچال‌ها با تأخیر در تولید مواجه شده‌اند که منجر به ناتوانی شرکت‌ها در پاسخگویی به تقاضایی شده است که در بسیاری از موارد، در طول همه‌گیری کویید19 نیز افزایش چند درصدی یافته است.

Untitled design 2021 09 06T124137.294

کمبود عرضه در سراسر صنعت نیمه هادی با پایان ناگهانی مواجه نخواهد شد. در عوض، برخی از اجزاء سریعتر از سایرین افزایش می یابد. Hon Hai گفت، در حالی که Foxconn {شرکتی تایوانی و بزرگترین تولیدکنندهٔ قطعات رایانه ای و الکترونیکی جهان} ادعا می کند کمبود برخی از قطعات در حال نزدیک شدن به خط پایان است، تراشه های مدیریت انرژی که تقریباً به هر چیزی که ما استفاده می کنیم متکی هستند هنوز در کمبود هستند. این می‌تواند چالشی برای اپل باشد، اگرچه مدیر عامل تیم کوک، ، هنوز به نزدیک‌تر شدن عرضه به تقاضا خوش‌بین است.
کوک ماه گذشته قبل از فراخوان درآمد اپل در مصاحبه ای گفت: «ما شاهد محدودیت عرضه در اکثر محصولاتمان بودیم. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در ماه مارس نسبت به سه ماهه دسامبر کمتر محدودیت خواهیم داشت.»
تایوان Semiconductor Manufacturing (TSMC)، کارخانه ریخته گری که مسئولیت ساخت پردازنده های سری M1 اپل را بر عهده دارد، می گوید عرضه تراشه تا پایان سال جاری کم خواهد بود. سایر سازندگان تراشه جدول زمانی مشابهی را مشخص کرده‌اند و مدیرعامل اینتل به واشنگتن پست گفته است که کمبود تراشه برای صنعت خودرو ممکن است تا سال 2023 ادامه داشته باشد. در این میان رقیب اینتل، AMD پیش‌بینی می‌کند که کمبود تراشه در نیمه دوم سال جاری کاهش یابد.
فورد و تویوتا اخیراً به مشتریان و سهامداران در مورد تداوم کمبودها که بر تولید خودرو تأثیر می گذارد هشدار داده اند. فورد چندین کارخانه مونتاژ خود را به دلیل کمبود نیمه هادی به حالت تعلیق درآورد، در حالی که رقیب ژاپنی آن به روز رسانی نسبتاً وحشتناکی را ارائه کرد.
یکی از مقامات تویوتا به خبرنگاران گفت: «ما انتظار نداریم که عدم تعادل در عرضه تراشه به سرعت برطرف شود چراکه روند همه‌گیری ویروس کرونا نامشخص است. ما فکر می کنیم که عدم قطعیت در سال تجاری آینده نیز ادامه خواهد داشت.»
در واکنش به این کمبودها، سازندگان تراشه قول داده اند که میلیاردها دلار در کارخانه های جدید سرمایه گذاری کنند. اینتل 20 میلیارد دلار برای تأسیسات جدید تولید پردازنده در خارج از کلمبوس، اوهایو هزینه می کند که این بزرگترین سرمایه گذاری بخش خصوصی در تاریخ اوهایو خواهد بود. به نوبه خود، سامسونگ در حال ساخت یک کارخانه تراشه 17 میلیارد دلاری در تگزاس است، و TSMC و سونی مرز 7 میلیارد دلاری را در پایان سال 2024 در ژاپن باز می کنند. TSMC همچنین قصد دارد یک طرح 12 میلیارد دلاری در آریزونا برای تولید فناوری 5 نانومتری باز کند.


به نظر می رسد کمبود تراشه تا سال 2023 به اتمام برسد و غول های فناوری دیگر نگران چیپست های خود نباشند.
های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ