ژاکتی که به ربات ها حس لامسه می دهد!

محققان دانشکده علوم کامپیوتر در دانشگاه کارنگی ملون ایالات متحده موفق شدند با فناوری RobotSweater به ربات ها حس لامسه ببخشند.

ربات

محققان با استفاده از فناوری جدید یک ژاکتی بافتند که به ربات ها امکان می دهد در برابر لمس انسان واکنش نشان دهند. این ژاکت بیشتر مناسب محیط های صنعتی است که ایمنی در آن نقش کلیدی دارد. این پارچه نوآورانه از دولایه نخ رسانا ساخته شده از الیاف فلزی برای انتقال جریان الکتریسیته استفاده می کند.

استادیار دانشگاه CMU در مورد این فناوری می گوید:"ما سه عضو هیئت علمی هستیم که یک روز برای صرف نهار دور هم جمع شده بودیم. در مورد ایده Robot Sweater با هم بحث و گفتگو کردیم. یکی در مورد نحوه ساخت فکر می کرد، دیگری در مورد ادغام رباتیک و یک نفر دیگر بر قابلیت حسی آن متمرکز شده بود. گام بعدی ما، برنامه ریزی و نحوه انجام آن بود."

robat 5

لایه‌های بالایی و پایینی از نخ نایلونی معمولی تشکیل است که نوارهایی از یک نخ رسانای فلزی با فاصله از آن‌ها عبور می‌کند. این نوارها در یک لایه به صورت ردیفی و در لایه دیگر به صورت ستونی کنار هم قرار گرفته اند. آن ها با هم یک شبکه را تشکیل می دهند. بین این دو لایه یک لایه عایق از مش غیر رسانا وجود دارد.

تا زمانی که هیچ فشار خارجی به روبات وارد نشود، دو لایه نوار رسانا از یکدیگر جدا هستند. اما هنگامی که فشار اعمال می شود، برخی از نوارهای روی آن لایه ها از طریق سوراخ های لایه مش به یکدیگر متصل می شوند. این اتصال مدار را می بندد و یک سیگنال الکتریکی تولید می کند. با تجزیه و تحلیل جایی که این سیگنال در شبکه نوار رسانا منشأ می گیرد، می توان مشخص کرد که در چه قسمتی فشار روی بدنه ربات ژاکت پوشیده اعمال می شود.

یکی از مشکلاتی که تیم سازنده با آن دست و پنجه نرم کرد، نحوه اتصال سیم کشی و قطعات الکترونیکی به پارچه بود. تنها راه حل برای این مشکل این بود که، سیم های انتهای هر نوار در پارچه کشباف را بکوبند. در یک سناریوی دنیای واقعی، ربات می تواند با توقف فوری حرکت واکنش نشان دهد. این فناوری علاوه بر این می تواند به افراد اجازه دهد تا ربات‌ها را برای انجام اعمال خاصی از طریق لمس کردن و هدایت فیزیکی آموزش دهند. تیم تحقیقاتی قصد دارد در تحقیقات بعدی واکنش ربات را در برابر حرکاتی مثل کشیدن و نیشگون رفتن روی نمایشگر لمسی نشان دهند.


چاپ