کره بزرگترین سازنده ربات در جهان!

کره در رده بندی جدید سازندگان ربات در جهان، مقاوم اول و ایالات متحده مقام هفتم را کسب کرده است.

اتوماسیون صنعتی

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از وب سایت ifr ؛ کره و چین همچنان در بخش رباتیک از آمریکا جلوترند. استفاده از ربات ها در اتوماسیون های صنعتی یکی از نشانه های رونق اقتصادی در جهان است. اتوماسیون صنعتی به کار رفته در خط تولید صنایع مختلف معمولا یکی از معیارهای نرخ پذیرش ربات به حساب می آید. فدراسیون جهانی رباتیک (IFR) به تازگی اماری را در این زمینه منتشر کرد. این گزارش براساس تجزیه و تحلیل داده های سال 2021 تهیه شده است. کره طبق آمار جدید از نظر میزان استفاده ربات در خط تولید پیشتاز است.

کره با داشتن حدود 1000 ربات به ازای هر 10000 کارگر در خط تولید، مقام اول را دارد. سنگاپور با 670 ربات در مقام دوم و چین با 322 ربات به ازای هر 10000 کارگر در مقام سوم قرار گرفته است. در این آمار، ایالات متحده با 274 ربات به ازای هر 10000 کارگر جایگاه هفتم در جهان را دارد. البته مشخص نیست منظور از کره، کره شمالی است یا کره جنوبی؟! کره جنوبی در طول سالیان اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه اتوماسیون صنعتی و توسعه رباتیک داشته است. شاید منظور از کره در این گزارش، همان کره جنوبی است!

این کشور یکی از بزرگترین تولید کنندگان ربات های صنعتی است که در صنایع مختلف مانند ماشین آلات، الکترونیک و خودرو استفاده می شود. از سازندگان مطرح کره جنوبی می توان به LS Mtron ، Doosan Robotics و Hyundai Robotics اشاره کرد. این شرکت ها برای بالا بردن میزان بهره وری کسب و کارها طیف وسیعی از ربات های صنعتی مانند بازوهای رباتیک خطوط تولید خودروسازی و سیستم های اتوماسیون را می سازند. آنها علاوه براین، در مونتاژ ربات های مشارکتی یا Cobot با شرکت های دیگر هم همکاری می کنند و در این زمینه هم پیشرو هستند. ربات های Cobot می توانند در کنار انسان ها کار کنند. از بزرگترین سازندگان ربات های مشارکتی کره جنوبی می توان به شرکت های Hanwha Robotics و Techman Robot اشاره کرد.

استفاده دولت کره جنوبی از ارائه مشوق های مالی و کمک هزینه های تحقیقاتی به صنعت رباتیک، شرکت ها را به رقابت و توسعه بیشتر در این بخش ترغیب کرده است. علاوه براین، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کره جنوبی به صورت مداوم مشغول توسعه رباتیک هستند و این فناوری را با سرعت بیشتری به سمت جلو پیش می برند.

این عوامل در کنار باعث رونق بیشتر صنعت ساخت ربات می شود تا حدی که تولید کنندگان آن علاوه بر تامین نیازهای داخل، محصولات خود را در بازارهای جهانی به فروش می رسانند. ربات های کره جنوبی با توجه به کالیبر بالا و قابلیت اطمینان طرفداران زیادی از کشورهای مختلف دارد. البته با ظهور کسب و کارهای جدید و گسترش خط تولید صنایع چشم انداز رباتیک در آینده می تواند با تغییراتی همراه باشد. طبق گزارش IFR، چین از لحاظ نرخ پذیرش ربات در آینده از کره جنوبی سبقت می گیرد.


IFR، نرخ واقعی پذیرش ربات را به عنوان بخشی از نرخ پذیرش مورد انتظار محاسبه کرد. بر این اساس نرخ چین 850 است ولی نرخ پذیرش ربات کره به 450 درصد می رسد. بنابراین به احتمال زیاد چین تا سال های آینده در رتبه اول سازنده ربات جهان قرار خواهد گرفت. این تصور خیلی هم دور از ذهن نیست زیرا، پکن مبالغ هنگفتی را با هدف توسعه ده برابری نرخ پذیرش ربات تا سال 2025 سرمایه گذاری کرده است.


چاپ